Gå til innhold

Optikk og blits til portrett o.l.


Anbefalte innlegg

 

Forresten; hvor får du kjøpt kit med stativ av EzyBox?

 

 

Det får du kjøpt på FotoVideo:

http://www.fotovideo.no/Search.aspx?q=ezybox

 

Kjøpte selv denne:

http://www.fotovideo.no/Produkter/Studioutstyr/Belysning/Tilbehør/Lastolite-Ezybox-Hotshoe-Kit-60-cm-2471-116996.aspx

 

Har ikke fått testet den ut ordentlig enda, men varene virker veldig solide og av god kvalitet! Braketten som følger med har også mulighet for paraplyfesting så da vet du det også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en del forskjellige løsninger her nå...

 

Til og begynne med tror jeg at jeg må sette ett pristak på ca. 10k. Dermed ser jeg for meg følgende;

 

-Jeg kan få ett brukt Nikkor 70-200 f/2.8, men da VR 1 utgaven. Pent brukt, for 8000. Da har jeg egentlig ikke råd til SB-900 + ExyBox kit. Så da blir det evt. "bare" en SB-700 uten noe annet. Jeg har per nå bare DX kameraer, som dette objektivet skal fungere glimrende med. Så den dagen jeg evt. går over til FX må jeg da selge dette og oppgradere til VRII. Har vel gått ganske vekk fra Tamron og Sigma sine 70-200'er. Etter alt jeg leser, så er vel ikke de noen match for Nikkor VR/VRII når det kommer til (for meg) viktige ting som kjapp AF, AF limiter, byggekvalitet og støv/værtetning.

 

(Jeg vet ikke om ett 70-200 er det jeg trenger mest akkurat nå. En del andre bruksområder vil antageligvis ikke gjøre seg gjeldende før til neste år en gang.)

 

-Jeg trenger lyssterk optikk, og har derfor sett på denne pakkeløsningen; Nikkor 35 f/1.8 + Nikkor 85 f/1.8 + Nikon SB-900 + ExyBox Hotshoe kit 36x36 eller 60x60. Dette kan jeg klare og skaffe nytt til ca. 9700.

 

Andre varianter jeg leker med, er om jeg evt. skulle kjøpe Tokina 50-135 f/2.8 + SB-900 + Exybox. Det lander på rett over 10 000. Da er det bare ett objektiv (som kan være både en fordel og en ulempe...), men jeg har ett forholdsvis lyssterkt objektiv innenfor gode portrettbrennvidder.

 

Siden jeg også kunne tenkt meg ett macroobjektiv, så vurderte jeg og bytte ut 35 f/1.8 med ett Nikkor 40 f/2.8, til ca. 500 ekstra.

 

En annen løsning her igjen, kunne være Tamron 90 f/2.8 + Nikkor 35 f/1.8 + SB-900 + EzyBox - som også lander rett over 10k prismessig nytt. Da vil det bli og bruke Tamron'en som portrettobjektiv.

 

 

Hvilken løsning gir meg mest for pengene, og/eller best optikk?

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert Tokina 100 macroen, ettersom jeg bl.a. leste Ken Rockwell's sikling over det objektivet. Prismessig ligger det ca. 600 kroner over Tamron 90, så det er med i vurderingen min. Er bare litt usikker på om 90 eller 100mm blir i lengste laget til portretter, og om f/2.8 er bra nok til god bokeh kontra 1.8 eller 1.4...?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, 70-200mm kan fint brukes til portretter, både på 70mm, 200mm og alt mellom. Det er ikke sånn at portrettobjektiv må være 85mm@FF. En del av fotografene jeg følger med på (Zack Arias, Jared Polin, David Hobby) bruker mye 24-70mm og 70-200mm i videoene sine. Fordelen med zoom er at du kan komprimere bakgrunnen, med fastoptikk er du låst.

 

Angående blenderåpning og bokeh, du kommer aldri lavt nok. 2.8 er bra, men 1.2 er ubeskrivelig bra. Jo lavere, jo bedre.

Lenke til kommentar

Zoomobjektiver vurderer jeg sterkt pga. akkurat den fleksibiliteten du nevner - kompromisset blir på lysstyrken.

Skulle det bli ett nytt zoomobjektiv, blir det trolig enten Tokina 50-135 f/2.8 eller Sigma 70-200 f/2.8, ettersom de kan presses inn sammen med en blits prismessig. Blir det brukt, satser jeg på ett Nikkor 70-200 VR eller VRII.

 

Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal satse på i første omgang når det gjelder optikk...desto mer jeg leser av anmeldelser og brukeranmeldelser av forskjellig optikk (fast kontra zoom, blender, osv.) desto mer usikker blir jeg...siden det er sterke meninger om dette.

 

Får bare ta en avgjørelse snart, blir dårlig med fotografering og eksperimentering med å bare sitte her og snakke ;)

 

 

edit; Tokina ble på mystisk vis til Tamron i mitt hode, fixed now...

Endret av TBPhoto
Lenke til kommentar

70-200mm f/2.8 er veldig fin til dette bruket; "mangel" på liten dybdeskarphet kan man kompansere ved å bruke 200mm. Kan få virkelig liten DOF på 200mm og f/2.8 (les: styres med avstand).

 

De beste zoom-objektivene mine er skarpere enn fastopptikken faktisk.

 

Edit:

NB! kjøp originaloptikk er mitt tips

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ser du har fått gode råd og mange innspill ifm objektiver så du skal ha nok der til å gjøre dine valg. Selv opplever jeg at det er sjelden jeg under portretter bruker spesielt åpen blender, men det kommer jo helt an på uttrykkene du ønsker på portrettene, hvilken bakgrunn du har bak osv så her er jeg trygg på at du klarer gjøre et valg ut fra rådene over.

 

 

Imidlertid vil jeg komme med noen råd som for meg har vært det store spranget til bedre portretter og det er bruk av 3 blitser. Jeg har en stor god hovedblitz (Canons 580 EX II), og har et par billigere varaianter som både lar seg trigge via Canons transmitter (en del av Nikons kameraer har vel innebygget trådløsutløsning, men alternativene er mange), men jeg står med et radiotriggersett på ønskelisten da mine fungerer dårlig i sollys (og bruker da foreløpig en spagetti av kabler i alle retninger). Sammen med dette har jeg handlet et lite utvalg av stativer, store softboxer for hotshoeblitzer (40x40cm) og et utvalg av billige paraplyer i hvitt og sølv (forholdsvis billig på f.eks Kaffebrus.com). Dette gir omtrent uendelige muligheter for å belyse til portretter i nær sagt alle tenkelige settinger. Du kan kjøre klassisk enkel belysning eller f.eks mer moderne dramatisk osv. Så lenge blitzene kan stilles på manuell styrke og kan trigges på noe vis av kameraet er du dekket. En god del av dette kan du også få til en meget hyggelig pris på ebay fra f.eks østen. Jeg tror 2 ekstra blitzer, stativer, paraaplyer, softboxer osv totalt har kommet meg på rundt 3000,- og har vært veldig verdt de kronene da de har tilført portrettene uendelig mye mer enn hva bytte av glass noen gang kan gjøre.

 

 

Slik jeg ser det er belysning mye viktigere enn om du har akkurat det eller det glasset montert på kameraet så lenge det er tilfredstillende til situasjonen. Jeg angrer egentlig på at jeg ikke har gjort den lille investeringen i belysningsutstyret tidligere - det har nemlig gitt min portrettfotografering en totalt ny dimensjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...