Gå til innhold

Apple blir saksøkt av 27 612 iPhone-brukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

27.612 iPhone-brukere hvorav sikkert 27.000 ikke vet hva dette dreier seg om, men de har fått med seg at de kan få litt gratis gryn.

 

Mye mulig, allikevel synes jeg det er bra selskaper får seg en smekk på lanken av slike ting. jeg vil gjerne at de skal tenke seg svært nøye om før de overvåker kundene sine.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det vel ingen overvåkning av kundene i dette tilfellet. Men du kunne f.eks stjelt en iPhone for så å hente ut cache filen som viste bevegelsene dine. Eventuelt sÅ kunne du ha brutt deg inn i en pc til noen som synkroniserer iphonen sin med iTunes for å hente ut samme fil der. Filen ble aldri lastet opp til Apple. Google og Microsoft var også i søkelyset om samme sak.

Lenke til kommentar

Nå var det vel ingen overvåkning av kundene i dette tilfellet. Men du kunne f.eks stjelt en iPhone for så å hente ut cache filen som viste bevegelsene dine. Eventuelt sÅ kunne du ha brutt deg inn i en pc til noen som synkroniserer iphonen sin med iTunes for å hente ut samme fil der. Filen ble aldri lastet opp til Apple. Google og Microsoft var også i søkelyset om samme sak.

 

Blir vel en definisjonssak, dataene ble innhentet uten brukerens viten og vilje, dataene ble lagret, dataene ble samlet for å være tilgjengelig for andre enn brukerene direkte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så når du snakket om at "de" samler inn informasjon om brukerene så snakket du om applikasjonene?

 

Ja, eller mer spesifikt, applikasjonsutviklere.

 

EDIT: Ser jeg misforsto spørsmålet ditt, de som samler inn informasjon er Apple, de som får tilgang på informasjonen er applikasjonsutviklere generelt (forsåvidt også inkludert apple)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så når du snakket om at "de" samler inn informasjon om brukerene så snakket du om applikasjonene?

 

Ja, eller mer spesifikt, applikasjonsutviklere.

 

EDIT: Ser jeg misforsto spørsmålet ditt, de som samler inn informasjon er Apple, de som får tilgang på informasjonen er applikasjonsutviklere generelt (forsåvidt også inkludert apple)

 

AtW

Tror du enten blander saker, eller har misforstått. Det var ingen som fikk tilgang til denne loggen, ihvertfall ikke applikasjonsutviklere. Man kunne få den ut av iTunes-backuper eller ved å fysisk tilgang til telefonen. Og sikkert også gjennom noen av de hullene jailbreakere har benyttet seg av.

 

Men ja, vi har vel ikke akkurat behov for at private selskaper fikser DLD på egenhånd, så bra at de får seg en smekk så de passer litt bedre på neste gang.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Så når du snakket om at "de" samler inn informasjon om brukerene så snakket du om applikasjonene?

 

Ja, eller mer spesifikt, applikasjonsutviklere.

 

EDIT: Ser jeg misforsto spørsmålet ditt, de som samler inn informasjon er Apple, de som får tilgang på informasjonen er applikasjonsutviklere generelt (forsåvidt også inkludert apple)

 

AtW

Tror du enten blander saker, eller har misforstått. Det var ingen som fikk tilgang til denne loggen, ihvertfall ikke applikasjonsutviklere. Man kunne få den ut av iTunes-backuper eller ved å fysisk tilgang til telefonen. Og sikkert også gjennom noen av de hullene jailbreakere har benyttet seg av.

 

Men ja, vi har vel ikke akkurat behov for at private selskaper fikser DLD på egenhånd, så bra at de får seg en smekk så de passer litt bedre på neste gang.

 

Det er jo nesten mer urovekkende, hvorfor skal man samle masse privat informasjon om det ikke brukes til noe?

 

AtW

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstod så lastet iPhonen ned data over telefonmaster og wifihotspots i området rundt der du befant deg, slik at den kunne peile lokasjonen raskere. Denne informasjonen ble ikke slettet, så til slutt endte man opp med en grov logg over bevegelsene siden man fikk iPhonen.

Lenke til kommentar

27.612 iPhone-brukere hvorav sikkert 27.000 ikke vet hva dette dreier seg om, men de har fått med seg at de kan få litt gratis gryn.

 

Litt morosamt at du meiner at 97% av iPhone-brukarar ikkje har peiling...

 

Litt morosamt at du klarer å lese deg til det når det Bradbury skrev var at 27000 av disse 27612 brukerene sikkert ikke vet hva det dreier seg om. Sannsynligheten er vel at de ikke hadde peiling, men at de gjennom advokaten har fått vite grovt hva saken handler om. Advokaten har lokket med penger, og det takker jo de fleste ja til. Så han sa ikke noe i nærheten av at 97% av iPhone brukere ikke har peiling.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstod så lastet iPhonen ned data over telefonmaster og wifihotspots i området rundt der du befant deg, slik at den kunne peile lokasjonen raskere. Denne informasjonen ble ikke slettet, så til slutt endte man opp med en grov logg over bevegelsene siden man fikk iPhonen.

 

På et vis er vel kanskje grov inkompetanse eller slurvethet angående sikkerhet bedre enn aktiv lagring, men ikke så veldig mye bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...