Gå til innhold

Hvor får jeg tak i alkoholtester?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi vi bare har max 100 stk. som kommer når vi åpner, og vi har vært litt småplaget med fulle folk. Vi klarer ikke teste alle med kun en maskin, da vil det oppstå store køer, men vi vil prøve flertallet og de vi vet fester mye. De av oss som stiller som vakter har lite erfaring med fulle folk og derfor er det litt vanskelig for oss å bare se på dem at de er fulle, derfor vil en alkoholtester gjøre vår jobb mye enklere.

Lenke til kommentar

Dette gjør dere veldig enkelt. Skaff dere to eldre vakter som kan brukes litt om kveldene. Det vil trolig hjelpe en god del om de står ii inngangen og samtidig kan patruljere området utenfor etter "lager". Og gi klar beskjed før LANet at de som er påvirket av alkohol eller andre rusmidler blir kastet ut eller bortvist.

 

Har dere noe form for nattravner i ditt området? Ta kontakt med dem om du har mulighet for det. Så kan du be dem komme innom nå og da og være behjelpelig om noe skulle skje.

 

Om dere går for alkoholtest så vil det ikke tjene dere i det lange løp. Deltakerne vil ikke føle seg komfortable med at de må teste seg for å komme inn. Langt viktigere at dere setter klare regler og viser handling mot de som tar rusmidler under arrangementet.

Endret av TCi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en del erfaring fra vakthold på en del lan eg har vært med å arrangere opp i gjennom årene, og TCi har gode poeng.

 

Punkt en er å ha nok vakter. Vakter som sier ja kun fordi de tror de kan sitte på facebook eller spille farmville hele kvelden sier du nei takk til. Evnt så gjør du det klart at det ikke blir akseptert og samtidig sørger du for at de faktisk slipper å sitte 8 timer i strekk fordi du ikke har skaffet flere vakter.

 

I tillegg må vaktene være erfarne nok, vokse nok og være bestemte. Det nytter ikke med 15 år gamle jenter som sitter der og fniser når det kommer en kjekkas inn, eller klassens klovn. De må være såpass oppegående at når de sier nei eller instruerer noen til å vente så forstår vedkommende at de skal gjøre som de får beskjed om. Det skal ikke være et nasiopplegg, men med rette vaktene så er det orden uten å måtte være sint eller aggressiv. Dessuten er dette også veldig viktig om/når det skulle oppstå en situasjon hvor de må hjelpe noen eller få folk ut av lokalet(brannalarm for eks).

 

Når alle de punktene er på plass er ikke alkohol et stort problem lenger. Vaktene bør kunne klare å se hvem som muligens er påvirket og hvem som ikke er det. Og da testes kun de som dere har mistanke om er påvirket. På et lan med 100-150 deltakere bør dere klare dere med 15-30 munnstykker.

 

I tillegg sørger dere for å følge med utendørs. Den eller de som tar med seg alkohol på lan sørger som regel for å gjemme et større lager utendørs, eller få noen andre til å smugle slike ting til seg mens de er ute og tar en røyk. Følg derfor med utenfor, spesielt fra 20-21 og utover. Sett opp skilt og vis bort biler/rånere som ikke har offisielle ærend der. Bryt opp grupper med folk som samler seg utenfor som ikke er deltakere. Osv. Dette reduserer også risikoen for stoff, slossing, mobbing og annen dritt som følger med. Be gjerne politiet om å ta en tur innom litt tidlig på kvelden(så folk ser det) og litt ut på natten(i tilfelle de ser noe dere ikke ser, eller dere trenger hjelp).

 

Uopplyste busker, avsidesliggende søppelkasser og kontainere er vanlige områder folk oppbevarer drikkevarer. Ikke vær redd for å lyse innom med lommelykter i løpet av kvelden. Alkohol dere finner fjerner dere naturligvis og låser inn.

 

Og sist, men langt i fra minst, ha klare retningslinjer for hva dere gjør når dere oppdager at en eller flere drikker og er påvirket av alkohol. Skal dere kaste de på dør, bortvise de så lenge de er påvirket, ringe foreldrene, ringe politiet osv.

