Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal til å kjøpe meg min første bil.


Anbefalte innlegg

Hei, beklager den kjedelige emnetittelen.

 

Som det står svart på hvitt er jeg i gang med å anskaffe meg min første bil. I denne sammenheng har jeg spikket og spart meg til 50.000,- kr i formue, og etter et par ukers leting på bl.a finn.no har jeg pekt meg ut et par lovende kandidater. Tenker jeg med feil hode finner du meg siklende over en Audi A4 eller en Toyota Celica, mens fornuften skriker Corolla med all sin røst. Bilen skal brukes daglig, og selv om det frister nokså lite å putre rundt i en bil så kjedelig at den gir meg skallebank, må jeg innrømme at det nok er det mest økonomisk smarte alternativet. Det er overhodet ikke slik at bilen er nødt til å koste femti tusen, men jeg tenkte det var en grei sum å begynne med. (inkl. evt. reparasjoner)

 

Jeg ville sette stor pris på å få hørt noen erfaringer og innspill fra deg og dere som har noen tips til meg som fersk bilkjøper.

Jeg er på langt nær autofil, da mine kunnskaper ligger på nivå med mannen i gata, hvis ikke under.

 

En tjue år gammel bil innebærer en viss risiko for en fattig ung kar. (selv om den Celicaen ser rå ut)

 

Når det gjelder priser, har jeg skjønt det er en trend at en bil ikke nødvendigvis koster det samme i sentrum som på bygda. Hvorvidt dette stemmer aner jeg ikke.

 

Edit: Skriveleif.

Endret av Garp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte nøyaktig det samme som deg, og kjøpte en corolla som førstebil... Dette var 2 år siden og jeg har den ennå. Den koster fint lite å drifte, og har aldri hatt noe problem med den, og kommer nok aldri til å få det heller. Er student, så den passer økonomien min helt fint. Men ja, det er noe av det kjedeligste du kan kjøre. Var ikke mye jeg kjørte da jeg ble 18, og jeg tror nok at det var corollaen som drepte hele lysten til å farte rundt.

 

Vintrer er heller ikke noe problem. Starter, og går som en klokke selv nede i 20 kalde, og den krabber seg fram på snøen uten problem.

 

Det er ihvertfall mitt forhold til corolla, så da får du bare se hva du gjør! :p

Lenke til kommentar

Først liker jeg å ha klart for meg hvor lenge jeg tenker å ha bilen. Er det stor sjanse for at jeg skal selge den om kort tid, f. eks om jeg skal flytte og ta høyere utdanning om noen år, skal flytte til Oslo hvor en bil er et evig pengesluk, om det frister å kjøre opp til MC om noen år osv, alt som gjør at jeg kanskje vil trenge penger eller som gjør bilkjøpet upraktisk eller uegnet.

 

Når jeg vet det, og jeg har bestemt meg for hvilken bil som passer best for min bruk og situasjon ser jeg etter biler.

 

Hva jeg ser etter er først og fremst de følgende kriteriene:

 

  • Kun én eier
  • Lav km

 

Er dette på plass er det som regel en bil som er i god stand.

 

Pass på; hvis det er en bil hvor det skrytes av hvor mye den nylig er påkostet betyr det også at mye har nylig vært feil. Trolig er det flere feil på den, og reparasjonene gjort på den drar prisen opp mer enn det er verdt (i mange tilfeller iallfall)

 

Deretter ser jeg etter om det er gjort noe med bilen, dersom det er det er det er uaktuelt. Har brent meg på dette før, selv om jeg visste at vedkommende var svært erfaren (dog ingen fagmann).

 

Typiske ungdomsbiler holder jeg meg langt unna, de er som regel overpriset eller klar for skraphaugen. Personlig liker jeg en bil som virker, og siden du sier at denne bilen skal være til daglig bruk regner jeg med at du også synes det er en kjekk egenskap for en bil å ha.

 

En kan jo også velge litt etter hvor pålitelige bilene er sagt til å være, gjøre litt research osv.

 

Helt til slutt kan man jo finne ut hvordan det står til med dekk osv, slik at man slipper å starte bilkjøpet med den utgiften. Altså, dekk må man bytte i ny og ne uansett, men dersom det er en utgift rett rundt hjørnet skal dette tas med i prisen. Bytte av registerreim og eksosanlegg er også en lur ting å spørre om, dersom bilen er noen år eller kjørt x antall kilometer. Rust sier seg selv, samme med bensin og oljelekkasje (se under der hvor bilen har stått parkert om det er noen ferske våte flekker. Blå eller svart eksos kan man også være obs på, kan antyde dårlig forbrenning, ingen krise men noe å prute på.

 

Kommer ikke på noe mer i farten, sikkert mye irrelevant her, men nå har du iallfall noe å tenke på når du er å kikker på bil.

 

Lykke til, og forbered deg på å bli lat :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med Toyota Avensis? Er prishoppet fra Carina innen rimelighetens grenser? Hvordan vil du/dere veie opp en Avensis mot en Corolla? Som nevnt tidligere har jeg et noe begrenset budsjett og må belage meg på å hoppe en ti-femten år tilbake for å finne et fornuftig kjøretøy. Som Marius så pent sa det, vil det være en kjekk egenskap at bilen rutinemessig starter uten krangling.

 

"Et lite hull i eksosanlegg" skriver en selger. Har ikke sett på bilen enda, regner med at dette er rust. Hvor mye kan en evt. reparasjon eller skifting koste?

Lenke til kommentar

HUll i eksosen er noe dritt. En kan påstå at det er bare å sveise så lenge en vil, men faktum er at å sveise når det er rust i nærheten er dritt, og når det har rustet hull ett sted er det ikke lenge før hele rukla må byttes.

 

Jeg fikk byttet nesten hele anlegget for litt over 3000 kr (gjorde jobben selv) på en amerikaner jeg hadde, men det var ganske enkle greier. Kan fort bli langt dyrere enn det.

Lenke til kommentar

Skaff deg en bruktbil fra innlandet hvor veiene saltes lite i håp om å unngå de store rustskadene.

 

Lakk, understells beskyttelse osv er slitt på disse også, så rusten dukker fort opp når den kommer til et område med salting. Sånn sett kan det være greit å kjøpe en rustfri bil som har kjørt der man salter, den har bevist at den tåler salting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...