Gå til innhold

Velge NAS eller HTPC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg grubler litt på hva jeg skal gjøre på pc-fronten den nærmeste tiden.

Jeg har behov for en NAS eller lignende for å ta automatiske sikkerhetskopier av alle maskinene her, fikk innvilget behovet når HDD'n i maskinen til dama tok kvelden og ho ikke hadde tatt sikkerhetskopi av noenting. Heldigvis hadde vi alle bilder kopiert til begge bærbare pc'er.

Men nå i den senere tiden har vi også fått litt smaken på å leie filmer over nett og har brukt en av de bærbare til dette, som forsåvidt har fungert greit, men litt ekstra knot med tilkobling og sånn blir det jo hver gang.

Så nå har jeg egentlig begynt å lure på om det hadde vært like greit å hatt en HTPC (beklager om betegnelsen ikke er korrekt) til å ta seg av alle oppgavene.

Ser for meg oppgavene den kunne tatt hånd om til i første omgang å være:

  1. Automatisk sikkerhetskopiering
  2. Film-visning
  3. Wimp-avspilling
  4. Skype på flatskjermen
  5. Nedlastning
  6. Bildefremvisning
  7. Squeezebox-server (selvom denne ser ut til å kunne droppes mer eller mindre etterhvert)
  8. Styring av leiligheten via en webside kan også være aktuelt

Er det andre ting som kunne vært kjekt? Må selge det inn hos dama, så må ha noen gode argumenter... :thumbup:

Stor fordel om den også kunne vært styrt (enkle oppgaver) fra Logitech Harmony One fjernkontrollen min.

Tror ikke det er så aktuelt med spilling på HTPC'n, men det kan jo endre seg.

 

Viktige punkter blir at den er lydløs og energivennlig, da den mest sannsynlig bør stå på hele døgnet.

 

Har ikke noen enorme summer å bruke på dette, så er det noen som kan tenke seg hva dette kan havne på i pris? Klarer fint å bygge selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både NAS og HTPC er kult, funksjonelt og nyttig. Du kunne kombinere NAS og HTPC i samme boks men det kan gå utover ytelse skulle det være mange som henter filer. Hvis det bare er du og dama så ville jeg gått for en slik løsning.

Hvis du går for NAS så finnes det mediaspillere som kan brukes men det er overhodet ikke noen fullgod HTPC selv om de er fine på lokalt innhold.

Lenke til kommentar

Viktige punkter blir at den er lydløs og energivennlig, da den mest sannsynlig bør stå på hele døgnet.

 

NAS og lydløs er ikke helt enkelt. En HTPC kan du bygge med SSD og få lydløs, men hvis ikke du har veldig rommelige budsjetter blir det neppe nok plass på en SSD til at maskinen også kan fungere som NAS. Og med en vanlig harddisk blir støyen fort plagsom.

Lenke til kommentar

Du har helt rett OP at funksjonsmessig så kan du få alt som en NAS kan gjøre inebygget i en HTPC. Det er bare å bygge en maskin som har lavt strømforbruk (på idle spesiellt) så den kan stå på hele tiden uten at du blir plaget av støy eller av at den står og trekker mye strøm hele dagen.

 

Fordelen med NAS er jo at du kan få dem i praktiske ferdigløsninger. Om du er typen som ikke har problem med å bygge deg din egen maskin derimot så er en egen fullverdig maskin en langt mer fleksibel løsning IMO. Jeg ville brukt den billigste i3 prosessoren du finner så får du full pakke med sktremt lavt strømforbruk, innebygget hardware-decoding for filmbruk osv. Et slikt minimalistisk oppsett (før harddisker osv.) kan trekke så lite som 30-35watt på idle.

 

SSD som nevnes kan gjøre maskinen nesten lydløs. CPUen kan faktisk passivt kjøles (den vil nedregulere seg automatisk hvis tung belastning over lang tid gjør at den når veldig høy temp, hvilket den neppe vil nå i typisk NAS/HTPC bruk uansett). strømforsyningen er egentlig det største problemet - dog det finnes løsninger for dette også som normalt vil involvere en ekstern strømbrikke. Jeg er dog av den oppfatning at dagens "grønne" 5200rpm harddisker er så og si lydløse og at du ikke vil høre dem innenfra et kabinett uansett, så jeg ville ikke personig ha valgt dette for HTPC. Bedre å holde prisen nede IMO. Det kommer jo itt ann på hvor du skal ha maskinen stående dog - og hvor følsom du faktisk er for støy.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror ikke det kommer til å være noen stor belastning mtp. at det bare er meg og dama. Mulig den kommer til å få noen helt enkle hjemmesider i form av fotoalbum for familien og evt. en værstasjon, men forventer uansett ikke noe stor trafikk.

Jeg tenkte uansett å velge en SSD som systemdisk, men muligens en vanlig en for lagring, for å holde kostnadene nede.

Støy vet jeg ikke hvor ømfintlige vi er for, men regner med at det kjapt kommer noen kommentarer fra dama om hun hører den.

En annen ting jeg kom til å tenke på er alternativ plassering. Hvor langt unna TV'n er det praktisk mulig å ha HTPC'n? Vet ikke hvilke tastaturer

Lenke til kommentar

Arrrgh... Traff vist "Post" knappen litt kjapt!

Det jeg begynte på var at jeg vet ikke hvilke tastaturer og/eller mus som egner seg, men tipper uansett jeg kan ha en mottaker på USB-kabel igjennom veggen fra skapet der maskinen eventuelt kan stå.

