Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med valg av fag Vg3


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I VG2 så hadde jeg Historie og Filosofi 1, Matte 2P, Sosiologi og Sosialantropologi og Aktivitetslære 2.

 

Så vidt jeg vet så finnes ikke Sosiologi og Sosialantropologi 2. Problemet er også at jeg ikke har gått Aktivitetslære 1 (siden dette ikke var tilbudt ved skolen min). Jeg fikk også beskjed at jeg måtte fortsette med to av valgfagene i VG3. Da ender jeg opp med Historie og Filosofi 2 og Politikk og Menneskerettigheter. Da lurer jeg egentlig på om Sosiologi og Sosialantropologi henger sammen med Politikk og Menneskerettigheter slik at det sammen med Historie og Filosofi blir to fag?

 

Det virker som et helt sinnssykt rot for min del.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Hvorfor har du valgt slike meningsløse fag? du burde heller ha gått for realfag, noe som gir tilleggspoeng og som åpner dører for studier som krever realfag. Ingen studier på Samordna opptak krever de fagene som du har valgt som inntakskrav. Men det er din avgjørelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis man ikke har interesse av realfagene, samt ikke planlegger å studere noe som krever realfagskompetanse, så er det meningsløst å velge realfag framfor fag man faktisk liker.

 

Riktignok, men jeg måtte bare informere om dette, dersom TS ikke har tenkt gjennom dette to ganger. Det er sånn at han må fortsette med noen av programfagene fra VG2, men kan muligens velge et nytt programfag på VG3 som ikke har tilknytning til VG2. Her er det kanskje en luke for et realfag.

Lenke til kommentar

Det er greit, men for meg er det noe som skurrer når du kaller samfunnsfagene for "meningsløse" fordi de ikke gir deg poeng. Et fag er kun meningsløst når det ikke fremmer og øker kompetanse- og kunnskapsnivået ditt i forhold til et allmenndannelsesperspektiv, og det er det ingen av verken språkfagene, realfagene eller samfunnsfagene som gjør. Etter min mening, selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

At jeg kalte fagene for meningsløst var min personlige mening, dekket opp av at de gir ikke tilleggspoeng, de gir ikke realfaglig fordypning, og ingen studier har disse som inntakskrav.

 

Studiespesialisering fungerer slikt; Du velger 3,5 eller 4 programfag på VG2. Så velger du 2,5 eller 3 programfag på VG3, der du må ha to fordypninger. Det vil si at du for eksempel har Fysikk 1 på VG2, så må du ta Fysikk 2 på VG3.

 

Det jeg mener med "3,5" programfag er 3 hele programfag på 5 timer, og et X programfag på 3 timer. Du kan ta for eksempel 4 hele programfag på VG2, men da har du lov til å ta 2,5 på VG3, hvis ikke da får du såkalte "overtimer".

 

Så i teorien så skal det være rom for et valgfritt programfag på VG3. Jeg anbefaler deg å velge et realfag. TS kan ikke velge et X fag, fordi han brukte den på VG2, der han tok 2P matte på 3 timer.

 

X fag er som følgende; X-matte, geofag X, teknologi og forskningslære X, 2P-matte og 2T-matte. Dette er fag på 3 timer i uka.

Lenke til kommentar

Har ingen interesse i realfag. Jeg er ikke så dum at jeg ikke sjekket krav til studier etter VG3 før jeg valgte fag i VG2. Du kan argumentere at Aktivitetslære er meningsløst, men de andre fagene blir det ærlig talt for dumt å kalle meningsløse.

 

Og ja, jeg kan velge et nytt programfag i VG3. Har ikke bestemt meg helt.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

At jeg kalte fagene for meningsløst var min personlige mening, dekket opp av at de gir ikke tilleggspoeng, de gir ikke realfaglig fordypning, og ingen studier har disse som inntakskrav.

 

Studiespesialisering fungerer slikt; Du velger 3,5 eller 4 programfag på VG2. Så velger du 2,5 eller 3 programfag på VG3, der du må ha to fordypninger. Det vil si at du for eksempel har Fysikk 1 på VG2, så må du ta Fysikk 2 på VG3.

 

Greit nokk at du mener det er din personlige mening, men har du tenkt over at det kanskje er lettere å få bedre karakter i et fag du liker? Dersom man ikke har interesse for realfag, så blir det kanskje lettere å få god karakter i et annet fag, og dermed spiller ikke tilleggspoeng en like stor rolle lenger.