 

Det høres kanskje enkelt ut, men hva gjør dere dersom en 14 åring blir tatt dritings, han har lite klær, foreldrene er ikke å få tak i, han bor tre timer unna og det er november?

 

Sørg for å ha planer klare for slike tilfeller og sørg for at alle vaktene er kjent med planen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en del erfaring fra vakthold på en del lan eg har vært med å arrangere opp i gjennom årene, og TCi har gode poeng.

 

Punkt en er å ha nok vakter. Vakter som sier ja kun fordi de tror de kan sitte på facebook eller spille farmville hele kvelden sier du nei takk til. Evnt så gjør du det klart at det ikke blir akseptert og samtidig sørger du for at de faktisk slipper å sitte 8 timer i strekk fordi du ikke har skaffet flere vakter.

 

I tillegg må vaktene være erfarne nok, vokse nok og være bestemte. Det nytter ikke med 15 år gamle jenter som sitter der og fniser når det kommer en kjekkas inn, eller klassens klovn. De må være såpass oppegående at når de sier nei eller instruerer noen til å vente så forstår vedkommende at de skal gjøre som de får beskjed om. Det skal ikke være et nasiopplegg, men med rette vaktene så er det orden uten å måtte være sint eller aggressiv. Dessuten er dette også veldig viktig om/når det skulle oppstå en situasjon hvor de må hjelpe noen eller få folk ut av lokalet(brannalarm for eks).

 

Når alle de punktene er på plass er ikke alkohol et stort problem lenger. Vaktene bør kunne klare å se hvem som muligens er påvirket og hvem som ikke er det. Og da testes kun de som dere har mistanke om er påvirket. På et lan med 100-150 deltakere bør dere klare dere med 15-30 munnstykker.

 

I tillegg sørger dere for å følge med utendørs. Den eller de som tar med seg alkohol på lan sørger som regel for å gjemme et større lager utendørs, eller få noen andre til å smugle slike ting til seg mens de er ute og tar en røyk. Følg derfor med utenfor, spesielt fra 20-21 og utover. Sett opp skilt og vis bort biler/rånere som ikke har offisielle ærend der. Bryt opp grupper med folk som samler seg utenfor som ikke er deltakere. Osv. Dette reduserer også risikoen for stoff, slossing, mobbing og annen dritt som følger med. Be gjerne politiet om å ta en tur innom litt tidlig på kvelden(så folk ser det) og litt ut på natten(i tilfelle de ser noe dere ikke ser, eller dere trenger hjelp).

 

Uopplyste busker, avsidesliggende søppelkasser og kontainere er vanlige områder folk oppbevarer drikkevarer. Ikke vær redd for å lyse innom med lommelykter i løpet av kvelden. Alkohol dere finner fjerner dere naturligvis og låser inn.

 

Og sist, men langt i fra minst, ha klare retningslinjer for hva dere gjør når dere oppdager at en eller flere drikker og er påvirket av alkohol. Skal dere kaste de på dør, bortvise de så lenge de er påvirket, ringe foreldrene, ringe politiet osv.

 

Det høres kanskje enkelt ut, men hva gjør dere dersom en 14 åring blir tatt dritings, han har lite klær, foreldrene er ikke å få tak i, han bor tre timer unna og det er november?

 

Sørg for å ha planer klare for slike tilfeller og sørg for at alle vaktene er kjent med planen.

 

Når det gjelder fulle 14 åringer, med lite klær, foreldrene ikke er å få tak i å de bor et stykke unna er dette et problem vi hadde i fjor. Det ente med at hun som var full fikk nån til å hente seg, men i framtiden blir vi å ringe politiet umiddelbart (noe de selv ønsker) da vi slipper problemet med å sørge for at personen kommer trygt hjem.

 

Hva gjør dere på andre LANs med fulle fjortisser?

Lenke til kommentar

På LANet jeg er med å arrangere så har dette aldri vært noe problem. Om noen har dukket opp har de alltid blir stoppet ved inngangen. Nå er snittalderen blant arrangørene relativ høy, så vi legger merke til det. Derfor er det viktig å ha litt eldre vakter med dere. De vil også bedre behandle eventuelle situasjoner som skulle oppstå.