Skapet er bare 5-6m fra TV'n og står da også veldig sentralt for en evt. TV på soverommet også.

Regner med at det ikke er noe problem med overføring av lyd og bilde over HDMI på denne avstanden.

Men, har ikke RF-overføring på Logitech fjernkontrollen, så må ha en IR mottaker i stua. Det bør vel heller ikke være noe problem?

 

Kjempemange bra innspill her, det er jeg veldig takknemlig for! =D

Lenke til kommentar

Psst, det finnes en rediger-knapp også. :)

 

Jeg ville personlig ikke hatt en maskin med harddisk i stuen, men får du maskinen inn i et skap går det nok.

 

Det bør gå greit å få et trådløst mus og tastatur til å virke til skapet. Om du får problemer med mottageren plugget rett i PCen er det ikke verre enn å trekke en USB-kabel parallelt med bildekabelen og la mottageren komme ut av skapet. Standard USB-kabel har begrenset lengde, men forlenger til rundt 10 meter koster ikke skjorta.

 

HDMI har ikke noen definert grense for lengde - det avhenger av kvaliteten på kabelen. 10 meter går greit med "ordinær" kabel. http://www.hdmi.org/learningcenter/faq.aspx#44. (Jeg har vært borti lengre kabler også men de kostet skjorten.)

 

(Og husk å beregn lengden etter der kabelen går. At skapet er fem-seks meter fra TVen betyr ikke nødvendigvis at du kan strekke en seks meter kabel fra en PC i skapet til TVen.)

Lenke til kommentar

Ja, regnet med det jeg også, så jeg tittet godt etter den, men jeg klarer faktisk ikke å finne den (fra iPhone) verken direkte på siden eller appen til IPB...

 

Det høres jo egentlig ut som det kan være like greit å faktisk ha den inne i skapet, ser også for meg at støv vil bli mindre problem der om man eventuelt har vifter i kabinettet.

En annen stor fordel jeg ser med å ha den i skapet, er at jeg slipper å lete meg ihjel etter et kabinett som dama liker.

Vet det finnes tastaturer med diverse museløsninger innebygget, men er det noen av de som fungerer bra? Kan jo uansett ha en trådløs mus i nærheten, men jo færre komponenter, jo bedre vil jeg tro. :)

Ser også at en del HTPC

Lenke til kommentar

Må bare beklage at det blir flere postinger, hender "avbryt stavekontrollforslag" på et ord på iPhonen står rett i nærheten av "Post"-knappen...

 

Ser også at en del HTPC-kabinetter kommer med display, men har det i hele tatt noen praktisk verdi? Ser for meg at det er mer kult enn nyttig, ser jo f.eks. aldri eller meget sjelden på displayet til DVD-spilleren når den er i bruk.

Lenke til kommentar

Tror ikke det kommer til å være noen stor belastning mtp. at det bare er meg og dama. Mulig den kommer til å få noen helt enkle hjemmesider i form av fotoalbum for familien og evt. en værstasjon, men forventer uansett ikke noe stor trafikk.

Jeg tenkte uansett å velge en SSD som systemdisk, men muligens en vanlig en for lagring, for å holde kostnadene nede.

Støy vet jeg ikke hvor ømfintlige vi er for, men regner med at det kjapt kommer noen kommentarer fra dama om hun hører den.

En annen ting jeg kom til å tenke på er alternativ plassering. Hvor langt unna TV'n er det praktisk mulig å ha HTPC'n? Vet ikke hvilke tastaturer

 

Vel, om du heller vil ha den langt unna borte i et hjørne og strekke kabel derfra. Det er det jeg gjør. Min "HTPC" er en svær servermaskin som jeg bruker til alt mulig også. Den er bare gjemt vekk på et helt annet rom og dermed betyr det ingenting hvor stor den er. Den blir jo i praksis "lydløs" da også siden det rommet der den står er det ingen som oppholder seg på anyway.

 

Så det er ikke en dum idè nei... Enten kan du kjøpe en ren HDMI repeater:

http://www.ebay.com/itm/HDMI-Repeater-Amplifier-extend-HDMI-35M-FullHD-1080P-/320745466949?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aadeb6c45

 

eller du kan gå for en HDMI-via-cat6 repeater:

http://www.ebay.com/itm/HDMI-EXTENDER-30M-1080P-Cat5e-cat6-Lan-cable-3D-1080p-/350487389683?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519aad25f3

 

Fordelen i sistnevnte er at cat6 er langt enklere å strekke og jobbe med.

 

Det er riktig som det nevnes over at uten repeater kan du forvente rundt 10 meter er maks (dog det avhenger også litt av kabel kvaliteten).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg satt med samme problemstilling for omtrent ett år siden.

Min løsning ble en ITX-basert HTPC med en ekstern harddisk koblet til.

HTPC'en tar seg godt ut i stuen, mens den eksterne harddisken gjemmes bort.

 

Dersom jeg skulle ha behov for å ta backup av flere større filer fra en av de andre PC'ene i huset så tar jeg med meg harddisken og koble den opp via e-sata for raks overføring. Til vanlig står den oppkoblet med usb 3.0 rett til HTPC'en da streaming av 1080p filmer via nettverket fungerer heller dårlig.

Lenke til kommentar

Et moment her er også at en billig NAS bare koster en drøy tusenlapp + disk. Da er det kanskje både enklere og billigere å kjøpe en dedikert NAS som står i boden og en dedikert HTPC som står i stuen, heller enn å skulle kjøpe dyre komponenter for å få en NAS til å være stille nok til å stå i stuen og også fungere som HTPC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...