Gå til innhold

Illustrert Vitenskap - Europeere og afrikanere kommer fra to forskjellige aper


Anbefalte innlegg

Har hørt rykter om en artikkel i Illustrert Vitenskap som visstnok påsto at europeere og afrikanere ikke er etterkommerne av den samme ape-typen/arten, men to forskjellige... Et eller annet i den duren i hvert fall.

 

Dette må jo være en misforståelse. Greit nok at IV er litt tabloid-aktig, men for fucks sake. Kjenner noen til denne saken og kan forklare hva artikkelen egentlig handlet om?

 

Edit: Kan og nevne at grunnlaget for denne påstanden var de store DNA forskjellene mellom folkeslagene... :nei:

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sluttet å lese IV pga deres unøyaktighet og tabloid/sensasjons vinklinger.

 

Det jeg derimot tror det er snakk om her er at Europeere har krysset seg med Neandertalerene og det har ikke Afrikanere gjort.

 

Dog må jeg tilføye at innslaget av Neandertaler DNA i Europeere er svært beskjeden og det er ikke tilstrekkelig til å utgjøre noen stor forskjell på en fra Europa og en fra Afrika

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor jeg hørte dette, men pga Neandertalerkryssningen har europeere et "bedre" immunforsvar arvet fra neandertalerne.

 

Eller er jeg helt på bærtur? :p

Det har jeg aldri vært borti. Egentlig høres det svært så merkelig ut. Jeg ser ikke bort fra at du trenger bærplukker ;)

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Europeere har mellom 1 til 4% neandertal-gener i seg, mens Afrikanere ikke har noe som helst. Forskjellen er ikke stor nok til å gjøre oss til forskjellige raser, men stor nok til å ha påvirkning innenfor medisinske og andre genetiske felt.

 

Dessuten stammer vi ikke fra "apene". Apene og menneskene har samme stamfar, er mer korrekt å si.

Lenke til kommentar

Dessuten stammer vi ikke fra "apene". Apene og menneskene har samme stamfar, er mer korrekt å si.

Nei det er heller ikke noe godt uttrykk. Fordi da antyder du at vi er annerledes enn apene. Men homo sapiens er jo en art innenfor underordren haplorhini, og dermed definert som en ape.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...