Gå til innhold

Bli skutt av med luftpistol


screenman

Anbefalte innlegg

Man må jo bli blind hvis man blir skutt i øyet av en blykule i over 100 meter i sekundet? Da vil jeg si kompisen var heldig

 

Den rikosjerte fra en trebenk 3-4 meter unna. Så 2/5 av kraften, på 8 meters avstand? Om det ikke er feil "regnestykke" eller hva jeg skal kalle det.

 

Kula forsvant under nederste øyelokk på et vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Umarex Beretta-kopi-luftpistol (CO2) som jeg mener ville vært veldig godt egna til selvforsvar. Men da som slagvåpen. Den er veldig tung. Hadde du prøvd å skyte noen så tror jeg det er størst fare for at de hadde ledd seg ihjel.

 

Dog tror jeg ikke det er særlig populært å bli stoppa på gata av onkel med en slik en på seg.

Dersom det er en virkelighetstro kopi av en beretta så tviler jeg på at en person på gata hadde sett sånn med en gang at det var en luftpistol, så jeg tror det er god sjangs for at de rygger litt i stedet for å le. Selv om den ikke er dødelig, så er det få som har lyst på en blypiercing i trynet.

 

Angående skaden fra et slikt våpen så kan jeg skilte med min (nesten) personlige erfaring. Når jeg var tenåring skulle jeg, lillebror min og en kompis av oss prøve å skyte hodet av en liten plastfigur. Kompisen vår holdt fast plastfiguren og vi skøyt den på kloss hold. Kulen rikosjerte så klart rett av og lagde ei solid flenge i tommelen hans. Ut i fra stemmebruken og ordvalgene hans virket det temmelig vondt. Det blødde vel i en 10 minutter etterpå. Dette var med et luftgevær av den sorten hvor luften komprimeres ved hjelp av din egen kraft hver gang du lader om. Usikker på hvor mye (eller mindre) kraftigere dette vanligvis er i forhold til en pistol med CO2 patroner.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Man må jo bli blind hvis man blir skutt i øyet av en blykule i over 100 meter i sekundet? Da vil jeg si kompisen var heldig

 

Den rikosjerte fra en trebenk 3-4 meter unna. Så 2/5 av kraften, på 8 meters avstand? Om det ikke er feil "regnestykke" eller hva jeg skal kalle det.

 

Kula forsvant under nederste øyelokk på et vis.

 

Jaja heldig var han. Nok en påminnelse om at beskyttelsesbriller er å anbefale:) Skjøt mye med luftgevær når jeg var 13-15, flere ganger kula spratt tilbake fra den harde delen av plastflaskene og traff buska/treet rett ved siden av meg.

Lenke til kommentar

Jeg har en Umarex Beretta-kopi-luftpistol (CO2) som jeg mener ville vært veldig godt egna til selvforsvar. Men da som slagvåpen. Den er veldig tung. Hadde du prøvd å skyte noen så tror jeg det er størst fare for at de hadde ledd seg ihjel.

 

Dog tror jeg ikke det er særlig populært å bli stoppa på gata av onkel med en slik en på seg.

Dersom det er en virkelighetstro kopi av en beretta så tviler jeg på at en person på gata hadde sett sånn med en gang at det var en luftpistol, så jeg tror det er god sjangs for at de rygger litt i stedet for å le. Selv om den ikke er dødelig, så er det få som har lyst på en blypiercing i trynet.

 

Angående skaden fra et slikt våpen så kan jeg skilte med min (nesten) personlige erfaring. Når jeg var tenåring skulle jeg, lillebror min og en kompis av oss prøve å skyte hodet av en liten plastfigur. Kompisen vår holdt fast plastfiguren og vi skøyt den på kloss hold. Kulen rikosjerte så klart rett av og lagde ei solid flenge i tommelen hans. Ut i fra stemmebruken og ordvalgene hans virket det temmelig vondt. Det blødde vel i en 10 minutter etterpå. Dette var med et luftgevær av den sorten hvor luften komprimeres ved hjelp av din egen kraft hver gang du lader om. Usikker på hvor mye (eller mindre) kraftigere dette vanligvis er i forhold til en pistol med CO2 patroner.

Knekk-geværer er ofte kraftigere enn CO2-geværer. Typisk hastighet på CO2-gevær er vel rundt 120m/s. Mitt knekk-gevær er oppgitt til 375m/s.

Dessuten har jeg blitt truffet selv av den luftpistolen min. Den klarer ikke penetrere huden i det hele tatt. Kanskje man hadde fått et blåmerke point-blank.

 

Men du har rett i at en vanlig person neppe ville sett forskjell på luftpistolen og en ekte pistol. På litt avstand vel og merke.

