Gå til innhold

Å studere ved BI (Oslo)


KroenenKarl

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg går siste året på videregående nå, og tror jeg kommer til å velge ett eller annet fag på høyskolen BI i Oslo.

 

Men det er noe jeg lurer litt på, etter rykter jeg har hørt osv, er det slik at man er nødt til å være den "pappa gutten" med masse penger, osv osv osv for å i det hele tatt ha en god trivsel på BI og finne seg venner?

 

Vet hele spørsmålet i seg selv høres latterlig ut, men ja, er ting jeg har hørt bare. Og andre ting som at man ikke skal bruke sekk, god i stilfulle klær, osv noe jeg personlig bare synes er bra, så lenge det ikke er snakk om å overdrive kraftig å ble ditchet av gjengen vis du ikke har ditten eller datten...

 

Ja, noen som går på BI eller vet noe om det som kunne gi meg et lite innblikk av hva det innebærer med tanke på både venner, studie og fritid?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

seriøst om klær og utseende skal være det viktigste å tenke på for å gjøre seg klar til studier bør du enten drite i studiene eller finne en annen plass, akademisk framgang og læring er poenget med studier. å se bra ut og alt dette er bullshit, gjør mest utav studietiden og ha det kult men husk at det er å få en utdanning som teller!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen har svart på spørsmålet til trådstarter enda. Jeg kan bare synse, men tror BI har en litt annerledes student sammensetning enn andre gratis alternativer. Likevel så tror jeg BI består av for det meste reale folk, akkurat slik som andre skoler.

Hun Anita er nok hyggelig hun også, selv om hun kanskje har litt å lære når det kommer til å velge ord med omhu.

 

Det triste med Anita er vel hvor nært en stereotyp 16 til 22 årig norsk jente hun er. Ut fra interessene hennes bygger hun opp et bilde av seg selv som en person som spiser alt av popkultur rått. Svarene hennes bygger opp under denne overfladiske personligheten og skaper et helhetlig firkantet og usympatisk bilde.

 

Kjenner mange av samme type og har ingenting vondt å si om de, det er derfor jeg tror Anita også sikkert er veldig grei, selv om hun danner et forferdelig dårlig bilde av seg selv med det intervjuet.

Endret av Tensai
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo

 

Jeg går siste året på videregående nå, og tror jeg kommer til å velge ett eller annet fag på høyskolen BI i Oslo.

 

Men det er noe jeg lurer litt på, etter rykter jeg har hørt osv, er det slik at man er nødt til å være den "pappa gutten" med masse penger, osv osv osv for å i det hele tatt ha en god trivsel på BI og finne seg venner?

 

Vet hele spørsmålet i seg selv høres latterlig ut, men ja, er ting jeg har hørt bare. Og andre ting som at man ikke skal bruke sekk, god i stilfulle klær, osv noe jeg personlig bare synes er bra, så lenge det ikke er snakk om å overdrive kraftig å ble ditchet av gjengen vis du ikke har ditten eller datten...

 

Ja, noen som går på BI eller vet noe om det som kunne gi meg et lite innblikk av hva det innebærer med tanke på både venner, studie og fritid?

 

Takk på forhånd :)

 

Hei, jeg heter Martin, og er masterstudent samt jobber som studentassistent ved BI Oslo. Jeg kan fortelle deg at du finner like stort mangfold på BI, som på NHH, UiO, NTNU osv. Det vil alltid eksistere stereotyper, men du står fritt hvilken gjeng du vil finne deg best til rette i. Du vil aldri bli tvunget til ikke å gå med sekk, måtte ha på deg visse merker, eller oppføre deg på en spesiell måte. Dette burde ikke være en bekymring for deg ved valg av BI. Når du starter så vil du oppleve at BI har et veldig godt sosialt miljø: Vi har Fadderullan (fadderuker) der du vil bli godt mottatt og straks får kontakt med andre studenter. Fadderukene her i Oslo arrangeres i regi av studentforeningen SBIO. Du forsvinner ikke i mengden, men finner likesinnede som du vil kunne danne studiegruppe med og hygge deg med. I oppstartsukene knytter de fleste bånd som vil vare studietiden ut.

 

Håper dette gir deg litt input om hvordan det er å gå på BI!

 

Mvh

Martin

Lenke til kommentar

Hallo

 

Jeg går siste året på videregående nå, og tror jeg kommer til å velge ett eller annet fag på høyskolen BI i Oslo.

 

Men det er noe jeg lurer litt på, etter rykter jeg har hørt osv, er det slik at man er nødt til å være den "pappa gutten" med masse penger, osv osv osv for å i det hele tatt ha en god trivsel på BI og finne seg venner?

