Gå til innhold

flytte til fraskilt mor, stipend.


ans1

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal begynne på uin og bor hos min far i bodø. Min mor har tilbydt med å leie hybelen hos henne for 5k i mnd (13000 bruker hun å ta + strøm). Dette er jo alt veldig fint. det jeg lurer på er hvis jeg flytter dit og får samm e boaresse som min mor, vil ingenting av lånet bli stipend? leste på lanekassen at man ikke får borteboer stipend hvis man bor hos foreldrENE. Jeg står registrert i registeret hos far, vært det i 19 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du faller mellom to stoler hvis du leier av familie, ja. Jeg var i en lignende situasjon da jeg studerte; jeg leide en leilighet hos besteforeldrene mine som faren min hadde bodd i tidligere, men han hadde ikke byttet adresse fordi det ville få en negativ virkning på økonomien til hun som hadde flyttet sammen med (som allerede var trang), så da satt jeg der med fullt lån selv om jeg leide på lik linje med alle andre. Man kan selvfølgelig forstå tankengangen til Lånekassen, for det er umulig å kontrollere at man faktisk betaler leie til foreldrene sine og ikke bare bor der gratis med fullt stipend.

 

Det du kan gjøre er å registrere deg som bosatt og leietaker hos noen du kjenner (det kan bare være at du "leier" et rom) mens du egentlig leier hos moren din. Hvis du vil være helt på den sikre siden kan du betale leien moren din skal ha til disse kjente, som de så kan overføre til henne.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Gjør de egentlig det? Jeg har hørt om at det er skjedd, men aldri møtt noen som har opplevd det. Jeg tror det er mest et skremmescenario man bruker.

 

I noe tilfelle er det ikke verre enn at man har en seng og en pult på rommet man liksom leier. Sleng inn noen bøker og noen bilder/plakater for å gi det en personlig touch og ingen kan si noe som helst. Om man tilfeldigvis skulle bli funnet hjemme er det ikke verre enn at du var hjemme en tur. Jeg kan ikke se hvordan det skal være praktisk mulig å få noe ut av stikkprøvene så lenge de det gjelder har litt omløp.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig. De fleste kjenner noen som har et gjesterom i huset, der er det vanligvis en seng og en pult eller nattbord av noe slag fra før, og da det er ikke verre enn at man legger noen bøker og personlige effekter der. Jeg mener man må være direkte dum hvis man bare oppgir falsk adresse uten noe som helst backup; da er det en selvfølge at man blir busta hvis det er kontroll.

 

De uærlige studentene tar fra fellesskapet, og undergraver hele ordningen med studiefinansiering, sier informasjonssjef i Lånekassen, Astrid Mjærum til Dagsavisen.

 

Ja, det var i grunn hele poenget.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...