Lenke til kommentar

Som er par andre her sier, så kommer det velt helt an på hvilket våpen det er(luft/fjær). En luftpistol jeg prøvde ville ikke skyte gjennom en tom colaboks, mens en annen pistol vi hadde for et par år siden var det en som skjøt av seg halve pekefingeren med(han var idiot og skulle børste av munningen etter å ha mistet den ladde pistolen på bakken). Den var forresten fjærdrevet.

Lenke til kommentar

Jeg har en Umarex Beretta-kopi-luftpistol (CO2) som jeg mener ville vært veldig godt egna til selvforsvar. Men da som slagvåpen. Den er veldig tung. Hadde du prøvd å skyte noen så tror jeg det er størst fare for at de hadde ledd seg ihjel.

 

Dog tror jeg ikke det er særlig populært å bli stoppa på gata av onkel med en slik en på seg.

Dersom det er en virkelighetstro kopi av en beretta så tviler jeg på at en person på gata hadde sett sånn med en gang at det var en luftpistol, så jeg tror det er god sjangs for at de rygger litt i stedet for å le. Selv om den ikke er dødelig, så er det få som har lyst på en blypiercing i trynet.

 

Angående skaden fra et slikt våpen så kan jeg skilte med min (nesten) personlige erfaring. Når jeg var tenåring skulle jeg, lillebror min og en kompis av oss prøve å skyte hodet av en liten plastfigur. Kompisen vår holdt fast plastfiguren og vi skøyt den på kloss hold. Kulen rikosjerte så klart rett av og lagde ei solid flenge i tommelen hans. Ut i fra stemmebruken og ordvalgene hans virket det temmelig vondt. Det blødde vel i en 10 minutter etterpå. Dette var med et luftgevær av den sorten hvor luften komprimeres ved hjelp av din egen kraft hver gang du lader om. Usikker på hvor mye (eller mindre) kraftigere dette vanligvis er i forhold til en pistol med CO2 patroner.

Knekk-geværer er ofte kraftigere enn CO2-geværer. Typisk hastighet på CO2-gevær er vel rundt 120m/s. Mitt knekk-gevær er oppgitt til 375m/s.

Dessuten har jeg blitt truffet selv av den luftpistolen min. Den klarer ikke penetrere huden i det hele tatt. Kanskje man hadde fått et blåmerke point-blank.

 

Men du har rett i at en vanlig person neppe ville sett forskjell på luftpistolen og en ekte pistol. På litt avstand vel og merke.

Blåmerke på point blank? Det høres mer ut som softgun eller noe :>

Lenke til kommentar

Man må jo bli blind hvis man blir skutt i øyet av en blykule i over 100 meter i sekundet? Da vil jeg si kompisen var heldig

 

Den rikosjerte fra en trebenk 3-4 meter unna. Så 2/5 av kraften, på 8 meters avstand? Om det ikke er feil "regnestykke" eller hva jeg skal kalle det.

 

Kula forsvant under nederste øyelokk på et vis.

 

Jaja heldig var han. Nok en påminnelse om at beskyttelsesbriller er å anbefale:) Skjøt mye med luftgevær når jeg var 13-15, flere ganger kula spratt tilbake fra den harde delen av plastflaskene og traff buska/treet rett ved siden av meg.

 

Haha, jo vi hadde beskyttelsesbriller. Problemet er at vi hadde kun ETT par som jeg brukte og han sto BAK meg mens jeg fyrte av. På brusbokser.

Og kule spratt tilbake i en helt sinnsyk vinkel. Tror ikke det finnes odds for det som skjedde engang. Så det var vel... Hell i uhell, ellerno?

Sykt var det!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Man må jo bli blind hvis man blir skutt i øyet av en blykule i over 100 meter i sekundet? Da vil jeg si kompisen var heldig

Sier det samme, kompisen var ekstremt heldig.

Selv spiller jeg airsoft, en sport som kanskje noen av dere har hørt om, og er styremedlem i Tromsø Airsoft Klubb. Vi stiller høye krav til øyebeskyttelse ettersom faren for å ende opp blind av et direkte treff på øyet er svært høy. En airsoft kule på 0.2g som skytes ut i ca. 100m/s vil ha en kraft på ca. 1joule som er nok til å gi permanente skader på øye eller tenner.

Derfor, som dere kan tenke dere til, vil en luftpistol med blykule med direkte treff i et øye være svært farlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis man tenker på en luftpistol med fjær, er det tåpelig å tro at den ikke er noe farlig!

Nummer en: Hvis kulen er laget av bly, kan man få blyforgiftning, noe som kan være dødelig.

Nummer to: Hvis man blir truffet i øyet, i verste fall kan man bli drept hvis kula går gjennom øyet og til hjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...