Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fikk ny ruter, endret instillinger og nå funker den ikke lengre. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann. Etter mange slitsomme uker med modem og bare en med internett om gangen hadde vi endelig fått en ny ruter slik at alle fikk internett.

 

Det var vel og bra og den funkerte greit å fint, akkurat som den skulle, helt til jeg bestemte meg for å framskyve en port til Minecraft serveren min. Dette er noe jeg har gjort på forrige ruter vi hadde som gikk relativt greit. Denne gangen prøvde jeg det på den nye ruteren og alt gikk galt og nå nekter ruteren å gi noen som helst internet.

 

Jeg må bare si det så det er forstått: Jeg vet INGENTING om IP adresser, porter, DNS, og hva enn alle forkotelsene står for. Untatt det som er forklart i instruksene jeg fant på nett.

 

Jeg ble forklart at jeg måtte sette ruteren til å ha statisk IP eller noe slikt først og brukte da et program som heter "Portforward Setup Static IP adress" Som var programmet jeg brukte sist gang på forrige ruter. Dette funket ikke i det hele tat og det sa at det var fortsatt på " Dynamic" etter hele prosessen, men jeg mistet internettet fordi. Så begynte jeg å klutre med noen instillinger på " properties" på windows internettinstillingene, og satt alt til " obtain ( ditt og datt) automatic " Eller no' og da funket internettet igjen.

 

Da husket jeg at jeg så noe om statisk IP inne på Router menyen jeg va inne på tidligere og gikk dit får å sjekke. Javvist var det det, så jeg skrudde det på trur jeg og trykte OK, og da sluttet alt å fungere. Routeren vil ikke gi noen som helst internet lengre. Uansett hva jeg gjør i instillingene fungerer det ikke og jeg kommer meg ikke tilbake inn på router menyen uansett hva jeg gjør.

 

Sitter her nå med internettkabelen plugget tilbake i modem nokså frustrert og river håret av meg. Familien og meg selv tar nytte av internett veldig ofte og det blir veldig surt å bare ha en på internett om gangen igjen.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å få ruteren tilbake til standardinstillingene eller få den til å fungere igjen på noe som helst vis?

Endret av Haygon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I første omgang - for å få nettet tilbake og rette evt. skader du gjorde da du rotet med ting du ikke helt visste hva var - så bør du resette ruteren.

 

Hvus du kjøpte en egen ruter fra buttikk så kan du resette den helt uten problem. da går den rett tilbake til de instillingene du hadde da du fikk den (og da hadde du ikke problemer med å komme på nett med den)

 

Fikk du ruteren av din ISP (internettleverandør) derimot så er det ofte lurt å forhøre seg med dem før du resetter ruteren - da det kan være nødvendig å aktivere ruterne på nytt i etterkant av reset for at den skal fungere normalt.

 

Reset kan du enklest gjøre på ruteren via reset-hullet på baksiden - et bittelite hull med en liten knapp i bunnen. Det er som regel markert med "reset" også. Stikk en passende tynn gjenstand ned i hullet og trykk ned knappen i bunnen i ca 10 sekunder mens du har ruteren koblet til strømmen. En tannpirker eller litt tykk nål eller en utbrettet binders vil som regel være egnet til jobben.

 

Da skal ruteren resette seg (det vil ofte endre lysstatusen på ruteren og føre til en restart slik at du ser at du fikk det riktig til). Instillingene går da tilbake til "factory default" slik som da den var ny sli kat du kan sette den opp på nytt.

 

Gjør dette først - så kan vi håndtere minecraft port problemet ditt i etterkant. Jeg kan evt. fikse den delen for deg over fjernstyring om du ønsker å gjøre kort prosess av det - for når du vet hva du driver med så er det ikke noen vanskelig prosess. det vil bare ta 3-4 minutter å fikse (mye mindre tid enn det vil ta for meg å forklare prosessen til deg via forumet =P )

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I første omgang - for å få nettet tilbake og rette evt. skader du gjorde da du rotet med ting du ikke helt visste hva var - så bør du resette ruteren.

