Gå til innhold

Nokia N9 tråden


Slai

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig fornøyd med min N9 på de fleste områder.

Det som jeg savner mest er mest mangelen på apper/spill. Ettersom det er ett "dødt" OS er det begrenset hvor mange som vil lage nye og oppdatere eksisterende. Men det tror jeg faktisk er det eneste som er "feil" for min del. Ellers så digger jeg telefonen tvers gjennom. Skjermen er underbar, menyene er enkle og greie, swipingen går glatt, og ellers bare flott. Tok ikke lang tid for meg å venne meg til denne etter at jeg kom fra Android. man må bare prøve å sette seg inn i noe nytt, og holde ett åpent sinn.

(Og btw. les http://www.amobil.no/artikler/na-kan-nokia-n9-bli-ny-hvis-du-tor/107814. Fikser til så man kan skifte mellom Android og Meego ved oppstart av telefonen, som for meg virker veldig interessant om jeg skal bli lei vidunderet).

 

Lumia vil jeg ikke uttale meg om, ettersom det nærmeste jeg har kommet til WP er Launcher7 til min android telefon, men det virker som ett greit alternativ om du vil ha det utseende.

 

Ettersom min forrige telefon var en SE Xperia X10 er jeg også ganske keen på Xperia S også. Det hadde vært min nåværende tlf om den hadde kommet litt før.

 

Beklager denne lille veggen av tekst her, men håper det var til en liten hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må se litt på hva du ønsker med din nye mobil.

Ønsker du mye applikasjoner så kommer du ikke utenom Android og i ditt tilfelle Xperia S. Har ikke testa den selv, men hadde Xperia Arc før jeg kjøpte N9. Det som jeg ikke likte var byggekvaliteten til Sony. Veldig plastikk og knirkete og leser i de første tester at dette er også tilfelle for Xperia S.

lumia 800 har jeg bare prøvd litt, men synes den har i underkant liten skjerm, og synes personlig ikke Windows gir meg helt det jeg vil ha enda, men det kommer. Fortsatt begrensa appmarked.

 

N9 skiller seg ut og jeg elsker menyene og MeeGo operativsystemet. Utrolig genialt å bruke og man blir fort veldig vant til swiping slik at når jeg bruker min Motorola Razr så prøver jeg å swipe på den også og alt annet virker nesten litt gameldags hehe.

Begrenset med applikasjoner er dessverre et stort minus, men det kommer stadig nye programmer og nå mangler jeg bare WhatsApp eller Kik så har jeg faktisk alt jeg trenger. WhatsApp blir vistnok portert og beta slippes til uka etter hva jeg forstod.

 

Tør du, hadde jeg valgt N9 16gb som du får særdeles billig og se hva du synes. Dersom det ikke er noen spesielle applikasjoner du vet du må ha, tror jeg du blir veldig fornøyd og det med all tweakingen du nevnte, så er jo ikke det noe du trenger å gjøre, men noe du har mulighet dersom du ønsker. Jeg har gjort lite og funker meget bra og stabilt.

Lenke til kommentar

Hei, min lillesøster kjøpte nylig 1 stk. N9 og klarte i denne sammenheng å aktivere sikkerhetskoden på telefonen. Hun har selvfølgelig klart å glemme denne, og sitter nå med en ubrukelig telefon. Snakket med forhandler som sa at eneste måten å fikse dette på er å sende den til service, og iom at hun selv nok har gjort dette, kan det fort bli en dyr affære.

 

Er det mulig å omgå denne sperren ved å flashe firmware på ny på egen hånd? Er det evt andre måter å sette telefonen tilbake til fabrikkoppsett?

 

Har rotet en del med ROMs o.l. til div. Android-telefoner, så jeg er ikke redd for å gjøre litt arbeid selv, men har lite kjennskap til Meego-plattformen så all hjelp mottas med takk :)

 

Edit: Ved oppstart kommer følgende melding:

 

"Device is malfunctioning. You may try re-flashing the software. If you are unable to do so, or the problem persists after flashing, please contact service.

 

Software problem (bootloader): security violation"

 

Edit 2: Klarte til slutt å gjette meg til koden. Av og til er det greit at den man skal hjelpe ikke tar seg bryet med å sikre telefonen skikkelig :p

 

Edit 3 (begynner å bli smått pinlig dette): Telefonen er nå oppe og virker tilsynelatende fint. reagerer dog på at nevnte feilmelding fortsatt dukker opp ved colkd-boot. Dersom noen har et forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet hadde jeg satt stor pris på det :)

Tenkte jeg skulle forsøke å følge denne guiden: http://blog.makesyouhappy.org/?p=202 , men avventer råd fra dem som evt har erfaring med å flashe ny firmware.

Endret av CptAwesome
Lenke til kommentar

Hei, min lillesøster kjøpte nylig 1 stk. N9 og klarte i denne sammenheng å aktivere sikkerhetskoden på telefonen. Hun har selvfølgelig klart å glemme denne, og sitter nå med en ubrukelig telefon. Snakket med forhandler som sa at eneste måten å fikse dette på er å sende den til service, og iom at hun selv nok har gjort dette, kan det fort bli en dyr affære.

 

Er det mulig å omgå denne sperren ved å flashe firmware på ny på egen hånd? Er det evt andre måter å sette telefonen tilbake til fabrikkoppsett?

 

Har rotet en del med ROMs o.l. til div. Android-telefoner, så jeg er ikke redd for å gjøre litt arbeid selv, men har lite kjennskap til Meego-plattformen så all hjelp mottas med takk :)

 

Edit: Ved oppstart kommer følgende melding:

 

"Device is malfunctioning. You may try re-flashing the software. If you are unable to do so, or the problem persists after flashing, please contact service.

