Gå til innhold

Ingeniørutdanning samtidig som full stilling offshore


oysf

Anbefalte innlegg

Hei.

Er nå i gang med forkurs til ingeniør, samtidig som jeg har en 2-4rotasjon i Nordsjøen. Dette ser ut til gå veldig greit til nå, tar fysikk, matte, engelsk, norsk og teknologi i løpet av 1 år.

 

Noen som vet hvor mye hardere det er på et ingeniør-studie? Tenker i retning maskiningeniør eller petroleumsingeniør.

 

Er det noen som tilbyr nettbasert ingeniørutdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Er nå i gang med forkurs til ingeniør, samtidig som jeg har en 2-4rotasjon i Nordsjøen. Dette ser ut til gå veldig greit til nå, tar fysikk, matte, engelsk, norsk og teknologi i løpet av 1 år.

 

Noen som vet hvor mye hardere det er på et ingeniør-studie? Tenker i retning maskiningeniør eller petroleumsingeniør.

 

Er det noen som tilbyr nettbasert ingeniørutdanning?

 

Min ingeniørutdanning var betraktlig hardere enn forkurset. Også har du problematikken med gruppearbeid osv når du er offshore. Sier ikke at det ikke går, men ville forventet litt mer press.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å prøve å søke meg offshore når jeg er ferdig med bachelorgraden min i petroleum, og prøve å ta master på si (evt. på deltid). Jeg jobber ganske mye utenom studiet nå 40-50%, og det er ikke noen problem ift. skole.

 

Et problem med å jobbe offshore, er at du er borte så lenge om gangen. Det er, i hvert fall her, en del obligatoriske labkurs som går over f.eks. 3 uker med lab to dager i uka -- det blir vel kanskje vanskelig å sjonglere offshoreturnus rundt dette?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg jobber som serviceingeniør og har en 4-4-rotasjon.

Jeg startet nylig på elektroingeniør i Trondheim og foreløpig går det strålende.

 

Om du står på i øvingstimene og fritimene under skoletiden så klarer du å bygge deg opp i kompetanse på en slik måte at du har en buffer å gå på når du skal ut i jobb.

Studieveildern sa at dette var "utrolig krevende" og "lite sannsynlig gjennomførtbart" etc etc i våres, men jeg har ingen problemer med det.

Hjemme har jeg i tillegg en sønn på snart 2 år, så jeg har sjelden anledning til å arbeide hjemme.

 

Dessuten vil du i nordsjøen ha et par timer hver kveld der du kan sitte med noen repetisjonsoppgaver eller oppsummeringsøvelser slik at du ikke kommer rusten tilbake på skolebenken etter jobbperiode.

 

Mange ingeniørutdanninger har også obligatoriske labøvinger, men dette klarer du sikkert å skli inn i ved litt innsats og goodwill med labansvarlig på linja.

 

 

Bottom line er at hvis du vil, så er det ingen problem. Iallefall ikke når du bare er to uker borte om gangen

Lenke til kommentar

Eg er i same situasjon og har ikkje heilt kome fram til kva eg gjer foreløpig.

 

Kjenner andre som tar ingeniør mens dei jobbar, det er ein god del arbeid. Du vil sjølvsagt ha mindre tid til skule, så det avheng litt av livssituasjonen og kor opptatt ein er av å gjera da godt på skulen.

 

For nokon er det sikkert ganske greit, for andre er det for mykje stress. Det er jo snakk om minst tre år ein skal leva på det viset.

Per i dag heller eg mest mot å ta studiar på fulltid. Inntekt er kjekt det, men pengar skal eg tena heila livet og lån vil eg få på eit eller anna tidspunkt uansett.

Det er og forskjell på kor enkelt ein tar stoffet og er i stand til å jobba med det på eiga hand.

 

Y-veien er kanskje eit alternativ om du bur der dei har det, eller er villig til å flytta.

 

Til dei som har gått ferdig eit sånt løp, kva betydning har karakteren på ei ingeniørutdanning i forhold til jobb på markedet?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Til dei som har gått ferdig eit sånt løp, kva betydning har karakteren på ei ingeniørutdanning i forhold til jobb på markedet?

 

Går litt an på hvilken type ingeniør man utdanner seg som, men generelt sett så er det ingeniørtørke i Norge og karakterer er ikke første pri hos noen leter etter slike.

Det er også slik at en stor andel av det du trenger å vite i jobben må du også lære på jobben slik at faktiske karakterer ikke er så viktig uansett.

 

Hadde nok vært litt annerledes om det var overflod av ingeniører på markedet dog

Lenke til kommentar

Jeg har gått Kjemi & Prosess, og jobber som prosesstekniker på femte året. Er i gang med forkurs og håper på å starte på ingeniørutdanning høsten 2012. Jeg er etablert med leilighet og medfølgende lån, så er ikke veldig lysten på å slutte i jobben... Men ser noen av dere andre klarer det, så skal vel jeg også klare det :) Er det mulig å dele opp semestrene slik at jeg bruker kanskje 2 år på semester? Vil jo ta uhorvelig lang tid, spesielt om går for master, men trives godt i jobben nå og "trenger" ikke være ferdig før om mange år. Går nok for maskiningeniør med fordypning i prosess, eller petroleumsingeniør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...