 

Vet hele spørsmålet i seg selv høres latterlig ut, men ja, er ting jeg har hørt bare. Og andre ting som at man ikke skal bruke sekk, god i stilfulle klær, osv noe jeg personlig bare synes er bra, så lenge det ikke er snakk om å overdrive kraftig å ble ditchet av gjengen vis du ikke har ditten eller datten...

 

Ja, noen som går på BI eller vet noe om det som kunne gi meg et lite innblikk av hva det innebærer med tanke på både venner, studie og fritid?

 

Takk på forhånd :)

 

Hei, jeg heter Martin, og er masterstudent samt jobber som studentassistent ved BI Oslo. Jeg kan fortelle deg at du finner like stort mangfold på BI, som på NHH, UiO, NTNU osv. Det vil alltid eksistere stereotyper, men du står fritt hvilken gjeng du vil finne deg best til rette i. Du vil aldri bli tvunget til ikke å gå med sekk, måtte ha på deg visse merker, eller oppføre deg på en spesiell måte. Dette burde ikke være en bekymring for deg ved valg av BI. Når du starter så vil du oppleve at BI har et veldig godt sosialt miljø: Vi har Fadderullan (fadderuker) der du vil bli godt mottatt og straks får kontakt med andre studenter. Fadderukene her i Oslo arrangeres i regi av studentforeningen SBIO. Du forsvinner ikke i mengden, men finner likesinnede som du vil kunne danne studiegruppe med og hygge deg med. I oppstartsukene knytter de fleste bånd som vil vare studietiden ut.

 

Håper dette gir deg litt input om hvordan det er å gå på BI!

 

Mvh

Martin

 

Hjertelig takk, Martin! Akkurat et sånt type svar jeg var ute etter :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er et faktum at hvis du tar utdannelsen til på BI vil du aldri bli "førstevalget", folk fra f.eks. NHH kommer til å være mer ettertraktet enn deg. Du vil muligens bli leder hvis du går på på BI, mellomleder. Du vil aldri bli toppsjef, ikke nå lenger. BI har et forfordelig rykte, samtidig som de nærmest ikke setter noen karakterkrav, dette skaper usikkerhet for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Tull.

 

For å ta et eksempel: de som er ledere i bedriften jeg jobber i (innen finans) kommer hovedsakelig fra BI, NHH og CBS—med en overvekt av BI-folk.

 

Det er kanskje lettere å komme inn på BI enn mange offentlige skoler, men det krever arbeid for å bestå og faktisk få gode karakterer. Selv om man kommer inn på BI med mellom tre og fire i snitt fra videregående, så har man ikke bachelorgraden—man har fått en sjanse til å ta en grad. De som ikke er motivert eller villige til å jobbe i fagene blir uansett luket ut etter førsteåret.

 

Poenggrensene sier ikke noe om nivået på utdannelsen; disse grensene er basert utelukkende på antall søkere vs. antall plasser. Et studie som er veldig "in" får gjerne høye poenggrenser, uten at det sier noe om kvaliteten på utdannelsen. Mange studier med veldig mange søkere kan sammenlignes med det å kjøpe middag på en dyr restaurant der det er vanskelig å få bord, når maten bare er "helt ok"

 

Et annet eksempel er CBS, som er rangert mye høyere en NHH, selv om det er lettere å komme inn der. Mange studier innen teknologi og medisin i utlandet holder òg et høyere nivå enn norske ekvivalenter, selv om man gjerne kommer inn med lavere karaktersnitt fra vgs.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Det er et faktum at hvis du tar utdannelsen til på BI vil du aldri bli "førstevalget", folk fra f.eks. NHH kommer til å være mer ettertraktet enn deg. Du vil muligens bli leder hvis du går på på BI, mellomleder. Du vil aldri bli toppsjef, ikke nå lenger. BI har et forfordelig rykte, samtidig som de nærmest ikke setter noen karakterkrav, dette skaper usikkerhet for arbeidsgiver.

 

Ikke snakk om ting du ikke har peiling på.

 

http://www.dn.no/karriere/article1966144.ece

 

http://www.bi.no/no/Om-BI/Nyheter-fra-BI/Nyheter-i-2010/Stadig-flere-toppledere-kommer-fra-BI/

Lenke til kommentar

Snakket med en headhunter en gang, som sa de nesten utelukkende tok inn kun BI-folk på intervju. Husker ikke helt selskap, men det sier vel sitt. Dog var vedkommende svært streng på karakterer, og ville kun ha de som kun har A'er og B'er.

 

Senere har jeg hørt av andre at det kun er BI Nydalen som er interessant for de fleste. BI andre steder blir satt på andre- eller tredjeprioritert liste med mange andre skoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...