Gå til innhold

Er skjermen for høyt oppe?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått i hus en stasjonær-PC, og har tatt i bruk et gammelt PC-bord. Jeg har i alle år kun brukt laptop, og er vant med at skjermen er like over tastaturet. Dette PC-bordet derimot er laget sånn at bunnen av skjermen(e) kommer ca 25cm høyere opp enn bordplaten som tastaturet og musen ligger på.

 

Jeg kjenner tydelig at det blir ubehagelig i både nakke og rygg, og har prøvd med puter og å dytte skjermene lenger bak/fram, men nytter ikke.

 

Er det vanlig/anbefalt at skjermene er såpass høyt opp, eller burde jeg kjøpe et PC-bord der både tastatur, mus og skjerm står på samme flate?

 

Her er et bilde av oppsettet.

 

P1020503ed.jpg

Endret av Tomriel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er slik at en bør sitte slik at øynene er omtrent på nivå med toppen av skjermen. (Akkurat om toppen bør være over eller under øynene var det ikke noe godt svar på etter et raskt google søk.)

 

EDIT: Etter litt lesing, ser det ut til at det er best at toppen er litt under nivå med øynene.

Endret av Dinosauromann
Lenke til kommentar

Det ser ubehaglig ut som fy. "PC pulter" er ikke ergonomiske i det heletatt. De er laget for å presse mest mulig inn på minst mulig gulvplass, ikke noe annet. Keyboard skuffer som så vidt har pass til keyboardet, langt mindre noe støtte til hendene dine? Skjermhyller som står så høyt? fysj.

 

100x80 Bordplate fra ikea og bordbein du liker er 100 ganger bedre. Tar nok litt mer plass, men du får mye bedre støtte.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det går greit nå, men du ber om musearm i det lange løpet...

 

Her er mitt oppsett. (unnskyld fargebalansen, veggen bak er fraktisk hvit... :whistle: )

 

Enkel 100x80 bordplate fra ikea med ben, tror alt kostet ca 600kr til sammen? (om det var så mye engang...)

 

post-10531-0-26061200-1316120247_thumb.jpg

 

Masse plass til armene der :p. Vurderte 100x60cm, men følte det ble for smalt.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

 

Foreslår du tar 120x80 plate istedet(trodde min var 100x80, men det har de visst ikke, så den er vel 120 lang..). 60cm dyp blir fort litt lite igjen. Mål opp hvor mye plass skjermer og tastatur trenger for å være i en behagelig avstand+støtte til håndledd/armer før du går på Ikea er mitt tips. Vil jo også gjerne ha plass til litt annet enn akkurat bare skjermer+mus/tastatur der også.

 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S09847787

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg har enorme problemer med rygg og nakke etter 8år men ekstreme kroniske smerter. Jeg jobber deltid som dataingeniør og sitter følgelig veldig mye på skjerm og det oppsettet der ville knekt meg iløpet av 10 minutter.

Jeg har som flere andre her inne funnet at det mest komfortable er å ha toppen skjermen noe under øyehøyde.

Det gjør vondt det og men det er da den stillingen som gir meg minst smerter.

Lenke til kommentar

@vidarkri du har ikke vurdert:

a) gå tur i skogen på dårlige stier

b) styrketrening

 

Jeg har to kompiser som begge har hatt problemer med ryggen. Begge to begynte på styrketrening og plagene deres ble redusert til kanskje 30% av hva det var før. Istedetfor å ha grisevondt i to uker har de nå kanskje bare vondt i 2-3 dager hvis de belaster ryggen feil.

 

Han som slet mest startet med å gå turer, ettersom belastningen på ryggen der er mindre drastisk. Start med korte turer før du øker til kanskje en time.

Lenke til kommentar

Jeg har levd med dette i mange år og har prøvd alt unntatt kirurgi men det er ingenting som hjelper på dette.

Jeg har ikke energi til å holde på med fysisk aktivitet i en time da det ødelegger meg i flere dager etterpå.

Jeg klarer korte vekttreningsøkter på rundt 20 minutter men det har ingen effekt.

Det skal også sies at jeg er gammel styrkeløfter/kroppsbygger og har drevet eget gym i 15år så jeg vil påstå at jeg kan mer enn de fleste om slik trening.

 

Lidelsene mine er av en slik karakter at jeg bruker mellom 80-150mg medisinsk heroin for å klare å komme meg gjennom dagene, så vi snakker ikke normale skavanker her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...