Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm KERRNEL_DATA_INPAGE_ERROR


Anbefalte innlegg

Har fått blåskjerm 2 ganger med denne koden. Har prøvd å finne feilen uten å lykkes. Førstegangsbygger. Har hatt pcen i noen uker. Det virker tilfeldig når jeg får blåskjermen. Det kan gå 3-4 dager med databruk uten at jeg får blåskjerm.

 

Har lastet ned Win7 på SSD disken, mens noen av programmer på vanlig disk (E:)

 

koden jeg får:

 

0x0000007A (0x00000000000000020, 0xFFFFFFFFC000009D, 0xFFFFFA800A9314D8, 000000000000000000)

 

 

Har kjørt RegistryBooster (ikke kjøpt)og den har oppdaget ca l30 feil (skadenivå høy) Nesten alle feil er systemfeil. Legger ved vedlagt fil.

 

Hva skal til for å fikse feilene?

Reinstallere windows?

Vil kjøp av RegistryBooster reparere feilen?

latest_scan_results.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se ut som en ram adresse...

 

Prøv og last ned memtest86 brenn det in på en cd (iso fil) og bot det fra cd før systemet starter og kjør memtesten

 

http://www.memtest86.com/memtest86-4.0a.iso.zip

 

Eventuelt kjør check disk

 

 

Jeg har hold på å prøve å brenne memtest86 på en cd i 2 timer nå, men kunne ikke formatere CDen (dårlig på data). Kjøpte 10 CDer i butikken som blir ikke lest i D: så jeg får ikke mulighet å brenne.

Gav opp og kjøpte nå Registry Booster som da rettet opp feilene den har oppdaget. Tror du at problemet er løst nå?

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Er det en CD-R/+R som du har kjøpt, er det ikke være nødvendig å formatere en CD-R, dessuten kan de ikke formateres. Kun CD-RW kan formateres og brukes flere ganger.

 

Den filen du lastet ned er en zip fil som må pakkes ut med enten WinZip, WinRar etc før du kan brenne den til CD. Vet ikke hvilket program du brukte da du prøvde å brenne iso filen til CD, husk at en iso fil er et image av selve filene, så iso filen må brennes enten med Nero Burning-Rom eller lignende program. Et bra gratis program er CDBurnerXP. Finnes sikkert andre program som er bedre, men dette funker fint til slikt.

 

Synes ikke du skulle ha kjøpt Registry Booster da det finnes mange gratis programmer som er bedre enn Registry Booster. Et av dem er CCleaner

 

Sist men ikke minst er det ikke sikkert at det er RAM eller Windows registret som er synderen her. Det kan være virus (tvilsomt) eller feil på SSD disken din. Ta og kjør chkdsk på SSDen, har du Windows 7, går til til Alle programmer, Tilbehør, System symbolet. Høyrekilkk på System symbolet og velg Kjør som administrator. Når du har System symbol vinduet oppe, skriv chkdsk /f /r c: Ettersom dette (c:) er system disken din, kan ikke chkdsk gjøre noe nå. Svar ja eller J til spørsmålet du får, hvis du har norsk Window versjon da. Restart så PCen og la chkdsk gjøre jobben sin, med /r parameteret kan dette ta litt tid.

Lenke til kommentar

Er det en CD-R/+R som du har kjøpt, er det ikke være nødvendig å formatere en CD-R, dessuten kan de ikke formateres. Kun CD-RW kan formateres og brukes flere ganger.

 

Den filen du lastet ned er en zip fil som må pakkes ut med enten WinZip, WinRar etc før du kan brenne den til CD. Vet ikke hvilket program du brukte da du prøvde å brenne iso filen til CD, husk at en iso fil er et image av selve filene, så iso filen må brennes enten med Nero Burning-Rom eller lignende program. Et bra gratis program er CDBurnerXP. Finnes sikkert andre program som er bedre, men dette funker fint til slikt.

 

Synes ikke du skulle ha kjøpt Registry Booster da det finnes mange gratis programmer som er bedre enn Registry Booster. Et av dem er CCleaner

 

Sist men ikke minst er det ikke sikkert at det er RAM eller Windows registret som er synderen her. Det kan være virus (tvilsomt) eller feil på SSD disken din. Ta og kjør chkdsk på SSDen, har du Windows 7, går til til Alle programmer, Tilbehør, System symbolet. Høyrekilkk på System symbolet og velg Kjør som administrator. Når du har System symbol vinduet oppe, skriv chkdsk /f /r c: Ettersom dette (c:) er system disken din, kan ikke chkdsk gjøre noe nå. Svar ja eller J til spørsmålet du får, hvis du har norsk Window versjon da. Restart så PCen og la chkdsk gjøre jobben sin, med /r parameteret kan dette ta litt tid.

 

Jeg har både Winzip og cdburnerxp, men uansett hvordan jeg prøver å brenne får jeg platebrenner/brenneenhet ikke funnet som tyder på at jeg ikke har noe installert. Jeg har CD-R

disk (ubrukt).

 

Skal prøve det andre forslaget ditt med chkdsk.

