Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør jeg ta Røntgen eller ikke?


cenenzo

Anbefalte innlegg

For 3 dager siden stod jeg på skateboard, ned en veldig bratt bakke , på helt nytt asfalt!

Det gikk brått altfor fort, så jeg falt av brettet, i ganske høy fart! Alt av klokke , hettegenser osv ble skrapet opp. I kneet så hadde jeg ganske stort sår. og armen, så vardet skrapet !

 

Men jeg lurer på om jeg bør ta røntgen av beinet. Det føles ikke knekt ut, siden jeg kan bøye den, og ha den heltrett, men det tar litt tid å få bøyet den, siden jeg merker at huden føles så stramt når jeg gjørdet, jeg var hos legevakta, og ho sa at jeg ho tror ikke det er noe brudd eller noe, siden ho ba meg gå for ho, og strekke ut beina helt ut, om jeg greide det, sånn ho kunne kjenne på kula.

 

Men jeg fikk alikell papir om å ta røntgen, vil det egentlig koste noe?

for jeg vurderer å bare droppe røntgen, om jeg egentlig ikke tregner det, hva tror det?

 

alt de sa var, kjøp tabletter som skal stå imot infeksjon, og bandasje.

 

For jeg dropper røntgen , om det er sånn at det koster altfor mye, er jo like greit å sjekke, men at det skal svi av meg masse penger, merker jeg er unødvendig, selvom jeg kjennes på beinet som om det ikke er noe brudd..'

 

Det kosta meg 500,- for 4 piller mot infeksjon, og litt bandasje for 1 dag.

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen for røntgen er en liten pris å betale for helsen.

Ofte merker en at benet blir stivt og litt knotete dersom en har skrapt seg opp, og begynt å blø, iallefall merker jeg det stadig vekk :)

 

Røntgenundersøkelse

 

Egenandeler og priser

Egenandelen for undersøkelser som omfattes av avtale med regionalt helseforetak er kr. 218,-. Beløpet kan skrives opp i egenandelskort. Har du frikort slipper du egenadelen. Barn under 16 år betaler ikke egenandel.

 

http://www.unilabs.no/Pasientinfo-/Info-rontgen-/

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

så jeg bør ta det uansett? kan det være farlig og ikke da?

noen som vet om symptomer for brekt kne? eller noe brudd.

 

Du bør ta et par timer med fysikk.

VI BLIR BOMBADERT med passiv bakgrunnstråling!

Ta en titt:

http://xkcd.com/radiation/

En flytur på noen timer er verre for deg enn vanelig røntgen.

Du får i deg 1/10 hele nanosivert med stråling vis du eter en banan. Røntgen på en kroppsdel tilsvarer å ete 10 bananer.

Kropper din blir utsatt for tonnevis med alfastråling, men det er ikke farlig da vi er bygd for å motstå det.

 

 

På en annen side: Spør om å få ta en CT-skan i stede, fordi det er meget overlegen.

Lenke til kommentar

 

Du bør ta et par timer med fysikk.

(snipp..)

På en annen side: Spør om å få ta en CT-skan i stede, fordi det er meget overlegen.

 

CT gir mange ganger høyere dose ioniserende stråling enn konvensjonell røntgen. Det er dessuten (heldigvis) ikke noe pasienter står fritt til å velge mellom, da det er en lege som henviser til ønsket modalitet med høyest diagnostisk nytteverdi.

 

Røntgen av kne for å utelukke fractur kan være greit å få gjort, siden legen allerede har gitt deg henvisning for det. Det kan være fractur i tibiaplatå, femurkondyler, eller patella (for den sak skyld) som nødvendigvis ikke påvirker ekstensjon/fleksjon i leddet - men som er smertefull.

 

Forøvrig er det ikke sundt å henvende seg til et forum med helsespørsmål, og tro at noen av oss her inne har kompetanse til å overprøve legen som allerede har undersøkt deg (og henvist til røntgen videre). Ingen av oss vet noe om klinikken din, utover det du har beskrevet som sår og smerter.

Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke noen faste symptomer for brudd generelt?

 

Er vel ganske vanleg å fryse ein del i etterkant, har skjedd eit par ganga med meg og folk eg kjenner.

 

Men utenom det so trur eg ikkje at det er noko symptom på brudd.

 

huh? Jeg har hatt 4 bruddskader til nå og ingen av gangene har jeg hatt en eneste følelse av kulde i kroppen (Vi reagerer alle forskjellig vet du). Dette må nok være din kropp sin reaksjon. Btw det er mye mer ondt å få en brist/forstuing enn et brudd.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...