Gå til innhold

Senke farten er det eneste de tenker på.


Andzel

Anbefalte innlegg

Nesten alle her inne har vel fått med seg at Oslofjordtunnelen er stengt for tungtransport over 7.5 tonn. De må kjøre via Oslo, så som det ikke er nok trafikk der ifra før av.

 

Men når de skal senke farten i Oslofjordtunnelen så begynner jeg å lure på hva de tenker på. Vist de setter den ned til 60 eller 70 KM ifra 80KM så vil det si at lastebilene må stå enda mer på bremsene sine, de blir fortere slitt + varme som kan utføre til brann.

 

80KM på den veien er greit ettersom hele veien har 80 KM unntatt et lite sted nærheten av Vinterbro før du kommer inn i tunnelen er det 60 sone, eller en annen tunnel er det også 60 før rundkjøringene. Bare to rundkjøring har "60" sone resten har 80KM. Uansett å sette ned farten bare i tunnelen kommer jo til å gjøre at folk ligger i 100+ uansett pluss at det blir bare enda mer kaos i tunnelen. Så som vi ikke har det ifra før.

 

Lastebiler trenger fart oppover bakken, og når de kommer til en sikkerlig bratt bakke i 60 sone tar det jo bare enda mer tid.

 

 

Artikkel:

 

http://dt.no/nyheter/stengt-for-tunge-kjoretoy-til-slutten-av-oktober-1.6415272

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at de må øke fartsgrensen istedenfor å senke den?

Når det er vegarbeid i en tunnel, så er det normalt at det øker risikoen og.

Det er viktigere å spare menneskeliv enn at en lastebil ikke klarer å kjøre i fartsgrensen opp bakken. Den vil uansett komme opp.

 

Jeg reagerer mer på at flere og flere veier i dag og i fremtiden vil få lavere fartsgrense.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei ikke øke, men ha samme fartsgrense som 80KM. De stenger tunnelen under veiarbeid så det er sagt.

 

Men hvis lastebiler må bremse enda mer som gjør at de eventuelt svikter så redder du ikke mange vist de kommer i 120 pluss nedover.

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei ikke øke, men ha samme fartsgrense som 80KM. De stenger tunnelen under veiarbeid så det er sagt.

 

Men hvis lastebiler må bremse enda mer som gjør at de eventuelt svikter så redder du ikke mange vist de kommer i 120 pluss nedover.

Her tror jeg du bommer på fysikken.

 

Totalenergien som skal konverteres til varme i bremsene er godt som* den samme uansett hvilken hastighet kjøretøyet holder, nemlig den potensielle energien gitt av vekten av kjøretøyet og høyden som skal tapes.

 

Bremsene svikter om de blir for varme. Energi avledet til bremsene varmer de opp, konveksjon mot luften kjøler de ned. Desto mer tid vogntoget bruker på nedkjøringen, desto langsomere blir energi ledet inn i bremsene og avkjølingen (som varierer litt, men ikke mye av farten) får bedre mulighet til å holde bremsene kalde.

 

*) Ved høyere hastighet går det riktignok noe mer bort i luftmotstand og rullemotstand, men neppe så mye mer at det endrer noe.

Lenke til kommentar

De ligger jo i 60 til 70 i 80 sone nedover. Ettersom det er fotoboks nederst i bakken så må de stå og bruke bremser ofte. Setter de ned til 60 eventult kan du tenke deg at folk ligger i 40-50 KM. Ender bare med at folk kommer til å kjøre forbi nedover i bakken der. Noe som setter enda flere liv i fare.

 

PS: Det er lov å kjøre forbi en del av bakken.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror det er lov å kjøre forbi i nedoverbakken også om jeg ikke husker helt feil med mindre jeg bommer helt på merkinga, dog det virker litt rart å kjøre forbi nedoverbakken ;P

Ja, det er lov det men det skal komme enda flere fotobokser som ikke hjelper i det hele tatt. Disse blir vel satt på der oppstigenen begynner vel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jepp kun forbikjøring/krabbefelt oppover igjen. Ellers er det sperrelinje.

 

Men er litt enig her. Denne bakken er lang og bratt. Har opplevd "fading" på bremsene ned denne bakken. Skal du bremse på giret må du ned i andre gir og ligge på turtallsperra.

Med Yarisen(1.3) til a mor, før fotobksen kom kunne jeg ha 150km i bunn og bikke under 70 med full gass oppover igjen så det er en utrolig seig tunell. Den er forsåvidt en stor fiasko uansett.

 

En lastebil har dog flere bremsefunksjoner enn en personbil, men vil tippe det er rimelig varmt når dem kommer til bunn :p Blir nok rimelig varmt opp igjen også. Er det ikke lastebiler som har tatt fyr nedi der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...