Hjelmn Skrevet 21. september 2011 Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 Hei, har fått en oppgave jeg ikke helt forstår, noen tips? Figuren viser en enkel likeretter. Spenninga på generatoren er en 230V nettspenning. Hvordan vil spenninga over lasta se ut, og hvor stor vil denne være? Hva skjer dersom vi kobler en kondensator (stor) i parallell med lasta? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. september 2011 Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 tips, les på hvordan en diode fungerer, og tenk på hva dette vil gjøre med den negative delen av spenningssvingningen. samme med kondensator, hva gjør en kondensator, hva skjer når en kondensator mister spenningstilførselen? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. september 2011 Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 her vil du få ca 230V likespenning, men med stor rippel at det blir nesten som pulser å regne., en stor kondensator paralellt med lasten vil bidra noe til å glatte ut rippelen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. september 2011 Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 ...230V... kan du utdype logikken for den... halve kurven blir da stoppet hvis jeg ser skjemaet riktig Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. september 2011 Rapporter Del Skrevet 21. september 2011 du har helt rett, jeg tenkte på brolikretter. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 22. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september 2011 Hmm, tror ikke jeg forstår helt enda heller. Fikk noen stikkord fra læreren da: effektivverdi, toppverdi og topp-topp verdi. sier ikke meg så mye men.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. september 2011 Rapporter Del Skrevet 23. september 2011 jeg kan gi deg enda et tips: det var en grunn til at jeg sa CA 230V! Nå var jo det feil, og det er såpass lenge siden jeg har drevet med sånne oppgaver, at jeg kansje ikke burde dytte ut et nytt tall i tilfelle det også skulle være feil Men prinsippet er riktig, og du vil antagelig skjønne hva det er snakk om. Hvis du setter deg litt bedre inn i hva vekselstrøm/spenning faktisk er, og hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. september 2011 Rapporter Del Skrevet 23. september 2011 (endret) okei... Hva er nettspenning? nettspenning er den spenningen vi har inn i husene fra strømnettet, den er vekselspenning/strøm. hva er vekselspenning/strøm? Vekselstrøm er en elektrisk strøm som periodisk skifter retning slik at summen av øyeblikksverdiene over tid er null. hva er en diode? Dioder er ikke-lineære elektriske komponenter som leder elektrisk strøm bare i en retning. Hva er en kondensator? En kondensator er en elektrisk komponent som er fremstilt for å oppvise en elektrisk kapasitans. Kapasitans er en fysisk egenskap som gjør at elektrisk energi lagres i rommet mellom to elektriske ledere. hvorfor sette inn en kondensator? Elektrolyttkondensatorer blir brukt i kraftforsyninger for å jevne ut den likerettede spenningen slik at spenningen opprettholdes mellom hver halvperiode. så... Vekselspenningen går begge veier, men dioden slipper bare gjennom en vei... hva skjer da? Peak to peak går fra topp positiv til topp negativ, når ikke den negative bølgen slippes gjennom hva da? de positive bølgene... en kondensator lades opp på spenningen som slippes gjennom av dioden og når dioden kutter vil da kondensatoren "sakte" lades ut. så når den positive bølgen begnnyer å gå mot null vil kondensatoren lades ut og da skjer? at bølgen får en svakere helning i den nedadgående helningen. Nå tror ikke jeg at jeg kan hjelpe deg mer uten å gjøre oppgaven for deg. (noe jeg neste nvel allerede har gjort) Endret 23. september 2011 av stich_it Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 23. september 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. september 2011 Tusen takk, dette hjalp meg på vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå