Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist i Matematikk 1T Høst 2011, må ha sekser. Studieteknikk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kjøpt Aschehoug sin 1T bok samt eksamensheftet. Jeg har også kjøpt tilgang til lokus.no for å kunne se på oppgavene der. Jeg har en fornuftig fremdriftsplan mot eksamen, men sånn utover det vanlige hvilken tips har du til meg som kan sikre sekseren? Jeg sparer tidligere eksamensoppgaver til slutt, så skal jeg løse dem med tillatte hjelpemidler og på tillatt tid for å se hvordan det går. Jeg tar meg god tid til å løse oppgaver, lar nysgjerrigheten gjøre sitt før jeg søker hjelp via nettet. Jeg løser alle oppgavene i boken som jeg samler i en perm, kjekt å ha med på eksamen. Jeg har også et excel regneark jeg kan bruke til svære n over r oppgaver i sannsynlighetskapittelet som kalkulatoren ikke klarer.

 

Det er ikke ett alternativ for meg å ikke få en sekser på denne eksamen, så jeg tar imot alle tips med stor takk. Jeg bruker vært ledige øyeblikk til å lese. Jeg har beregnet ca. 3 uker per kapittel for å gi meg nok med tid, da skal jeg være igjennom pensum innen uke 45. Eksamen uke 47. Om du selv leser til 1T privatist eksamen ikke nøl med å ta kontakt om det er noe jeg kan gjøre for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte et hefte i bokhandleren med tidligere eksamensoppgaver samt fasit. Det står også generelt tips til eksamen i det heftet, så det var verdt kronene. Jeg har hatt noe matte på universitetsnivå, bare et introduksjonskurs og linæralgebra, så jeg har en del forståelse. Litt rart å repetere multiplikasjon og divisjon for hånd på papir hehe. Jeg noterer også "aha-opplevelser", altså når det er noe viktig jeg finner ut av over nettet eller kommer på så putter jeg det i en egen mappe klar til å ha med på eksamen. I boken skal det nevnes at det er et eget utvalg av tidligere aktuelle eksamensoppgaver til hvert kapittel, det er virkelig nyttig. Jeg har 5 i det som het 1mx, så dette burde gå greit. Bittert å få 5 igjen.

Lenke til kommentar

Vi har ihvertfall hatt mye lineær algebra her på høgskolen. Tar du ingeniørfag, så kommer du nok til å ha det igjen ;) Da vet du jo sånn ca hva du begår deg ut på også.

 

Et lite tips er også http://wolframalpha.com

Bruk den siden klokt, så vil du ha et utroolig godt hjelpemiddel for forberedelsene.

Misbruker du det, lurer du bare deg selv. Har selv hatt mye nytte av den siden :)

Lenke til kommentar

For sent å melde på ny privatisteksamen nå? Ellers kan du bare ta 1P, som ikke vil kreve noen som helst øving egentlig.

 

Edit: Kom på at jeg foreslo noe lignende i annen tråd til deg en gang i tiden :!:

Tror faktisk det tvert imot er for tidlig. :p

Scratch that; jeg tok feil.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Hadde sjølv 1T og fekk 6'er både i standpunkt og på eksamen (ja, må få lov å skryte litt :whistle:)

 

Framgangsmåten min var å lese nøye gjennom alt nytt slik at eg forstod alt og så gjere masse oppgåver for å øve det inn. Til eksamen gjekk eg gjennom tidligare eksamenshefte. Ser at du lagrar masse til eksamen, men når eg hadde eksamen så var matteboka det einaste eg brukte. Du har ikkje så god tid og ein bør kunne alt før ein kjem til eksamen, derfor er det viktig å ha gjort mange oppgåver på førehand.

 

Ja, det var vel det, lykke til ;)

Lenke til kommentar

Jeg meldte meg opp til eksamen og betalte avgiften nå i dag.

 

Ja, det er det. Det husker jeg fra universitetet også med matten og åpen-bok eksamen. Så lenge du vet hvor alt står og kan finne info raskt hjelper det med egne notater, ikke å ta med andre sine notater. En ting som er litt finurlig er at man må ta med egen pc på eksamen i matten for å beregne svære tall i sannsynligheten. Det var svaret jeg fikk på mail av forfatteren av boken. Unødig spør du meg. Jeg skal søke om utvidet tid til eksamen pga private grunner så det skal nok hjelpe på det og. Jeg har både 2mx og 3mx samt calculus fra uni så jeg forstår det meste, er nok nerver som gjør at jeg av og til klarer å tryne på eksamen.

