Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor får jeg kjøpt 198x198mm trevirke i Oslo? (Båtstøtte-prosjekt)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en dimensjon du neppe får kjøpt noe sted, annet enn som spesialbestilling direkte fra et sagbruk. 4"x4", 5"x5" og tildels 6"x6" var endel brukt tidligere, men vi har stort sett gått bort fra kvadratiske tverrsnitt ("boks"). Noe så kraftig som 8"x8" var nok ikke særlig vanlig før i tiden heller.

 

48x198 bruker å være hyllevare, 73x198 vanligvis bestillingsvare, men stort bredere enn det har jeg ikke sett i noe standardsortiment.

 

Støtter også ideen om å laminere fire stk 48x198. Resultatet blir dog kun 192x198, i alle fall nominelt.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for gode svar!

 

Jeg skjønner at jeg skulle spesifisert hva jeg skal bruke dette til:

Jeg skal ha opp min seilkatamaran på 6 tonn for vinteropplag om en måned, og trenger i den forbindelse stabile støtter som den kan hvile på. Siden jeg har rorblader som stikker noe lenger ned enn kjølen, er jeg nødt til å bygge opp en del. Her er bilde av båten på land for noen år siden:

post-83045-0-25499100-1315548273_thumb.jpg

Jeg kan selvfølgelig kjøpe slike kjølstøtter som på bildet, men da disse koster 5200,- for 4 stk., tenkte jeg at det ville bli mye billigere å bruke trevirke.

 

Her er hvordan jeg tenkte jeg kunne lage disse støttene:

post-83045-0-01674100-1315547999_thumb.jpg

I artikelen der bildet er tatt fra står det at det er brukt 20x20cm trevirke: http://www.marinesystemer.no/?q=node/11

Kan det være at det er brukt 10x10cm/4"x4"?

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye rorbladene stikker nedenfor kjølen, men på det første bildet ser man at den hviler på 4 europaller + noe plank. Dvs at høyden jeg trenger blir ca 4x15cm+20cm=80cm.

Dersom jeg bruker 4"x4" trenger jeg altså 8 lag, noe jeg frykter blir for ustabilt selv om jeg bruker flere i bredden? (Jeg tenker at å laminere eller får spesialskåret 8"x8" fra sagbruk blir mer jobb enn det er verdt for dette bruket.)

 

Å bruke bare europaller er jeg redd for at ikke holder hvis jeg ikke bruker veldig mange. (Pallene på bildet ble plassert etter at båten hvilte på kjølstøttene.) Selv om disse er godkjent for 4 tonn, er vel det med lasten jevnt fordelt. For å få nok vil jeg da trenge så mange at prisdifferansen opp til kjølstøtter ikke blir så stor, (pluss at kjølstøtter jo er mye mer håndterlige). Andre type paller blir vel litt gambling..

 

Andre muligheter er lekablokker (som jeg har hørt kan sprekke av frosten) og isoporblokker. Sistnevnte har jeg prøvd før: På bildet ligger det 4 stk under båten. Jeg prøvde nemlig først å sette båten på disse (på paller for å få riktig høyde), men det hørtes som de gikk i oppløsning da båten ble satt ned, så jeg tok ikke sjangsen.

Jeg kan også kjøpe støttebukker fra Biltema for under halve prisen av kjølstøtter:

post-83045-0-13834200-1315549920_thumb.jpg

Ulempen med disse er at jeg ikke vil sette båten rett ned på metallet, og toppen på disse er så smal at en trekloss ikke vil ligge veldig stabilt. (Kjølstøtter kommer med en ferdig plate på toppen.)

 

Jeg vil ikke spare meg til fant, så kanskje jeg bare burde kjøpe 4 kjølstøtter http://www.maritim.no/opplag/krybber-og-bukker/motorbat/hostar-motorbatstotte-keel-stand, men hvis noen har gode alternativer så fyr løs!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...