Gå til innhold

Videoopptak av familiebegivenhet med digitalkamera: Lyden forsvant


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På lørdag filmet jeg en liten familiebegivenhet hos mine foreldre (nei, ikke fødsel) som jeg skulle få sendt til mine søsken som dessverre ikke kunne være tilstede.

 

Jeg filmet med mitt Casio EX-Z2200 digitalkamera som jeg også har brukt tidligere med hell. Jeg hadde mer enn god nok plass på minnekortet. Den ene seansen ble til film 1 på 04:28 minutter. Den andre seansen ble til film 2 på 02:51 minutter.

 

Jeg tittet på filmene på kameraet og kunne konstatere at film 2 med bilde og lyd ble helt perfekt. På film 1, derimot, er det bilde fra start til slutt, men på nøyaktig 02:18 skurrer lyden i et halv sekund før den kuttes helt ut (det er 100 % stille som om det var et opptak uten lyd) og er borte ut filmen. I film 2 som ble tatt opp få minutter etter film 1 er lyden som nevnt helt fin.

 

Jeg er 100 % sikker på at jeg ikke kom borti noen knapp under opptaket som kunne fungere som en mute-knapp. Kameraet var holdt helt i ro og gjorde opptak, og etter å ha undersøkt litt finnes det ikke en eneste knapp for muting under opptak på kameraet heller.

 

Nå har jeg lagt inn filmene på PCen og hadde håpt det bare var noe med avspillingen på kameraet som var problemet. Det var det ikke, da lyden forsvinner på nøyaktig samme tidspunkt på PCen.

 

Da lyden er veldig vesentlig i dette, og at dette er en once in a lifetime begivenhet, er jeg helt desperat etter å gjøre det jeg kan for å finne ut om det er mulig å hente ut lyden fra opptaket på en eller annen måte. Jeg antar det er en viss fare for at lyden faktisk ikke er spilt inn etter 02:18, men jeg har et håp om at lyden er i filen på en eller annen måte og kan hentes ut. Her stopper derimot mine tekniske evner innen dette området, og derfor henvender jeg meg hit i håp om at noen kan hjelpe meg med å finne ut av dette.

 

Film 1 er på 901 MB i .AVI og i vedlegg 1 kan dere se kodekdetaljene jeg får opp i VLC.

 

I vedlegg 2 ser dere statistikk på avspillingen jeg får opp i VLC. Her registrerer jeg under "Lyd" at nøyaktig på 02:18 hvor lyden kutter går ikke antall blokker/buffers under "Dekodet"/"Avspilt" oppover lengre, men stopper opp. Under "Video" går alt videre oppover og ser ut til å være OK. Jeg har naturligvis forsøkt flere avspillingsprogram.

 

Så, jeg er desperat, er det håp for at lyden finnes og kan hentes ut på noen måte?

post-8678-0-38101500-1317028649_thumb.png

post-8678-0-44925800-1317028667_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel virke som om minnekortet ikke hang helt med når det ble såpass "lang" film, og bufferet i kameraet ikke klarte å skrive unna fort nok.

Er dette tilfellet så er det jo selvfølgelig innmari kjipt - og da er det nok ikke så stort å gjøre.

Siden du har feilen både på kameraet og etter å ha overført filene så regner jeg med at opptaket rett og slett ikke klarte å lagre all info raskt nok - og prioriterte video.

 

Forsøk å film en film på nytt med samme minnekort - og gjerne over lengre tid. Klarer du å fremprovosere samme feil så bør du nok kjøpe et raskere minnekort.

 

EDIT: Ser at du mistet "1 buffer" på lyd. Det kan jo være dette som forårsaket at kamera aldri kom tilbake til "sync" når det gjaldt lyden.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Kan vel virke som om minnekortet ikke hang helt med når det ble såpass "lang" film, og bufferet i kameraet ikke klarte å skrive unna fort nok.

Er dette tilfellet så er det jo selvfølgelig innmari kjipt - og da er det nok ikke så stort å gjøre.

Siden du har feilen både på kameraet og etter å ha overført filene så regner jeg med at opptaket rett og slett ikke klarte å lagre all info raskt nok - og prioriterte video.

 

Forsøk å film en film på nytt med samme minnekort - og gjerne over lengre tid. Klarer du å fremprovosere samme feil så bør du nok kjøpe et raskere minnekort.

 

EDIT: Ser at du mistet "1 buffer" på lyd. Det kan jo være dette som forårsaket at kamera aldri kom tilbake til "sync" når det gjaldt lyden.

 

Hei og tusen takk for svar!

 

For å ta det siste først: Det ser ut som at jeg mister en buffer eller to tidlig i filmen også, før lyden kuttes ut, uten at det blir noen problemer med sync.. Akkurat i det lyden kuttes mistes ingen buffer..

 

Minnekortet er et Lexar SDHC på 4 GB hvor jeg hadde over 3 GB ledig. Skal forsøke å fremprovosere samme feil med et lengre opptak nå så får vi se..

Lenke til kommentar

Pass på å alltid formatere kortet i kameraet når du har tømt innholdet til PC - så er det lavere risk for sånt noe.

 

Vil eller anta at lyden nok er tapt - dessverre. Låter som om noe gikk galt under opptak - at noen var borti mikrofonen så det var dårlig kontakt, eller den skrudde seg av på grunn av for høy lyd eller annet.

Lenke til kommentar

Pass på å alltid formatere kortet i kameraet når du har tømt innholdet til PC - så er det lavere risk for sånt noe.

 

Vil eller anta at lyden nok er tapt - dessverre. Låter som om noe gikk galt under opptak - at noen var borti mikrofonen så det var dårlig kontakt, eller den skrudde seg av på grunn av for høy lyd eller annet.

Tviler egentlig på at det er noe med mikrofonen eller annen feil som ble "gjort". Det virket jo helt fint på neste opptak.

 

Anbefaler trådstarter å kjøpe et kjapt SDHC-kort, gjerne med større plass. Koster ikke all verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...