Lenke til kommentar

GeoGebra på PCen er et must. Det er det eneste programmet jeg har fått bruk for på matematikkeksamener på videregående. I 1T er det nesten garantert at du må tegne noen grafer og slikt, og da er GeoGebra veldig greit.

 

Angående studieteknikk ville jeg gjort det følgende. Gå raskt gjennom og se hva du føler deg komfortabel med. Gjør så en del oppgaver tilknyttet temaer som du ikke er så komfortabel i. Gjør så kontrolloppgaver tilknyttet de ulike kapittlene. Selv brukte jeg Sinus 1T sine kontrolloppgaver, noe du også kan gjøre selv om du ikke bruker Cappelen Damm sitt læreverk. I tillegg har sikkert Aschehoug noe lignende (men da må du vel betale). Siste steget er eksamensoppgaver, som er den desidert beste metoden å forbedere seg på.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

GeoGebra på PCen er et must. Det er det eneste programmet jeg har fått bruk for på matematikkeksamener på videregående. I 1T er det nesten garantert at du må tegne noen grafer og slikt, og da er GeoGebra veldig greit.

Han her har forstått det: GeoGebra er et fantastisk program. Konstruksjon kan det brukes til også! :D

Man bør også ha en god kalkulator da.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har kjøpt Aschehoug sin 1T bok samt eksamensheftet. Jeg har også kjøpt tilgang til lokus.no for å kunne se på oppgavene der. Jeg har en fornuftig fremdriftsplan mot eksamen, men sånn utover det vanlige hvilken tips har du til meg som kan sikre sekseren? Jeg sparer tidligere eksamensoppgaver til slutt, så skal jeg løse dem med tillatte hjelpemidler og på tillatt tid for å se hvordan det går. Jeg tar meg god tid til å løse oppgaver, lar nysgjerrigheten gjøre sitt før jeg søker hjelp via nettet. Jeg løser alle oppgavene i boken som jeg samler i en perm, kjekt å ha med på eksamen. Jeg har også et excel regneark jeg kan bruke til svære n over r oppgaver i sannsynlighetskapittelet som kalkulatoren ikke klarer.

 

Det er ikke ett alternativ for meg å ikke få en sekser på denne eksamen, så jeg tar imot alle tips med stor takk. Jeg bruker vært ledige øyeblikk til å lese. Jeg har beregnet ca. 3 uker per kapittel for å gi meg nok med tid, da skal jeg være igjennom pensum innen uke 45. Eksamen uke 47. Om du selv leser til 1T privatist eksamen ikke nøl med å ta kontakt om det er noe jeg kan gjøre for deg.

 

Må si at du hørtes veldig motivert! Jeg skal ta privatist eksamen i Matte 1P, men planen min er å bare bestå eksamen. Jeg har selv ingen tips til deg, det hørtes ut som du har god oversikt. Men for å sikre en sekser på eksamen er ekstremt vanskelig, og med mindre du er gangske god i matte fra før, har du selvfølgelig en sjanse. Jeg anbefaler at du leser til matte så ofte du kan, og repitisjon er svært viktig, (i allefall for meg) dermed burde du av og til se over gammle oppgaver du har løst for å få stoffet til å sitte ordentlig.

 

Masse lykke til på eksamen og foreberedelses tiden! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er motivert, tanken på å studere medisin er et hav av motivasjon for meg. Jeg samler notatene og spesielt bemerker meg ting jeg har tatt feil på og faktisk lært noe nytt. F.eks sannsynlighet er et tema jeg har lett for å regne feil på fordi jeg ikke tar meg god nok tid til å lese all teksten. Det vet jeg, så jeg øver spesifikt på å lese sakte. Gi meg god tid. Konvertere oppstilte stykker tilbake til tekst mentalt for å se at det er fornuftig og logisk i henhold til at summen av sannsynligheten til alle utfallene ikke skal overstige 1 og dette med at komplementet til en hendelse + gitt hendelse skal bli 1. Jeg gjør alltid noe konstruktivt, når jeg slapper av så sitter jeg og blar i notater. Å gjøre noe er alltid bedre enn å ikke gjøre noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...