Gå til innhold

Nynorsk til folket!


8483838383

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er helt greit med nynorsk jeg, også i forhold til å lære nynorsk på skolen... Har dog enda til gode å forstå hvorfor det kalles NY-norsk???

 

Det eneste problemet jeg har med nynorsk er mye likt det jeg har med likestilling... Det blir påtvunget deg på en måte som jeg ikke kan fordra...

 

Greit nok å lære nynorsk på skolen, men hvorfor skal bokmål/nynorsk på død og liv være to forskjellige fag? Dette er jo bare en måte å gjøre folk besvisst på at det dreier seg om to forskjellige språk, hvilket det jo ikke gjør?

 

Generelt synes jeg forøvrig språk er et veldig undervurdert fag i skolen. Man må kanskje ha vært noen år i arbeidslivet for å innse det....

 

De beste historiene jeg noensinne har hørt er forøvrig skrevet på nynorsk og fortalt av nordlendinger og/eller trøndere samt noen vossinger jeg kjenner :-)

 

Uansett hvor mye man måtte brenne for likestilling (gjelder både språk og kjønn!) blir det galt med kvotering av den typen vi har sett i forbindelse med opptak til skoler osv... Nynorsk er like norskt som bokmål og kvinner er like mye mennesker som menn! Kvotering skaper bare negative holdninger til noe som i utgangspunktet er positivt :-)

 

Den beste historien jeg har hørt angående språk ble også fortalt på dialekt :-)

 

Det var disse to orginalene som satt et sted i det såkalte distriktsnorge, da en fortvilet tysk turist svingte bilen inn til kanten og trengte assistanse med kartet... Han snakket visstnok både Tysk, Engelsk, Fransk og Spansk etter hva jeg har hørt, men fikk liten respons og reiste videre....

 

Etter at turisten var borte sier den ene til den andre 'Det kunne jo kanskje ha vært greit å lære seg andre språk enn bare norsk'....

 

Hvorpå den andre sier 'He, språk??? Han der kunne jo allverdens språk, og se hvor mye det hjalp ham???' ;-)

 

Med forbehold om at historien er rett gjengitt håper jeg poenget kom frem :-)

Lenke til kommentar
Er heilt enig med deg yngvejos. Me har hatt nynorsk lengst her i landet.

Me burde fått vekk to skriftspråk og skifta til kun eit. Då synes eg me burde behalda nynorsken. Bokmålet kom med danskane og det burde gått med danskane. Me burde og fått Norge ut av Noreg. Det er jo heilt idiotisk å ha to namn. Einaste grunnen til at ein har bokmål og nynorsk er at viss ein fjernar bokmålet syter og klager alle østlendinger. Nynorsk er eit kjempefint skriftspråk og det er spannande og høyra folk snakka det.

Det er denslags holdninger som gjør at vi aldri kommer noen vei. På den ene siden er ekstreme målfolk som kjemper for å gjeninnføre ord som "veide" og "turvande", men på den andre siden er folk fra beste vestkant som vil bruke ord som "nu" i stedet for nå.... Når disse ekstremistene har lagt på røret for godt kan vi begynne å nærme oss ett skriftspråk. Vi har tross alt bedre ting å lære i skolen, to skriftspråk er bortkastete ressurser...

Lenke til kommentar

Greit nok det at me kun skal ha eit skriftspråk. Men korleis skal ein kuna avgjera det? Med avstemning hadde bokmål vunne fordi folk flest svergar til bokmål. Nokon seiar at dei aldri kjem til å bruka nynorsk eg seiar at eg aldri kjem til å bruka bokmål.

 

Personleg synas eg at viss du snakka/skriv bokmål verkar du som eit mykje meir smartare og meir interessant menneske.

Lenke til kommentar

Foretrekker herjende vikingar framfor pølse-dansker.

 

Nynorsk er NORSK. Bokmål kjem frå danskane som eg vil ha minst mulig med å gjere. Eg er klar over at eg blander nynorsk, bokmål og dialekt i alle vinkler, men nynorsk er best. Problemet er at f.eks de fleste tekster på TV er bokmål og de snakker bokmål.

 

Det er tåpeleg å lære 2 språk på skulen. Kva skal eg med nynorsk når eg snakker og skriver og har alltid tenkt å bruke nynorsk.

 

Eg ser ikkje på de som snakker bokmål som hakket smartere eller meir intelligent, men synest de som snakker nynorsk er generelt bedre mennesker. Og eg har vært borti begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...