Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke innstallert Windows 7. UEFI GPT, MBR, so on..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bestilte meg ny PC for noen dager siden, og har så langt fått mange tips og tanker til hva som kan fungere, men ingenting som virkelig fungerer.

 

Spesifikasjonene jeg har finner du her. Må legge til at jeg har et optisk drev stående i maskinen, det ble bare ikke kjøpt nytt.

 

Som dere sikkert ser, så er hovedkortet et UEFI-basert hovedkort, og ikke BIOS. Dette skaper litt problemer for meg, da jeg under innstallasjon, kommer til hvor jeg ønsker å innstallere Windows. Jeg trykker på SSD-partisjonen og velger innstaller, men får opp feilmelding om at Windows 7 ikke kan innstalleres på MBR-partisjoner når hovedkortet bruker EFI.

 

Jeg bes om å konvertere disken til GPT (GUID Partition Table) og jeg gjør dette via >Diskpart-kommandoen i command prompt. Når jeg har gjort dette og går inn igjen i Windows-installasjonen får jeg beskjed om at Windows ikke lar seg innstallere på GPT-disker. Det er hele beskjeden.

 

Om jeg nå restarter maskinen, får jeg tilsynelatende innstallert Windows på disken, men når jeg forsøker boote fra den får jeg enten feilmelding om at BOOTMGR er korrupt, og at Windows derfor ikke kan startes opp. Andre ganger får jeg den blinkende markøren.

 

Som dere sikkert forstår, føler jeg meg egentlig ganske rådvill over at jeg har en heftig PC som jeg ikke får brukt, på skrivebordet.

 


 

Jeg har også gått igjennom det meste av guider online, uten stor hjelp. Så derfor henvender jeg meg hit: Noen som vet hvordan jeg får gjort dette? Sliter som bare juling med dette, og det frister veldig å få en skamdyr PC-tekniker til å se på det. Fikk PCen klokken 18 på Fredag og har, i skrivende stund, prøvd å få den fikset siden da. Noen her som vet råd?

Endret av catten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første treff når man googler windows 7 gpt disk sier:

 

Q. Can Windows 7, Windows Vista, and Windows Server 2008 read, write, and boot from GPT disks?

 

A. Yes, all versions can use GPT partitioned disks for data. Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems.

 

 

...så installerer du 32- eller 64-bits Windows 7?

 

 

64-bits.

 


 

Hva skal du med GPT style disk istedet for MBR.

Skal du installere Windows OS på disk større enn 2TB ?

 

Ser ikke ut som om du har lest spørsmålet mitt. Problemet er at jeg FÅR IKKE BRUKT MBR på et UEFI-system. Jeg nektes det ved innstallering. Jeg har ingen disker over 2TB, men dog er det langt ifra den eneste fordelen ved å bruke GPT fremfor MBR.

 

Jeg har ikke et valg her, jeg nektes å bruke MBR, og jeg nektes faktisk artig nok å bruke GPT.

 


 

Spesifikasjonene jeg har finner du her.

Har du prøvd om du kan lese det selv? Bilde 150 x 149 pixels.

 

Bildet har visst blitt nedskalert, her er en ny en: http://bildr.no/image/979636.jpeg

Endret av catten
Lenke til kommentar

Jeg har lest hva du skriver men det er uansett irrelevant med kun GPT disks

Bildet ditt er fremdeles uleselig ****

Kan du ikke bare skrive hva slags hovedkort og disker du har i tråden istedet for disse uleselige bildene.

 

 

Jeg har selv ASUS P8Z68-V PRO Z68 med UEFI bios og NULL problemer med MBR type disk.

 

 

Slik ser det ut for oss ****:

post-35394-0-75310300-1316879502_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har lest hva du skriver men det er uansett irrelevant med kun GPT disks

Bildet ditt er fremdeles uleselig ****

Kan du ikke bare skrive hva slags hovedkort og disker du har i tråden istedet for disse uleselige bildene.

