Gå til innhold

Sende pakke fra privatperson i USA til Norge


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å kjøpe et produkt til rundt 5500 kr fra USA i stedet for 8300 kr i Norge.

Har en slektning som skal bo i USA ca 1 år.

Hvis jeg bestiller den ønskede varen og får den levert til min slektning i USA, og han deretter sender pakken som privatperson til meg i Norge, vil jeg da slippe unna ekstra utgifter som toll osv ?

Noen spesiell fremgangsmåte som må brukes for å slippe unna annet enn frakt ?

Hvordan oppnår jeg billigst fraktutgifter fra USA, antar at det flere selskaper som kan sende pakker til Norge.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, du kan faktisk slippe tollen vist du får vennen din til å sette verdien lavere enn 1000 kroner. Men da må du være avhengig av at de ikke sjekker pakken din og finner ut at produktet er verdt mere.

 

Tror ikke du får noe straff, men du er vell nødt til å legge ved kvitering ogsånt, og da må du betale for alt.

 

Kan hende pakken din går rett gjennom, det har det gjort med meg en del ganger :)

Lenke til kommentar

Problematikken med å oppgi lavere verdi er jo evt. forsikring. Forsvinner pakken (og sender har signert at den er verdt 1000kr) ja da får du 1000kr utbetalt.

 

Om tollvesenet/posten ikke godtar prisen har de en tendens til å dikte opp et obskurt overdimensjonert standard tall avhengig av vareklasse og fakturere deg (så må du bevise noe annet får å få ned prisen).

 

edit: skal du først lyge kan du bare få kompisen din til å pakken den ut og skrive en fake kvittering, samt oppgi feil verdi på pakken. Trenger ingen ebay kvittering.

 

Nettverksswitch - 800kr - Gift... null problem. Du får kanskje et momskrav på 200kr om de synes det er merkelig med en slik gave.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Jeg er villig til å ta sjansen på tapet av varen og ikke få igjen mer enn 1000 kr.

 

Om tollvesenet/posten ikke godtar prisen har de en tendens til å dikte opp et obskurt overdimensjonert standard tall avhengig av vareklasse og fakturere deg (så må du bevise noe annet får å få ned prisen).

 

Erfaring med den situasjonen ?

Lenke til kommentar

Jeg er villig til å ta sjansen på tapet av varen og ikke få igjen mer enn 1000 kr.

 

Om tollvesenet/posten ikke godtar prisen har de en tendens til å dikte opp et obskurt overdimensjonert standard tall avhengig av vareklasse og fakturere deg (så må du bevise noe annet får å få ned prisen).

 

Erfaring med den situasjonen ?

 

Har ved to anledninger mottatt en form for standar beregninger. Begge gangene hadde selger skrevet på hva produktet var, men ikke pris. Da har posten (er vel de som foretar fortolling) åpnet, verifisert at innholdet stemte og tatt en standardpris. Det ene var en skinnjakke hvor de prøve å lure til seg 500kr mer i moms og toll enn det de hadde krav på. Det andre var noen PC kabler! (som jeg ikke skulle betalt for i det hele tatt, da verdien var under 200kr). Begge gangene løste det seg fint ved å sende kopi av kjøpsmail til postens tollavdeling.

 

Dette er snakk om to opplevelser av flere hundre egne importtilfeller. Har aldri mottatt noen forespørsel på produkter som har påført pris (uansett hvor rar den måtte være). Så innser at utsagnet mitt kanskje er litt urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...