Gå til innhold

Hjelp - jeg ødla båtpropellen + div skader - tips til ny propell+ råd


Reggy

Anbefalte innlegg

Har en Askeladden 475 Freestyle med 4 takt 60 HK Mercury. (båt og motor er 2006 modell).

 

I dag smalt jeg dessverre motor i noe som må ha vært en stein/ fjell. Det resulterte i gode skader på propellen, samt at noe av den "haifinnen" som sitter helt i bunn av påhengsmotoren ble noe kortere/ knekt.

 

Etterpå gikk ikke båten like fort (nesten - kanskje 3 - 5 knop mindre), men det viberte mye/ sånn at det støyet/ skranglet/ skalv i båten.

 

Vil en ødelagt båtpropell kunne forårsake slik skjelving? (to av propellbladene var skikkelig endret i fasong)

 

Hva med "haifinnen" hvor viktig er den?

 

Kan haifinnen fikses/ skiftes?

 

Tips til hva slags båtpropell jeg skal ha på nevnte motor? Pris? Finner ikke ut i instrukssjonsboka.

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Propeller med deformerte blader vil skape vibrasjoner. Muligens kan akslingen være slått skjev også. Deformerte propellblader (alupropell) kan bankes tilbake til riktig fasong med gummiklubbe og mothold. Små skrammer rettes med tang/hammer og pusses med fil. Større hakk må fylles. Propellstørrelse er ofte banket inn på navet (på langs) i formatet (eks) 15 X 14 hvor det første angir diameter og siste stigning (hvor "langt" propellen beveger seg gjennom vann på en rotasjon) i tommer.

 

Ta av propellen, start og sett i gir for å se om akslingen er skjev.

 

Ny propell; eurofritid.no, ravns garage, lokal forhandler, finn.no (pris ca 1000-2000). Reparasjon av propell, winrace propellers. Skeg (haifinne) bør lappes eller sveises. Skjev aksling krever nok et verkstedbesøk om du ikke er spesielt teknisk anlagt. Forsikring? Egenandel? Det koster fort 4-5 tusen for en landkjenning.

Lenke til kommentar

Propeller med deformerte blader vil skape vibrasjoner. Muligens kan akslingen være slått skjev også. Deformerte propellblader (alupropell) kan bankes tilbake til riktig fasong med gummiklubbe og mothold. Små skrammer rettes med tang/hammer og pusses med fil. Større hakk må fylles. Propellstørrelse er ofte banket inn på navet (på langs) i formatet (eks) 15 X 14 hvor det første angir diameter og siste stigning (hvor "langt" propellen beveger seg gjennom vann på en rotasjon) i tommer.

 

Ta av propellen, start og sett i gir for å se om akslingen er skjev.

 

Ny propell; eurofritid.no, ravns garage, lokal forhandler, finn.no (pris ca 1000-2000). Reparasjon av propell, winrace propellers. Skeg (haifinne) bør lappes eller sveises. Skjev aksling krever nok et verkstedbesøk om du ikke er spesielt teknisk anlagt. Forsikring? Egenandel? Det koster fort 4-5 tusen for en landkjenning.

 

Tusen takk for svar!!

 

Det står i instrukssjonsboka på propell og størrelse 10 3/8 x 14.

 

JEg kan gjerne jakte en brukt på finn.no og se om noe i stål kan brukes. (kunne gjerne hatt litt mer akselerasjon og toppfart, men de ønskene kan kanskje ikke kombineres.)

 

Propellen kan nok ikke fikses for det er liksom slått av litt av godset på hvertfall en vinge.

 

Jeg håper bare det er propellen og ikke akslingen.

 

Får man nytt sånn skeg(haifinne) - eller hvordan kan de sveise det når noe av det er brekt bort.

 

4 - 5 tusen - tenker du da aksling, propell og fikse skeg?

Lenke til kommentar

Ja, jeg tipper 4-5 tusen er minimum av hva det pleier å komme på. Brukte undervannshus (uten propell) starter i det skiktet der. Om akslingen er skjev og skegen knekt, kan det godt tenkes at det lønner seg å bytte hele undervannshuset.

 

Uten at jeg vet helt hvordan de gjør det med en skeg vil jeg tippe at de fyller på materiale fra en alu-barre og sliper det til.

 

Ved overgang til stålpropell kan det lønne seg å gå ned en tomme på stigning da den er mye stivere enn en alupropell. Om du kjøper propell av et firma kan de gi de beste rådene, evt. tilby å prøve flere propeller før du bestemmer deg.

Mindre stigning i stål vil gi litt bedre aks. og omtrent samme topp.

Lenke til kommentar

Igjen takk for svar.

 

Uten at jeg vet, har peil eller inspisert nøye så tror jeg bare skeget/ haifinnen er skadet pluss propellen. Vet ikke om det går ann å få tomt underhus for tenker at min innmat i underhuset er inntakt. gear og kjøring virket normalt. Bortsett fra skjelving og noe mindre toppfart.

 

Er skeget veldig viktig? Hvis aksling er ok blir det bare å bytte propell hvis skeg ikke er så viktig.

 

Evt må jeg melde det som skade - har kasko. Og da er det vel like greit å få skiftet mest mulig. Ca 4 tusen i egenandel.

 

Ang stål propell - dagens propell er 10 3/8 x 14. 10 3/8 er sjeldent tall synes jeg når jeg søker på nettet. Men kan kanskje bruke 11 x 13 siden du rådet litt ned på stigningen.

Lenke til kommentar

Skegen bidrar til styring, men er også ment å beskytte propellen mot skader. Om det ikke er mye som mangler (noen få cm) ville jeg latt det være som det er. (etsprimer og lakk på bruddstedet må påføres for å hindre bart metall mot saltvann)

 

Jeg vil tippe at en 11X13 i stål vil gi samme ytelse som originalpropellen. Sjekk instruksjonsbok eller mål om det er plass.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg tror kanskje jeg bare melder hele greia som en skade til forsikringen. Så får jeg gått gjennom alt. Da blir underhuset nytt tenker jeg siden skeget er delvis ødelagt. Og får jeg vel også ny gearolje - så sånn sent passer det før vinterlagring.

 

Men når det først skjedde vurderer jeg stålpropell...

 

Lager meg en ny tråd og ser om det kommer flere tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...