 

Hvus du kjøpte en egen ruter fra buttikk så kan du resette den helt uten problem. da går den rett tilbake til de instillingene du hadde da du fikk den (og da hadde du ikke problemer med å komme på nett med den)

 

Fikk du ruteren av din ISP (internettleverandør) derimot så er det ofte lurt å forhøre seg med dem før du resetter ruteren - da det kan være nødvendig å aktivere ruterne på nytt i etterkant av reset for at den skal fungere normalt.

 

Reset kan du enklest gjøre på ruteren via reset-hullet på baksiden - et bittelite hull med en liten knapp i bunnen. Det er som regel markert med "reset" også. Stikk en passende tynn gjenstand ned i hullet og trykk ned knappen i bunnen i ca 10 sekunder mens du har ruteren koblet til strømmen. En tannpirker eller litt tykk nål eller en utbrettet binders vil som regel være egnet til jobben.

 

Da skal ruteren resette seg (det vil ofte endre lysstatusen på ruteren og føre til en restart slik at du ser at du fikk det riktig til). Instillingene går da tilbake til "factory default" slik som da den var ny sli kat du kan sette den opp på nytt.

 

Gjør dette først - så kan vi håndtere minecraft port problemet ditt i etterkant. Jeg kan evt. fikse den delen for deg over fjernstyring om du ønsker å gjøre kort prosess av det - for når du vet hva du driver med så er det ikke noen vanskelig prosess. det vil bare ta 3-4 minutter å fikse (mye mindre tid enn det vil ta for meg å forklare prosessen til deg via forumet =P )

 

-Stigma

 

Takker så meget for hjelpen!

 

Routeren er ikke fra ISP, men kjøpt fra en elbutikk ganske nylig. Angående reset knappen så trur jeg at jeg prøvde noe ala. det tidligere, men det kan hende jeg gjorde noe feil. Det står nemlig en ganske stor knapp som stikker ut bak routeren merket " Reset / WPS " som jeg antar er reset knappen siden det ikke ser ut til å være noen annen slags reset knapp i form av det du beskriver bakpå. Men den så ikke ut til å gjøre noe med ruteren i det hele tatt da jeg trykket på den... Jeg kan ta en titt på manualen senere og se om det er en spesiell måte jeg må trykke på den for å få det til å fungere eller noe. C:

Hørest kjekt ut det tilbudet om hjelp til MC ports også!

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Takker så meget for hjelpen!

 

Routeren er ikke fra ISP, men kjøpt fra en elbutikk ganske nylig. Angående reset knappen så trur jeg at jeg prøvde noe ala. det tidligere, men det kan hende jeg gjorde noe feil. Det står nemlig en ganske stor knapp som stikker ut bak routeren merket " Reset / WPS " som jeg antar er reset knappen siden det ikke ser ut til å være noen annen slags reset knapp i form av det du beskriver bakpå. Men den så ikke ut til å gjøre noe med ruteren i det hele tatt da jeg trykket på den... Jeg kan ta en titt på manualen senere og se om det er en spesiell måte jeg må trykke på den for å få det til å fungere eller noe. C:

Hørest kjekt ut det tilbudet om hjelp til MC ports også!

 

Om det står reset/WPS på samme knappen så er det nok en kanpp der de har kombinert funksjonene av resetknappen og WPS (Wifi protected setup). WPS er kort forklart en måte å sette opp trådløst kryptering på nettverket via en enkel trykkeknapp.

 

Jeg vil tippe at du velger hvordan du vil bruke knappen basert på hvor lenge du holder den inne (f.eks. et kort trykk for WPS funksjonen og et veldig langt trykk for å resette ruteren). Sjekk manualen på hvordan du bruker knappen så slipper vi å gjette oss frem :)

 

Si i fra om du får videre problemer med det.

Sier du hvilken modell ruter du har kjøpt så kan jeg evt. se på manualen selv om du er forvirret over instruksjonene du finner (eller ikke finner) i manualen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...