 

Software problem (bootloader): security violation"

 

Edit 2: Klarte til slutt å gjette meg til koden. Av og til er det greit at den man skal hjelpe ikke tar seg bryet med å sikre telefonen skikkelig :p

 

Edit 3 (begynner å bli smått pinlig dette): Telefonen er nå oppe og virker tilsynelatende fint. reagerer dog på at nevnte feilmelding fortsatt dukker opp ved colkd-boot. Dersom noen har et forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet hadde jeg satt stor pris på det :)

Tenkte jeg skulle forsøke å følge denne guiden: http://blog.makesyouhappy.org/?p=202 , men avventer råd fra dem som evt har erfaring med å flashe ny firmware.

 

Før du flasher kan du jo prøve å resette til fabrikkinstillinger,eller ta en "clear device". Tar du clear device så vær obs på at den gjør akkurat det. bilder,meldinger,alt blir slettet.Og vær tolmodig å vent til den har gjort seg ferdig. Tar gjerne 20 min vist jeg husker rett.

 

Den guiden du har der er vel grei nok,men tror nok du finner noe mer utfyllende på talk.maemo.org

Lenke til kommentar

Takk til alle for svar og innspill. Gikk for N9 :new_woot:

 

Har dere noen råd til en nybegynner?

 

Gratulerer :)

Håper virkelig du blir fornøyd. Utforsk og gjør deg kjent med den(er du sikkert godt igang med)og når den sitter i fingrene er den en fryd å bruke.

Ellers er det jo bare å slenge ut spørsmål her hvis det er noe extra. Skal ihvertfall prøve å svare hvis jeg kan.

Lenke til kommentar

Gratulerer med en fantastisk telefon som skiller seg ut:) første jeg hadde sjekket er hvilken versjon du har av programvaren på N9. Mulig du vet det, men verson 1.2 er siste og definitivt noe du bør legge inn dersom din ikke har det.

For å sjekke hvilken versjon du har, gå til Instillinger - om produktet og sjekk der det står versjon. Står det PR1.2 har du siste versjon:) mulig du har gjort det,eller vet alt dette, men tilfelle ikke så er det første jeg hadde gjort:)

Ellers blir det vel å gå inn i applikasjonen Butikk og se om du finner programmer du vil ha:) jeg klarer meg ikke uten:

 

-Battery usage

-Tv guiden

-Yr

-Filebox ( en flott filutforsker)

-Cutebox(etter min mening den beste dropboxclienten til N9)

-Spotify

- MeeFastDial

-Lock screen

-Bedside

 

Har flere apps intallert, men dette er de jeg bruker mest da, men det finner du jo ut av selv:)

Lenke til kommentar

Folkens, jeg har en blå n9 som jeg prøver å bruke veldig mye. Dog, jeg har et problem. Batteritiden er helt horribel. Når jeg er på jobb og bruker mobilt internett til litt surfing og spotify-streaming er går batteriet fra full-ladet til tomt på fire timer. Er dette en batteritid jeg kan forvente eller er det noe gale med telefonen min?

Lenke til kommentar

Akkurat hvordan et løses vet jeg ikke, men jeg har hatt samme problem etter hver oppdatering. En prosess har brukt 70-90%av cpu og da ble den tom på noen timer. Er du flink, kan du sikkert ordne dette i Terminal, men for meg ble løsningen hver gang å Tømme enheten. instillinger-Tilbakestill og Tøm enhet. Da blir den så tom som den var når du kjøpte dn og må legge inn alt på nytt, men den sletter også feilen, så batteriet mitt holder fint to døgn med litt bruk og ett døgn med mer bruk. Jeg bruker gmails mailsystem så jeg får jo tilbake epost, kontakter og kalender etter en synk. Deretter er det bare til å legge over bilder og musikk samt programmer. Jeg for min del synes det er verd det:)

 

På en annen side så bruker jo en aktiv nett-tilkobling en del strøm, så sitter du å kontinuerlig streamer i 4 timer så er jeg usikker på hvor mye strøm det vil ta. Da er vel offline spillelister å foretrekke hehe.

Endret av ralex
Lenke til kommentar

streamer ikke hele tiden, men telefonen går fortsatt tom på fire timer hvis jeg bare surfer på nettet, type lese tekst. Altså, så fort det mobile bredbåndet kobles inn, tappes telefonen utrolig raskt for strøm. Skal prøve å tilbakestille telefonen. Ønsket å vite om dette opplevdes normalt for dere andre som har telefonen.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt (husker ikke hvor), så ble den hvite N9 bare utgitt i Finnland(?) i en liten periode. For hadde jeg hørt den skulle komme hit hadde det heller blitt det enn blå.

Kanskje du har forvekslet N9 og Lumia? For den skulle vel komme i hvit om ikke så lenge, om den ikke allerede har kommet.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt (husker ikke hvor), så ble den hvite N9 bare utgitt i Finnland(?) i en liten periode. For hadde jeg hørt den skulle komme hit hadde det heller blitt det enn blå.

Kanskje du har forvekslet N9 og Lumia? For den skulle vel komme i hvit om ikke så lenge, om den ikke allerede har kommet.

 

OK. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

fått telefonen i posten nå men har enda ikke fått pin koder å åpne den med...

I et vedlegg som kom med telefonen står det jeg burde lade telefonen 12 timer første gangen for en "bedre brukeropplevelse"

 

Oppdatering:

 

Begynt så smått å sette opp telefonen. Har et par spørsmål:

 

- lysstyrken har bare fire "nivåer". Det er en "bar", men den beveger seg over fire hakk, ikke smooth som på iphonen. Er dette normalt?

 

- Lysstyrken justerer automatisk etter miljøet. Hvordan skrur jeg dette av sånn at den holder seg til én bestemt, konstant, styrke ?

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...