Gå til innhold

[Løst] Ta ut kruttet ut av en patron


Lineplx

Anbefalte innlegg

den er grei tar 2 tenger metoden siden jeg vil ha patronen=P

 

takker

Patronen er farlig selv etter du har fjernet kruttet!

 

 

Når kule og krutt er fjernet kan ikke tomhylsa være særlig farlig. Tviler på det er særlig sprengkraft i tennhetten.

 

 

Der tar du skammelig feil.

 

Har selv fått en tennhette i låret fra en tom patron.

Tennhetten gikk av og satt flere cm inni låret hos meg, er snart 40 år siden og jeg har ennå merke/arr etter dette.

 

Hadde jeg fått tennhetten i øyet, ville øyet vært ødelagt.

 

 

 

Ok, tok feil.

 

Hva skjer når kruttet er fjernet og man sette hylsa i rifla og fyrer av...får man et lite poff eller et skarpt smell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den er grei tar 2 tenger metoden siden jeg vil ha patronen=P

 

takker

Patronen er farlig selv etter du har fjernet kruttet!

 

 

Når kule og krutt er fjernet kan ikke tomhylsa være særlig farlig. Tviler på det er særlig sprengkraft i tennhetten.

 

 

Der tar du skammelig feil.

 

Har selv fått en tennhette i låret fra en tom patron.

Tennhetten gikk av og satt flere cm inni låret hos meg, er snart 40 år siden og jeg har ennå merke/arr etter dette.

 

Hadde jeg fått tennhetten i øyet, ville øyet vært ødelagt.

Undrer på hvordan du fikk tennhetta til å "gå av"? Tennhette som sitter i ei patronhylse, er relativt ufarlig. Det er ting her, du ikke forteller.

 

Det er mye som er farlig, hvis en "jobber med hodet under armen". Du får holde deg unna kniver da, eller har du lært?

Lenke til kommentar

den er grei tar 2 tenger metoden siden jeg vil ha patronen=P

 

takker

Patronen er farlig selv etter du har fjernet kruttet!

 

Der tar du skammelig feil.

 

Har selv fått en tennhette i låret fra en tom patron.

Tennhetten gikk av og satt flere cm inni låret hos meg, er snart 40 år siden og jeg har ennå merke/arr etter dette.

 

Hadde jeg fått tennhetten i øyet, ville øyet vært ødelagt.

 

 

 

Ok, tok feil.

 

Hva skjer når kruttet er fjernet og man sette hylsa i rifla og fyrer av...får man et lite poff eller et skarpt smell?

Når kule og krutt er fjernet kan ikke tomhylsa være særlig farlig. Tviler på det er særlig sprengkraft i tennhetten.

Et lite "poff".

 

Men noen kan jo forsøke å fjerne tennhetta fra hylsa og det kan gå galt. Og du må forvente at det går galt hvis en forsøker å detonere tennhetta, uten at patronen sitter i et våpen. Hvis en for eksempel setter den i ei skrustikke, setter en spiss gjenstand mot tennhetta og slår til med en hammer, detonerer tennhetta. Og da tennhetta sitter i en "brønn" med et (eller to) lite hull inn mot "kruttkammeret" og fri vei bakover, kommer tennhetta tilbake under eksplosjonen med stor kraft. Og det er farlig. I et våpen blir tennhetta holdt tilbake i tennhettebrønnen, grunnet mothold, eks støtbunn i slutstykke. Men så dumme folk, kan skade seg på mange måter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...