Gå til innhold

Videre karriere i militæret


hazerd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Det kommer jo helt ann på arbeidsgiver.. Men jeg tviler på at de setter mer pris på en som har tjenestegjort i garden kontra en som har tjenestegjort i sjøforsvaret.

 

Men at du har fullført førstegangstjenesten er det ingen tvil om at ser bra ut på CV'en.

 

Vet ikke helt hvor det er størst sjangse for å komme utenlands når det gjelder garden eller panserbataljonen.

Lenke til kommentar

Har nå blitt innkalt til førstegangstjeneste i HMKG.

Er vell mulighet for og spør om og bytte til Panserbataljonen?

 

 

Det eneste spørsmålet mitt er, er det mye mindre sjanse for søke stillinger til operasjoner i utlandet vist jeg velger og gå i HMKG, istedefor Panserbataljonen?

 

Ring vernepliktsverket på telefon 03003 og spør om du kan bytte

 

Sjansen er større for INTOPS hvis du har avtjent førstegangstjeneste i PBN, men den er også god hvis du har vært i garden. Veien til INTOPS går uansett mest sannsynlig gjennom TMBN eller HRF-styrker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg har jo fortsatt nesten et "år" og tenke på hva det blir til.

 

Noen andre anbefalinger?

 

Takk for svar folkens :)

 

Hvis du vil inn i PBN, bør du ringe fortest mulig. PBN blir forholdsvis fort fylt opp, siden det er en populær tjeneste. Hvis du så får plass, kan du ringe ved senere anledning og angre.

Lenke til kommentar

Aha okey :) Skal ringe snart og finne ut av det.

 

Jeg hadde faktisk PBN som første valg og GSV som andrevalg. Hvorfor får jeg da garden? Er det en positiv ting eller en negativ ting.. :thumbdown:

 

Kommer hvem som helst inn i garden?

 

Bare lurer hehe..

 

Jeg må sette meg ned og tenke hva det blir til.

 

mer info:

 

Sesjonen min gikk ganske bra, jeg fikk top på det meste utenom akkurat "smarthets" testen :p den gikk OK. Ellers fortalte jeg dem at jeg var veldig aktiv med forskjellig trening. Kan dette ha noe utslag tror dere?

Endret av lfceven
Lenke til kommentar

Hvem som helst kommer inn hvor som helst i utgangspunktet (med unntak av avdelinger som gjennomfører opptak, som f. eks fallskjermjegerne såklart).

 

Etter min mening, vil jeg rangere både Panser og GSV et godt stykke over garden. Det er dog etter mine interesser og ønsker, andre er helt sikkert uenige i den. Mye mer stridsrelatert trening i særlig panser av de 2, med samkjøring av fotsoldater og stridsvogner \ stormpanservogner. I GSV er det mye patruljestrid og fysisk kos (les slit) i fokus. 2.BN bør også nevnes som et av de bedre stedene å gjennomføre førstegangstjeneste mens vi er inne på "kampavdelinger" også kjent som manøveravdelinger.

Lenke til kommentar

Ringte VPV, så fikk svar på en del. Jeg fikk jo "varsel om planlagt inkalling" til HMKG. Jeg skulle uansett bare utsette den til 1. August (lærlingstiden ferdig da) Jeg har jo selv planer om og bytte til Panserbataljonen siden jeg hadde det som første valg. De sa jeg ikke trengte og tenke på det før jeg var ferdig med Lærlingstiden (1.August) Jeg skulle heller ringe de da og spør om bytting. Det eneste er jo at inntaket til Garden er 31 juli i 2012..

 

 

En annen ting angående Garden, om jeg velger 1 eller 2 kompani, står du fortsatt vakt på de forskjellige plassene? (Akerhusfestning, slottet osv)..

 

Jeg er ikke så sykt gira for det samme om og om igjen :p...

 

Må løpe (jobb)..

Lenke til kommentar

Neh, kommer helt an på. Jeg ble plassert rett dit jeg ville når jeg var på sesjon, jeg.

 

Hvilken årgang er du? Når var du på sesjon?

 

 

De har vel såvidt jeg har forstått, forandret sesjonsopplegget en god del siden jeg var der (3 år siden). Nå får du vel tildelt avdeling mens du er på sesjon, min årgang måtte vente til 5 måneder før innrykk, når varsel om planlagt innkalling kom

Lenke til kommentar

Neh, kommer helt an på. Jeg ble plassert rett dit jeg ville når jeg var på sesjon, jeg.

 

Hvilken årgang er du? Når var du på sesjon?

 

 

De har vel såvidt jeg har forstått, forandret sesjonsopplegget en god del siden jeg var der (3 år siden). Nå får du vel tildelt avdeling mens du er på sesjon, min årgang måtte vente til 5 måneder før innrykk, når varsel om planlagt innkalling kom

Jeg er 93 og var på sesjon i mai, så det var det nye opplegget. Man kan bli direktefordelt, det ble da jeg. Hvis ikke setter man opp tre ønsker, slik det var før. Men vet ikke hvor lenge man må vente på svar.

Lenke til kommentar

var på sesjon 30. mars i år, og kom hjem med innkallelse uten dato og sted.

dato og sted kom 27 mai, og skal inn i HMKG om 5 dager.

 

da jeg var på sesjon hadde de satt opp anbefalinger over et par avdelinger som trengte folk, på en whiteboard tavle bak oss.

 

NB: jeg spurte etter HMKG, og fikk det.

spør om det er noen ledige plasser i de avdelingene du ønsker.

jeg regner med at forsvaret vil gjøre deg glad for å avtjene førstegangstjenesten hvor du vil, så langt det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...