Gå til innhold

HTPC CPU


Joakim87

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en CPU som skal inn i et HTPC oppsett, men jeg er litt i villrede om hva som er et bra alternativ for mediacenter bruk.

 

Jeg har følgende kriterier:

 

- Så liten varmeutvikling som mulig (For å få så lite støy så mulig)

- Må uten problemer kunne vise full hd video.

 

Maskin vil som sagt bli brukt til å vise filmer, men også følgende:

- Ta inn tvsignaler

- Websurfing

- Musikk avspilling

Altså typiske medie aktiviteter i stua.

 

Er atom og lignende "light" cpu'er egnet for slik bruk?

 

I utgangspunktet har jeg sett på intel i3\i5 og Amd Athlon II X4 oppsett. Jeg er litt usikker på hvor mye kraft som må til, men ønsker jo å ha litt å "gå" på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En i3-2100 er ikke bare kraftigere enn en Atom-prosessor, den gir også mer ytelse per watt. Kjøper du en i3 og et H67 ITX-kort sitter du med virkelig god ytelse.

 

Et annet alternativ, som er enda bedre vil jeg tro, er AMDs A6- og A8-serie, som kombinererr prosessor og grafikkløsning på en brikke med veldig god ytelse og strømforbruk. Det er dog mulig du må trikse litt med den for å nå 40W eller mindre forbruk.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svar. Tydeligvis lenge siden jeg har bygget en maskin, for sist gang var ikke CPU og GPU på samme brikke.

 

Vet ikke om det har noe å si, men spør alikevel, hvordan er linux støtten for disse kombinerte CPU\GPUene? Er det noen issues der. Litt skeptisk til slikt nytt og fancy altiett.

 

Disse CPU\GPUene klarer HD innhold uten problemer?

Jeg går utifra at du tenkte på A6 / A8 brikkene som har oppgitt effekt på 65w(A6-3600 & A8-3800) og ikke de med 100w(A6-3650 & A8-3850)? Noen som har erfaring med disse CPUene i mediapcer?

Lenke til kommentar

Går du for en A8 APU fra AMD får du ganske mye ytelse selv med bare det integerte skjermkortet.

 

Her kan du se en liten demonstrasjon fra LinuxTechTips

 

 

Som du ser så yter AMD sine APU'er er langt bedre enn Intel sine. Så jeg tror du vil få mest for pengene hvis du går for AMD.

 

Jeg tror begge skjemkortene holder for og se filmer i 720p og 1080p. Jeg bruker selv en amd 6000+ x2 med et x600 pro hjemme i HTPC'en min. Jeg drar alt av filmer opptil 720p uten problemer. Og det skjermkortet er fra 2004-2005, så du trenger ikke så kraftige greiene egentlig for go se på film.

 

Men plusset med AMD's APU er at det er helt brukbart i noen nyere spill og de fleste eldre spill slik at du kan spille på HTPC'en og den bruker ikke serlig mye strøm heller :)

 

Ønsker du så lite lyd som mulig ville jeg sett på feks Corsair h50 eller luftkjølere som passer i kabinettet du skal bruke.

Om du underklokker for og senke strømforbruket, så kan du likegodt bytte ut vifta på orginalkjøleren så holder det i massevis.

 

 

William

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...