Gå til innhold

[Løst] Ta ut kruttet ut av en patron


Lineplx

Anbefalte innlegg

Hei det er som tittelen sier , jeg har en patron som jeg vil strengt tatt destruere det er en

6.5x55 patron , har hatt den liggende en stund så vil bare ta av tuppen å tømme den slik at den ikke er farlig lengre.

 

Noe jeg burde passe på? har bare tenkt på å ta en tang å ta den av, hver gang jeg har gjort noe som er potensielt farlig har jeg end med å skade meg på en eller annen måte, så spørr på¨forhond =P

 

 

takker for alle svar!

 

mvh lineplx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å vri av kula med 2 tenger, 1 på hylsa og en på kula.

 

Tukler du med tennhetta kan kruttet gå av, selv etter du har fjerna kula kan dette være svært farlig!

 

Beste er om du leverer inn kula på nærmeste politistasjon, skytterklubb eller en sportsforretning som selger ammo!

 

Anbefaler absolutt IKKE å tukle med en patron om du ikke er 100% sikker på hva du holder på med!

 

Om det er kruttet du er ute etter så er det absolutt ikke verdt forsøket!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

den er grei tar 2 tenger metoden siden jeg vil ha patronen=P

 

takker

Patronen er farlig selv etter du har fjernet kruttet!

 

 

Når kule og krutt er fjernet kan ikke tomhylsa være særlig farlig. Tviler på det er særlig sprengkraft i tennhetten.

Ja nei er jo en måte å finne ut det på. Velger og la deg teste dette.

Lenke til kommentar

 

Har fått høre i ettertid at jeg har vært heldig som ikke ble skadet eller drept :p

 

Anbefales ikke å gjøre slike ting selv.

 

 

Helt enig, man skal ikke eksperimentere med krutt, men det er ikke noe poeng i å overdramatisere heller.

 

Hva skulle antent kruttet i patronen når du delte den med kniv? Ser ikke helt den ekstreme risikoen der.

Lenke til kommentar

Hva skulle antent kruttet i patronen når du delte den med kniv? Ser ikke helt den ekstreme risikoen der.

 

Gnisten fra kniven mot messingen eventuelt?

Hvilken messing? Han skjærte vel i plastikken.

Nei du sier noe der. Jeg har åpenbart ikke nok kunnskap om patroner til å kunne komme med noe sikkert utsagn. Men vil tro at det uansett er en risiko i.o.m at den er ladd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva skulle antent kruttet i patronen når du delte den med kniv? Ser ikke helt den ekstreme risikoen der.

 

Gnisten fra kniven mot messingen eventuelt?

Hvilken messing? Han skjærte vel i plastikken.

Kan jo hende han forsøkte å bende ut tennhetta, fra tennhettebrønnen, uten andre tiltak. :)

 

Og hvis han forsøkte det, uten å ha fjernet kruttet først, tror jeg han var dumdristig. Men selv å bende ut tennhetta etterpå, er sjansebetont for fingertupper, kanskje også øyer, hvis tennhetta går av.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke levere patrone til en som har 6,5 x 55 lovlig, eller til Politiet? Trenger du et, eller flere av komponentene?

 

Adskilt så er kruttet bare brannfarlig, men tennhetten er et eksplosiv. Så tennhetten detonerer, som en granat. En tennhette mellom, eller inntill fingertuppen, sprenger i stykker fingeren. Så ikke lek med "ting" du/dere, ikke kan noe om.

 

Har fjernet kule og krutt fra mange patroner, men med egnet redskap. Se avbildet "hammer" i denne tråden. (det har vært feilladninger og tennhette/hylse har vært brukt på nytt). Men jeg demonterer aldri en ubrukt tennhette! Hvis jeg ikke skal benytte hylse og tennhette på nytt, avfyrer jeg patronen (dvs. tennhetta) i rett våpen.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

den er grei tar 2 tenger metoden siden jeg vil ha patronen=P

 

takker

Patronen er farlig selv etter du har fjernet kruttet!

 

 

Når kule og krutt er fjernet kan ikke tomhylsa være særlig farlig. Tviler på det er særlig sprengkraft i tennhetten.

 

 

Der tar du skammelig feil.

 

Har selv fått en tennhette i låret fra en tom patron.

Tennhetten gikk av og satt flere cm inni låret hos meg, er snart 40 år siden og jeg har ennå merke/arr etter dette.

 

Hadde jeg fått tennhetten i øyet, ville øyet vært ødelagt.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...