Lenke til kommentar

At chkdsk (med opsjonen /R ) går ferdig u/feil er et godt tegn da parameter to i bluscrennen din 0x......9D betyr :

The controller does not see the hard drive due to a bad drive or cabling problem.

Stop code 7A betyr at windows ikke klarer å lese fra swap/page filen "pagefile.sys".

 

Hvilken type SSD og type hovedkort har du ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

At chkdsk (med opsjonen /R ) går ferdig u/feil er et godt tegn da parameter to i bluscrennen din 0x......9D betyr :

[codeThe controller does not see the hard drive due to a bad drive or cabling problem.][/code]

Stop code 7A betyr at windows ikke klarer å lese fra swap/page filen "pagefile.sys".

 

Hvilken type SSD og type hovedkort har du ?

 

 

OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC

P8Z68-V Pro

SAMSUNG SPINPOINT F3

 

Jeg innstalerte win7 på SSD ved å koble fra Spinpoint F3. Alt virket bra, men jeg har ikke vært i BIOS og har ikke gjort endringer der. Leste etterpå et sted på nettet at SSD funker bedre hvis den lagres på...? i BIOS.

Lenke til kommentar

SSD bør du kople på en av de to (grå) Intel ICH10 SATA3 portene.

Samsung F3 kan du kople på den "andre" (grå) Intel ICH10 SATA3 porten eller en av de lyse blå Intel ICH10 SATA2.

Optisk DVD/CD rom kopler du på en av de lyse blå.

 

 

Ikke bruk marvell portene (de mørke blå)

 

 

I BIOS skal SATA kontrolleren (Intel) settes i [ACHI mode] under :

Advanced - SATA Configuration- SATA Mode

( AHCI skal være default instilling - var det på mitt Z68 V-Pro)

post-35394-0-72080600-1316357327_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Både SSD og Samsung F3 var koblet på marvell portene. Jeg har nå satt inn begge i de grå portene. De andre koblingene var alle i de lyse blå. Når jeg etterpå gikk inn i Bios var SATA kontrolleren i ACHI mode så her endret jeg ingenting.

 

Maskinen startet normalt og når jeg var i windows 1.gang fant maskinen hardiskene og lastet de ned/oppdatert. Maskinen startet da på nytt. Ved oppstart av maskinen 2.gang når den leser hardisk (helt i starten) så kommer det opp hardisk not found selv om maskinen "fant" hardiskene forrige gang jeg var i windows og lastet de ned. Vet ikke om det betyr noe.

 

Opplevelsesindeksen på prosessor ligger på 7.5 og RAM på 7.6 (det har alltid vært slik). Resten på 7.9.

 

En annen ting er at ved instalering av CPU har jeg ikke brukt kjølepasta da det ikke fulgte med. Bør jeg kjøpe kjølepasta?

 

Jeg er inne på pcen normalt som tidligere og ting fungerer bra, har ikek fått feilmelding.

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Det er thermal/pad materiale fra intel på undersiden av intel boxed kjøleren , så du skal ikke bruke pasta om du benyttet kjøleren som fulgte med intel cpu'en (om du da ikke fjerner intel pad matrialet selvfølgelig).

 

Edit:

Angående disk not found - påse at den disken som har win installert (SSD?) er satt som 1'st bootable HDD i BIOS i harddisk boot order.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Windows 7 sin experience index er max 7.9 (7.9 = toppen av måleskalaen)

Du kan ikke få bedre enn det.

At CPU og minne operasjoner ikke når toppen av skalaen betyr at det finns kjappere ute på markedet.

 

Din total score = den enheten med minst score.

 

Det er jeg klar over. :)

 

Håper ting fungerer nå riktig. Tusen takk for hjelp alle sammen. Dette er et supert forum med god service. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et nytt spørsmål/problemstilling

 

SSD bør du kople på en av de to (grå) Intel ICH10 SATA3 portene.

Samsung F3 kan du kople på den "andre" (grå) Intel ICH10 SATA3 porten eller en av de lyse blå Intel ICH10 SATA2.

Optisk DVD/CD rom kopler du på en av de lyse blå.

 

 

Ikke bruk marvell portene (de mørke blå)

 

 

I BIOS skal SATA kontrolleren (Intel) settes i [ACHI mode] under :

Advanced - SATA Configuration- SATA Mode

( AHCI skal være default instilling - var det på mitt Z68 V-Pro)

 

Etter at jeg har gjort disse endringene (SSDen var koblet til marvell porten)har Mozilla webleseren blitt treigere. Windows er innstalert på SSD som er blitt flyttet fra marvell porten til Intel ICH10 SATA3 portene. Tidligere var webleseren kjemperask, nå er den på "vanlig" nivå som om jeg ikke har SSD.

 

Kan dette skyldes endringene jeg har gjort med SSDen elelr andre ting?

 

Vil reinstallasjon av windows 7 på SSDen hjelpe på hastigheten for webleseren? eller kan dette han noe med sikkerhetsinnstillingene å gjøre? SSDen er en 60GB disk, 26GB fortsatt ledig.

 

Elelrs har jeg ikke hatt problemer med pcen siden jeg gjorde endringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...