Lenke til kommentar

Når eg har vært med å arrangert LAN har vi alltid sørget for å få foreldrenes samtykke om de var under 15-16 år, med nummer hjem til minst en foreldre.

 

En vakt kastet ut en deltaker som åpenbart ikke var skikket til å ta vare på seg selv. Eg fant vedkommende ligge på parkeringsplassen utenfor. Vakten fikk en realitetsorientering om hvordan folk behandles, før han umiddelbart ble kuttet fra vaktcrewet. Vedkommende som lå på parkeringsplassen ble tatt med inn på soverommet til admins hvor vedkommende fikk sove i fred til vi fikk tak i foreldrene morgenen etter, som hentet både han og tingene hans. Han ble naturligvis avvist som deltaker på det LANet.

 

Eg hadde forventet at en eldre vakt(dvs eg mener å huske han var 20 år) tenkte mer over konsekvenser enn det, men der tok eg feil. Etter det har eg alltid sørget for å ha klare retningslinjer. Eg var med å arrangerte to større LAN etter det, og hadde følgende forhåndsregler:

- Politiet skal informeres om arrangementet i forkant(og at det er vakter tilstede og at det er rusfritt).

- Avtal med Politiet at er det klager på støy eller lignende i området så ringer de til DEG først.

- Avtal med Politiet at de tar seg en eller to runder rundt lokalet på kveldstid. Ikke krev at de møter opp hver gang, men avtal to faste tidspunkt de kan og bør ta en runde, og sørg for at vaktene er klar over disse tidspunktene. Dette viser Politiet at dere har kontroll, ønsker å gjøre det ryddig og at ved evnt problemer så vet vaktene at Politiet muligens er i området på de tidspunktene.

- Informer tydelig om at det er rusfritt både ved påmelding, billettsalg og ved ankomst. Informer om at det også betyr at de ikke skal være påvirket på området før, under eller rett etter arrangementet.

 

Vaktene ble så instruert som følger:

- Det skal alltid være to på vakt ved inngangen, uansett tid på døgnet.

- Minst en vakt skal sitte ved inngangen, men begge bør være der mest mulig.

- Etter kl 18:00 skal det foretas en runde utendørs hver eneste time. Start og slutt skal logges.

- På kveldstid og nattestid skal det alltid være en vakt i hallen.

- Sovesalen skal noen kikke innom regelmessig(en eller to ganger i timen).

- Ingen konfrontasjoner ved mistanke om smugling. Heller ingen forsøk på ransakelse.

- Drikke som blir forsøkt medbrakt inn og som blir oppdaget, funnet utendørs eller innendørs skal konfiskeres og låses inn på et avtalt rom. Hva, hvor mye og når skal noteres ned, og navn på vakt skal stå der. Kun av vakter over 18 år.

- Deltaker kan kun få tilbake drikken sin dersom man er over lovlig alder(18 for øl og 21 for sprit), eller sammen med far eller mor.

- Mistanke om stoffrus, bruk eller besittelse, skal tas via meg og deretter direkte med Politiet. Ingen unntak, ingen begrensninger for når på døgnet eg kunne kontaktes.

- Ved enhver uenighet med deltaker skal dette tas med en i styret. Ingen avtaler gjøres mellom vakter og deltakere. Punktum.

 

Dette virker strengt, men det skaper ro og orden, samt trygghet blant vaktene. De vet hva de har å forholde seg til og de vet hva de skal gjøre om det oppstår en tvist. Samtidig får de følelsen av at de ikke trenger å frykte Politiet og Politiet føler seg dertil også velkomne når de stikker innom. Og da viser det også kontroll.

 

Dette har fungert på LAN med opp til 150 deltakere. Vi har da rullert med 6-9 vakter. Eg vet at det er vanskelig å få tak i nok vakter men med litt snakking med folk i miljøet løser det seg ofte. Eg har og ofte trådt til selv for å fylle opp stillinger ved behov. Ved flere deltakere og flere vakter kan selvfølgelig slikt opplegg virke som "micro management" og motvirke hensikten. Da delegerer man det ansvaret over på en eller to andre voksne og ansvarlige, som deretter følger noe samme struktur og reglement igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...