 

Det andre er at du trenger ikke å ha fysikk 2 på vg3 fordi om du har fysikk 1 på vg2, så lenge du har riktig antall timer totalt, og innenfor en av "gruppene" (realfag osv)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har ingen interesse i realfag. Jeg er ikke så dum at jeg ikke sjekket krav til studier etter VG3 før jeg valgte fag i VG2. Du kan argumentere at Aktivitetslære er verdiløst, men de andre fagene blir det ærlig talt for dumt å kalle verdiløse.

 

Jeg har da i allverden aldri sagt at fagene er verdiløse hvor får du dette fra? Det som er blitt sagt at fagene er meningsløse, fordi det er ingen behov for å ta de, fordi de ikke gir tilleggspoeng, gir ikke realfaglig fordypning, og du kommer ikke inn på noen som helst studier som krever mer en generell studiekompetanse.

 

Du kan droppe alt innenfor økonomi, ingeniør, og medisin studier. Da er utvalget plutselig blitt meget begrenset.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Har ingen interesse i realfag. Jeg er ikke så dum at jeg ikke sjekket krav til studier etter VG3 før jeg valgte fag i VG2. Du kan argumentere at Aktivitetslære er verdiløst, men de andre fagene blir det ærlig talt for dumt å kalle verdiløse.

 

Jeg har da i allverden aldri sagt at fagene er verdiløse hvor får du dette fra? Det som er blitt sagt at fagene er meningsløse, fordi det er ingen behov for å ta de, fordi de ikke gir tilleggspoeng, gir ikke realfaglig fordypning, og du kommer ikke inn på noen som helst studier som krever mer en generell studiekompetanse.

 

Du kan droppe alt innenfor økonomi, ingeniør, og medisin studier. Da er utvalget plutselig blitt meget begrenset.

Jeg skal bli pedagog.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

At jeg kalte fagene for meningsløst var min personlige mening, dekket opp av at de gir ikke tilleggspoeng, de gir ikke realfaglig fordypning, og ingen studier har disse som inntakskrav.

 

Studiespesialisering fungerer slikt; Du velger 3,5 eller 4 programfag på VG2. Så velger du 2,5 eller 3 programfag på VG3, der du må ha to fordypninger. Det vil si at du for eksempel har Fysikk 1 på VG2, så må du ta Fysikk 2 på VG3.

 

Greit nokk at du mener det er din personlige mening, men har du tenkt over at det kanskje er lettere å få bedre karakter i et fag du liker? Dersom man ikke har interesse for realfag, så blir det kanskje lettere å få god karakter i et annet fag, og dermed spiller ikke tilleggspoeng en like stor rolle lenger.

 

Det andre er at du trenger ikke å ha fysikk 2 på vg3 fordi om du har fysikk 1 på vg2, så lenge du har riktig antall timer totalt, og innenfor en av "gruppene" (realfag osv)

 

At jeg nevnte fysikk var bare et eksempel. Regelverket sier at man SKAL ha to fordypninger på studiespesialisering, noe som betyr at TS MÅ velge noe innenfor samme fagområde. Et eksempel;

 

VG2 programfag;

R1-matte

Kjemi 1

Fysikk 1

X-matte

 

(du slipper å ta 2P eller 2T matte nå).

 

VG3 programfag;

R2-matte

Kjemi 2

Geofag 1

 

(Her fikk vi 2 fordypninger, og kunne velge et nytt fag, for eksempel Geofag 1, fremfor å ta Fysikk 2).

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener her. Dessverre er ikke realfag min sterkeste side noe som gjorde at jeg vendte bort fra det. I gjengjeld får jeg mye bedre karakter i de fagene jeg har nå enn jeg hadde fått i realfag. Hadde nok ikke blitt mye mer enn en 2-3 i realfag mot 5-6 i samfunnsfag. 2er i P matte sier nok litt. Samfunnsfag er det eneste område jeg faktisk er veldig god og trives med.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Skjønner hva du mener her. Dessverre er ikke realfag min sterkeste side noe som gjorde at jeg vendte bort fra det. I gjengjeld får jeg mye bedre karakter i de fagene jeg har nå enn jeg hadde fått i realfag. Hadde nok ikke blitt mye mer enn en 2-3 i realfag mot 5-6 i samfunnsfag.

 

Men da er det selvsagt avgjørende for deg at du gikk bort ifra realfag.

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener her. Dessverre er ikke realfag min sterkeste side noe som gjorde at jeg vendte bort fra det. I gjengjeld får jeg mye bedre karakter i de fagene jeg har nå enn jeg hadde fått i realfag. Hadde nok ikke blitt mye mer enn en 2-3 i realfag mot 5-6 i samfunnsfag.

 

Men da er det selvsagt avgjørende for deg at du gikk bort ifra realfag.

Valgte Informasjonsteknologi som erstatning for aktivitetslære, så langt fornøyd.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...