Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Elveblest


Marte

Anbefalte innlegg

Har siden Onsdag kveld hatt tilbakevennende elveblest på kroppen min. Og jeg sliter med å finne ut årsaken. Jeg tenkte først at det kunne være noe jeg hadde spist, men jeg hadde ikke spist noenting uvanlig dagen det oppstod. Dagen etterpå (da det fortsatt ikke hadde gitt seg over natta) dro jeg til legen. Rett før jeg dro kom jeg på at jeg hadde vasket masse klær og håndkler med et nytt vaskemiddel og at kanskje dette var grunnen til denne reaksjonen. Jeg nevnte dette for legen og vi konkluderte med at det var vaskemiddelet jeg reagerte på. Jeg dro hjem med Cetrizin og nytt vaskemiddel (Blenda Sensitiv). Vasket alt tøyet og håndklærne på nytt og tok en pille.

 

På fredagen var jeg fin på dagen, men på kvelden på kom elveblesten tilbake igjen. Den forsvant over natten, men har nå kommet tilbake igjen.

 

Idag har jeg gått med en helt ny genser, som ennå ikke er vasket engang, men elveblesten kommer på armene likevel. Oppstår mest på armene, på ryggen, oppå hendene, innsiden og oppå lårene, på halsen (første gang idag) og på magen.

 

Tenker om jeg kan få en plutselig reaksjon på f.eks. matvarer jeg har spist i alle år? Som f.eks. egg? Jeg spiser ofte egg, som regel alltid til frokost. Kan dette være en utløser? Kan det være vaskemaskinen som ikke har klart å skylle klærne godt nok?

Det mest irriterende er ikke kløingen, men å ikke vite HVA som forårsaker denne reaksjonen. Har aldri hatt noen problemer med tilbakevennende elveblest. Har kun fått slike reaksjoner om jeg har vært i nærheten av dyr, som jeg VET jeg ikke tåler.

Endret av Frk. Forsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres umiddelbart ut som det kan være flere ulike triggere her.

 

Kjemikalier i vaskemiddel, matintoleranse, intoleranse mot uvaskede klær (de inneholder utrolig mye kjemikalierester) samt dyrepartikler. Sånn jeg leser det har du allerede allergiske reaksjoner og da er det slett ikke uvanlig med intoleranser også, de utvikler seg gjerne over tid til akutte allergier, så det virker som om det er det som har sjedd deg.

 

Du kan teste for dette hos lege. Spør etter matscreening, allergitester på dyr/pollen/husstøv etc. Du kan også måle totalnivå av bl.a. IgG og IgE for å sjekke dette opp mot referanseverdier.

 

Elveblest kan ha flere ulike triggere, men ut fra det du sier tror jeg dette er mest relevant for deg.

 

Hvis du ønsker en mer dyptgående test enn det legen tilbyr og en god behandlingsstategi i etterkant så er det bare å gi beskjed.

Lenke til kommentar

Høres umiddelbart ut som det kan være flere ulike triggere her.

 

Kjemikalier i vaskemiddel, matintoleranse, intoleranse mot uvaskede klær (de inneholder utrolig mye kjemikalierester) samt dyrepartikler. Sånn jeg leser det har du allerede allergiske reaksjoner og da er det slett ikke uvanlig med intoleranser også, de utvikler seg gjerne over tid til akutte allergier, så det virker som om det er det som har sjedd deg.

 

Du kan teste for dette hos lege. Spør etter matscreening, allergitester på dyr/pollen/husstøv etc. Du kan også måle totalnivå av bl.a. IgG og IgE for å sjekke dette opp mot referanseverdier.

 

Elveblest kan ha flere ulike triggere, men ut fra det du sier tror jeg dette er mest relevant for deg.

 

Hvis du ønsker en mer dyptgående test enn det legen tilbyr og en god behandlingsstategi i etterkant så er det bare å gi beskjed.

 

Det kunne jeg tenke meg vidor. Gidder du sende meg en på pm?

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Høres umiddelbart ut som det kan være flere ulike triggere her.

 

Kjemikalier i vaskemiddel, matintoleranse, intoleranse mot uvaskede klær (de inneholder utrolig mye kjemikalierester) samt dyrepartikler. Sånn jeg leser det har du allerede allergiske reaksjoner og da er det slett ikke uvanlig med intoleranser også, de utvikler seg gjerne over tid til akutte allergier, så det virker som om det er det som har sjedd deg.

 

Du kan teste for dette hos lege. Spør etter matscreening, allergitester på dyr/pollen/husstøv etc. Du kan også måle totalnivå av bl.a. IgG og IgE for å sjekke dette opp mot referanseverdier.

 

Elveblest kan ha flere ulike triggere, men ut fra det du sier tror jeg dette er mest relevant for deg.

 

Hvis du ønsker en mer dyptgående test enn det legen tilbyr og en god behandlingsstategi i etterkant så er det bare å gi beskjed.

Takk for et utfyllende svar. Jeg skal ta en vaskerunde til med klærne og om ting ikke bedrer seg etter det, tar jeg absolutt en tur til ned til legen. Elveblesten kom som sagt tilbake igår, og den er her ennå. MYE på armene og bene mine nå. Hadde også en god del på halsen igår, som så helt forferdelig ut.

Lenke til kommentar

"Du kan også måle totalnivå av bl.a. IgG og IgE for å sjekke dette opp mot referanseverdier.", er et godt sted å begynne for å finne ut om det er allergi du sliter med. Imidlertid viser det seg at man som oftest ender opp med prøve-feile metoden. Det er faktisk den beste metoden for å komme til bunns hvis det viser seg at Ig prøvene slår ut. Det krever dog mye av deg i form av at du må kartlegge hele din livssituasjon og derved finne ut hva du gjør annerledes når du får en evt reaksjon. Det er også svært tidkrevende.

Reseptfritt på apotek kan du få Zyrtec som kan ta av det verste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...