Gå til innhold

Acer og Asus får Thunderbolt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Raptor' timestamp='1316166310' post='18316972']
Apple har hittil vært den eneste datamaskinprodusenten som har støttet Intels raske Thunderbolt-grensesnitt

Er det ikke slik at de er de eneste som har fått lov av Intel til å benytte Thunderbolt i sine maskiner?

Hvor har du det fra? Høres ut som Anti-Apple propaganda spør du meg.

Det var et spørsmål sidne det bare er et vagt minne fra da Thunderbolt ble lansert at Apple fikk eksklusiv "tilgang" til Thunderbolt en periode. Intel gjorde vel det samme med USB3, men da eksklusivt til sine egne hovedkort. Er det bare tilfeldig at (iallfall etter det jeg har fått med meg) ingen andre enn Apple har kommet med maskiner med Thunderbolt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

@arni90: Hvilke eksterne disker trenger man 2 porter for å bruke?

En av fordelene med Thunderbolt er at man kan koble opptil 7 enheter etter hverandre, samtidig på én port, hvorav en eller to (avhengig av kontroller) kan være DisplayPort-skjermer. Høyhastighets RAID er en nærliggende tanke, for ikke å snakke om Gigabit Ethernet, Fibre Channel og PCIe over Thunderbolt...da kan man begynne å få bruk for båndbredden. ;)

http://www.engadget.com/2011/09/07/magma-expressbox-3t-gives-you-3-external-pcie-slots-over-thunder/

Skrevet
Raptor' timestamp='1316166310' post='18316972']
Apple har hittil vært den eneste datamaskinprodusenten som har støttet Intels raske Thunderbolt-grensesnitt

Er det ikke slik at de er de eneste som har fått lov av Intel til å benytte Thunderbolt i sine maskiner?

Hvor har du det fra? Høres ut som Anti-Apple propaganda spør du meg.

Det var et spørsmål sidne det bare er et vagt minne fra da Thunderbolt ble lansert at Apple fikk eksklusiv "tilgang" til Thunderbolt en periode. Intel gjorde vel det samme med USB3, men da eksklusivt til sine egne hovedkort. Er det bare tilfeldig at (iallfall etter det jeg har fått med meg) ingen andre enn Apple har kommet med maskiner med Thunderbolt?

Intel samarbeidet ganske tett med Apple under utviklingen av Thunderbolt, der ligger forklaringen på eksklusiviteten til å begynne med - Apple har rett og slett jobbet med Thunderbolt på prototypstadiet lenge før det var lanseringsklart.

Skrevet

@arni90: Hvilke eksterne disker trenger man 2 porter for å bruke?

En av fordelene med Thunderbolt er at man kan koble opptil 7 enheter etter hverandre, samtidig på én port, hvorav en eller to (avhengig av kontroller) kan være DisplayPort-skjermer. Høyhastighets RAID er en nærliggende tanke, for ikke å snakke om Gigabit Ethernet, Fibre Channel og PCIe over Thunderbolt...da kan man begynne å få bruk for båndbredden. ;)

http://www.engadget.com/2011/09/07/magma-expressbox-3t-gives-you-3-external-pcie-slots-over-thunder/

Lacie sin nye eksterne på 2*2,5 trenger ihvertall ekstern power-brick, fordi den bruker over 10 watt. men det problemet ville man hatt på USB også. Men å koble 7 enheter etterhverandre i diskøyemed virker lite praktisk, man må jo uansett ha strøm da?

AtW

Skrevet

@AtW: Opptil 7 enheter (som kan være disker, skjerm(er) og annet), som man har stående hjemme og plugger inn i den bærbare med én plugg virker ganske praktisk på meg. Strøm må man ha, og i mange tilfeller med egne strømforsyninger for de eksterne enhetene - men Thunderbolt leverer opptil 10W på egen hånd, noe som er en del mer enn USB 3.0 med inntil 7.5W (9W for lading).

Skrevet

Problemet her er at USB har endelig fått mer enn nok båndbredde for eksterne harddisker, i tillegg trenger man ikke to porter for å bruke en ekstern USB3-disk.

Thunderbolt har med andre ord få brukere og ingen større fordeler mot USB3. Med USB2.0 var det i det minste en grei grunn for å ga Firewire grunnet båndbredde.

USB3 har ikke nok bannbredde - eller god nok latency for den del for eksterne raids. Noe som kanskje er mest interessant for de som i dag bruker FW ofte - altså video, lyd og bilde-folk.

Skal ikke lese mange videoforum for å forstå hvor markedet til TB er.

Skrevet

@AtW: Opptil 7 enheter (som kan være disker, skjerm(er) og annet), som man har stående hjemme og plugger inn i den bærbare med én plugg virker ganske praktisk på meg. Strøm må man ha, og i mange tilfeller med egne strømforsyninger for de eksterne enhetene - men Thunderbolt leverer opptil 10W på egen hånd, noe som er en del mer enn USB 3.0 med inntil 7.5W (9W for lading).

Jo, men i disksammenheng, så får man kanskje maks 2 enheter før man må ha ekstra kabler (størm osv), da er det plutselig ikke mer praktisk enn en hub lenger.

AtW

Skrevet

Problemet her er at USB har endelig fått mer enn nok båndbredde for eksterne harddisker, i tillegg trenger man ikke to porter for å bruke en ekstern USB3-disk.

Thunderbolt har med andre ord få brukere og ingen større fordeler mot USB3. Med USB2.0 var det i det minste en grei grunn for å ga Firewire grunnet båndbredde.

USB3 har ikke nok bannbredde - eller god nok latency for den del for eksterne raids. Noe som kanskje er mest interessant for de som i dag bruker FW ofte - altså video, lyd og bilde-folk.

Skal ikke lese mange videoforum for å forstå hvor markedet til TB er.

Eksterne raids er kanskje ikke hovedmålgruppen til usb3? :p

Er tilhenger av ny og raskere teknologi, men for min del håper jeg at dette ikke betyr at usb3 havner i skyggen på nye eksterne disker etc.. Akkurat kjøpt meg hovedkort med usb3 og henger meg på tilbakekompabilitet-fansen :)

• Liker 1
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...