Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til likeretteroppgave.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kan gi deg enda et tips: det var en grunn til at jeg sa CA 230V! Nå var jo det feil, og det er såpass lenge siden jeg har drevet med sånne oppgaver, at jeg kansje ikke burde dytte ut et nytt tall i tilfelle det også skulle være feil :p

Men prinsippet er riktig, og du vil antagelig skjønne hva det er snakk om. Hvis du setter deg litt bedre inn i hva vekselstrøm/spenning faktisk er, og hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

okei...

Hva er nettspenning?

nettspenning er den spenningen vi har inn i husene fra strømnettet, den er vekselspenning/strøm.

 

hva er vekselspenning/strøm?

Vekselstrøm er en elektrisk strøm som periodisk skifter retning slik at summen av øyeblikksverdiene over tid er null.

 

hva er en diode?

Dioder er ikke-lineære elektriske komponenter som leder elektrisk strøm bare i en retning.

 

Hva er en kondensator?

En kondensator er en elektrisk komponent som er fremstilt for å oppvise en elektrisk kapasitans. Kapasitans er en fysisk egenskap som gjør at elektrisk energi lagres i rommet mellom to elektriske ledere.

 

hvorfor sette inn en kondensator?

Elektrolyttkondensatorer blir brukt i kraftforsyninger for å jevne ut den likerettede spenningen slik at spenningen opprettholdes mellom hver halvperiode.

 

 

så...

Vekselspenningen går begge veier, men dioden slipper bare gjennom en vei... hva skjer da?

 

Peak to peak går fra topp positiv til topp negativ, når ikke den negative bølgen slippes gjennom hva da? de positive bølgene...

 

en kondensator lades opp på spenningen som slippes gjennom av dioden og når dioden kutter vil da kondensatoren "sakte" lades ut.

 

så når den positive bølgen begnnyer å gå mot null vil kondensatoren lades ut og da skjer?

at bølgen får en svakere helning i den nedadgående helningen.

 

 

Nå tror ikke jeg at jeg kan hjelpe deg mer uten å gjøre oppgaven for deg. (noe jeg neste nvel allerede har gjort)

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...