Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Start problem, "Reboot and select proper boot device"


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke akkurat tidenes dataguru så ikke riv av deg håret om det her er lett å få til.

Jeg flyttet pcen som dagen før fungerte helt normalt, noen timer etter kobler jeg opp igjen dataen, men da starter moroa.. Kommer gjennom litt av oppstarten, men stopper helt opp ved følgende beskjed:

 

"Reboot and select proper boot device format windows"

 

Har fått tre datakyndige til å se på det og kom frem til at det visstnok var at oppstartsfila mi har blitt slettet av en eller annen grunn (muligens et virus?). Uansett, så har jeg droppet å gjøre mer research der ettersom pcen egentlig bare har godt av formatering så tenkte jeg at nå var en grei tid å gjøre det på.

 

Gikk inn i bios og satte boot from CD som 1.prio på boot device listen, satt i Windows cden og restartet pcen. Problemet er at jeg ikke kommer til der jeg kan velge å formatere fordi jeg blir stoppet av samme melding: "Reboot and select proper boot device format windows".

 

Noen som har forslag til hvordan jeg får til å formatere?

(har skrevet dette med Iphonen så kan være noen rare autokorrekturer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FÅr du den meldingen så er det fordi den ikke booter fra CDen rikig. Bootet du fra CD så vil ikke den være avhengig av oppstartsfilen i det hele tatt så du burde ikke få denne meldingen om du prøvde å boote fra noe annet. Jeg tror den av en eller annen grunn ikke booter fra CD men hopper da videre ned til prioritet2 som sikkert er harddisken.

 

Mange hovedkort har en såkallt "bootmenu" hurtigtast i oppstarten (F9 tror jeg ofte det er ? - det skal vel stå i oppstartsskjermen som regel) der du manuellt kan velge hva du skal boote fra denne gangen du starter maskinen. Forsøk å velge CDrom fra denne.

 

Evt. kan du teste med å fjerne alle andre enheter fra boot priority listen og kun ha CD/DVD der.

 

Si i fra hvordan det går.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma er nok inne på noe som er verdt å sjekke ut.

 

Etter du flyttet pc'n, ble alle eksterne enheter koblet til i akkurat de samme "hullene" som før flyttingen?

 

Klødde meg noe vakent i hue for en stund siden med ett lignende problem. Har en Spyder skjermkalibrering og under en "ommøblering" så plugget jeg den inn i en annen usb-port enn der den opprinnelig var plugget inn under instalasjonen. Det viste seg at den da plutselig ble registrert som en 2T-disk (eller hva det nå var) og det stokket om på hele boot-opplegget i bios, stasjon C var deaktivert og 2T'n sto som 1.boot.

Lenke til kommentar

Er ikke bare bios-batteriet som har tatt kvelden?

Hadde noe lignende, men da skal vel man kunne boote fra cd når man velger det?

 

Er CMOS batteriet død så vil alle instillinge i BIOS resette seg hver gang du booter i så fall. Høres ikke ut som det er ditt problem.

 

Neida, det er bare at av og til kan ting osm dette være litt buggy. Jeg har vært med på nettop noe slikt som jeg beskriver på ihvertfall et par-tre hovedkort jeg har jobbet med gjennom tiden (dog jeg har eid ganske mange ;) ).

 

Testet du det jeg foreslo?

 

Ops, trodde jeg snakket med OP der jeg :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har ikke endret noe inne i datamaskinen under flyttingen og ingenting av no pine eter er rørt. Prøvde å fjerne sata kabelen til diskene og se om det kunne hjelpe, men samme feilen kommer. Har xp, men har ingen xp cd tilgjenglig pga flytting, men problemet er egentlig kun at jeg ikke får formatert hoveddisken ettersom jeg aldri kommer så langt i prosessen før feilmeldingen kommer.

Har prøvd å ende boot priority og be de. Boote fra cd og disable resten, men dette har ikke gjort noe endring..

Lenke til kommentar

Du har Windows CD, men ingen XP CD? Hva slags CD er det du har?

 

Kan være feil på CD eller CD drev.

 

Ja, om det er en selvbrennt CD må denne være brennt riktig (via burn image funksjon fremfor å bare flytte over filene f.eks.) for å være bootbar. Ellers er det ikke rart du sliter.

 

Og anngående formatering av harddisken så er det helt urelatert til om du får bootet fra CD eller ikke. Ingenting hentes fra harddisken på noe tidspunkt før du booter fra en CD, så det er irellevant om den er tom - full - eller frakoblet for den saks skyld.

 

Problemet her er bootingen av CDen, så det er det du må fokusere på.

 

For feilsøking sin del kan du gjerne laste ned Ubuntu Live cd:

http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

og brenne den via en passende "burn image" funksjon (annbefaler imgburn - gratis)

 

Hvis denne booter men ikke windows CDen er det noe galt på CDen din (eller CDromen, dog mindre sansynlig).

Hvis denne heller ikke booter er det noe galt i forhold til bootinstillinger, BIOS eller noe buggete på hovedkortet i forhold til dette du må jobbe rundt på en eller annen måte. Eller CDromen er død/skadet...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er en Windows 7 cd. Tenkte jeg like så godt kunne kjøre det ettersom jeg skal formatere.

 

Jeg får bootet med en pc med hiren på, men ikke Windows cden, kan hende det er noe feil med den. Er ingen andre problem som kan være grunnen?

 

Hva er "hiren" ?

Testet du med Ubuntu?

 

- Hvis det er selvbrennt CD - er du sikkert den er brennt korrekt (burn image)?

- Hvis den er original - kan det være at den er en oppgraderingsCD og ikke en full versjon? Jeg vet ikke om oppgraderings plater kan bootes fra (det tror jeg ikke)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skal kjøpe en laptop iløpet av de nærmeste dagene så da får jeg muligheten til å laste ned ubuntu og prøve med den.

Finnes det andre cder som bootes i oppstarten som jeg kan teste med for å se om det er cden det er noe feil med eller ikke?

 

De fleste OS disker, recovery disker osv. Det er egentlig ikke noen lett måte å se hva som er bootable sånn direkte uten å evt. analysere dem i så fall. DU har ikke tilgang med en annen maskin du kan brenne fra? Hva med den du poster fra nå?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har du flere disker så kan den meldingen komme av at maskinen søker på en disk etter bootmgr, bootmgr kan ligge på alle diskene du har i maskinen, selv om den peker mot en annen disk der "C disken" din er plassert. Test ut alle diskene ved å endre boot prio lista i bios. har hatt noe lignende selv.

Lenke til kommentar

Prøvde det sprokket sa og da jeg byttet om til den ene disken fikk jeg en ny feilmelding kontra de andre diskene.

 

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

<windows root>\system32\Hal.dll.

Please re-install a copy of the above file.

 

Kan det hende seg at hvis jeg finner den filen på internett, laster ned og legger i systemet at det kan bootes som normalt?

Lenke til kommentar

Jeg har da gått til innkjøp av ny harddisk for å slippe problemet, men det var ikke til stor hjelp. Koblet fra alle diskene utenom nye (tomme) harddisken for å se om det kunne gjøre noe forskjell, men får altså samme problemet.

Noen som vet hva dette kan være da? Tydelig at noe er feil med hovedkortet/bios (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...