 

 

Jeg har selv ASUS P8Z68-V PRO Z68 med UEFI bios og NULL problemer med MBR type disk.

 

 

Slik ser det ut for oss ****:

 

ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155

E-ATX, P67, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6

 

Corsair AX 850W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin P

 

Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

Vifter: 1x 140mm Front, 1x 140mm Bunn, 1x 140mm Ba

 

Corsair SSD Force Series? 3, 120GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, S

 

Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

 

Intel® Core? i7-2600K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed

 

Noctua NH-C14 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1200 RPM,

 

SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

Samsung SpinPoint F3 1TB

7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

 

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,

 


 

Der har du specs. Bildet jeg linket ut får jeg forøvrig selv i 1366x768, så skjønner ikke hvorfor det nedskaleres når dere prøver lenken.

Lenke til kommentar

Ja det er sikkert noe med Biosen.

 

Men for å teste for efi, boot og gå til diskpart (du nevner at du allerede har utført "convert gpt" commando via diskpart) og:

 

select disk 0 (jeg går ut fra at du har kun en disk tilkoplet)

 

clean

 

convert gpt

 

list partition

 

Du skal ha en MSR partition der, som partition 1, så gå videre med:

 

select partition 1

 

delete partition override

 

create partition efi size=100

 

format quick fs=fat32 label="efi_system"

 

assign letter="S"

 

create partition MSR size=128 (ikke helt nødvendig men vi går etter boka her)

 

create parttion primary

 

format quick fs=ntfs label="OS_Windows"

 

assign letter="C"

 

Reboot og gå videre til installasjon.

 

Når det der ikke fører fram, kan du forsøke å boote fra en usb minnepenn.

Bruke da igjen diskpart for å utføre "clean" commando på disken før du forsøker igjen. Noe annet siden du bruker SSD, kontrollere at sata er satt til ahci, siden det er litt uklart når man leser manualen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja det er sikkert noe med Biosen.

 

Men for å teste for efi, boot og gå til diskpart (du nevner at du allerede har utført "convert gpt" commando via diskpart) og:

 

select disk 0 (jeg går ut fra at du har kun en disk tilkoplet)

 

clean

 

convert gpt

 

list partition

 

Du skal ha en MSR partition der, som partition 1, så gå videre med:

 

select partition 1

 

delete partition override

 

create partition efi size=100

 

format quick fs=fat32 label="efi_system"

 

assign letter="S"

 

create partition MSR size=128 (ikke helt nødvendig men vi går etter boka her)

 

create parttion primary

 

format quick fs=ntfs label="OS_Windows"

 

assign letter="C"

 

Reboot og gå videre til installasjon.

 

Når det der ikke fører fram, kan du forsøke å boote fra en usb minnepenn.

Bruke da igjen diskpart for å utføre "clean" commando på disken før du forsøker igjen. Noe annet siden du bruker SSD, kontrollere at sata er satt til ahci, siden det er litt uklart når man leser manualen.

 

Har allerede gjort alt dette, og den eneste gangen jeg tillates å innstallere Windows er når jeg ikke har laget partisjoner eller gjort noe annet med disken. Jeg får kun innstallert Windows på en disk med frigjort plass. Dersom jeg danner partisjoner enten med MBR- eller med GPT-scheme aktivert får jeg alltid beskjed om at jeg ikke får innstallert grunnet MBR/GPT.

 

AHCI er aktivert og har ikke fungert, men har også prøvd å innstallere Windows med SSD-disken i IDE Compitability Mode, noe som heller ikke fungerte.

 

...da er det enten noe galt med hovedkortet ditt eller så har du en 32-bits installasjons-cd som det står 64-bit på.

 

Har forsøkt to forskjellige Windows-disker, og begge er x64. Har brukt begge CDene på andre PCer uten problemer. At hovedkortet har feil er mulig, men ettersom hvor mange som har samme problem online tviler jeg på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...