Gå til innhold

USB 3.0 til HTPC - Så billig som mulig.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har en HTPC jeg bygget i 2008 som jeg er svært fornøyd med.

 

Den spiller 1080p knirkefritt, og kjører XBMC. :thumbup:

 

Jeg har alle filer lokalt (1080p kjører ikke bra over nettverket) - og har nå gått tom for lagringsplass! (Har 3 x 1.5TB + 1 2TB SATA internt.)

 

Har selvsagt fått med meg at blant annet Samsung har sluppet noen kjekke eksterne 2TB USB3.0 disker.

 

Problemet mitt er følgende:

 

1) Jeg har ikke behov for å oppgradere hardware i PC'n min (Da den gjør det jeg vil - 1080p :))

 

2) Jeg mangler USB 3.0 porter, og har ikke plass til flere interne disker. Stoler ikke på USB 2.0 til 1080p-filer på 15gb+

 

Spørsmålet er da to-delt;

 

a) Vil jeg kunne benytte USB 3.0 Kontrollerkort til min maskin?

 

Utfordringen ligger i PCI-e spesifikasjonene - Jeg er rett og slett usikker på om hovedkortet mitt takler slike kort?

 

b) Vil eksterne USB 3.0 disker være å oppfatte som interne i bruk (XBMC loading etc)

 

 

Har et slikt hovedkort. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USB 2.0 funker fint når jeg spiller av ISO-bilder av Blu-Ray disker på 40-44 GB. De små 15+ GB filene du prater om går glatt.

 

Min HTPC med Boxee kan legge til eksterne disker som kilder, så ja det skal funke.

 

Tusen takk for svar!

 

Betryggende å vite at det også er mulig å få det til med USB 2.0.

 

Jeg antar da du mener eksterne 3.5" disker med egen strømkabel?

 

Prøvde nettopp å spille av en mkv i 1080p på 18GB fra en 2.5" WD Passport disk, det var merkbar lag, både i MPC og XBMC..

 

Men er fortsatt veldig spent på hvorvidt det vil være mulig å bruke et usb 3.0 kontrollerkort?

Lenke til kommentar

Har også dårlig erfaring med HD- materiale rett fra ekstern USB2.

 

Bare så det er nevnt ;)

 

Angående PCI er jeg på litt tynn is, men fant dette på google:

 

After doing some research, I found out the ATI 5 and 6 series are PCI-E 16x v2.1 cards, when the GA-73PVM-S2H has a PCI-E 16x v1 slot. I have been told by ATI that the motherboard bios needs updating to add PCI-E backwards compatibility, as 2.1 cards should work in any version of 16x slots as long as the motherboard has bios support.

Fra et eller annet forum: http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=6608.0

 

I tillegg fant jeg dette:

GeForce 9 or 8 series with pci express 2.0 are compatible on pci express 1.1 slots and the motherboard Gigabyte GA-73PVM-S2H. Todays video cards can't fill the bandwidth of a PCI-E 1.x, much less PCI-E 2.0, so there is no increase in performance seen using PCI-E 2.0.

 

Fra AskYahoo: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081220101850AA29uoU

 

Slik jeg har forstått det er PCI v2.0 (som dette kortet: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kontrollere/USB/PCI-Express/Akasa-USB-30-Host-Controller-Card-2x-eksterne,-PCI-e-kort-46921-p0000164534.aspx ) bakoverkompitabelt, men det kan hende du får litt redusert ytelse. Kan aldri tenke meg at det dreier seg om merkbare forskjeller..

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, og spesielt takk til FlinkeFreddy for fenomenal research! :)

 

Jeg begynner å lure på om jeg bare skal gamble på at dette funker og bestille meg et slikt USB 3.0 kort og en samsung 2TB ekstern disk.

 

Worst case så vil jo diskene være bakoverkompatibel med USB2.0..

 

Hvis noen har konkret erfaring med disse kortene på tilsvarende hovedkort så skrik gjerne ut! :)

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

USB2 burde i teorien være rask nok for HD filmer i 1080p. Alt etter hvordan filmen er rippet så pleier det sjeldent å være en bitrate på mer enn 20 MB/s, og siden USB2 har en teoretisk makshastighet på 60 MB/s så burde det gå fint. Men det avhenger også litt av hvor god den eksterne harddisken du har er, siden der kan det være lesehastighet på alt fra 15-45 MB/s. Du er selvfølgelig tryggere med USB3, men du må selv bestemme om det er verdt pengene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...