Gå til innhold

Snittkarakter + vitnemål spørsmål mm


treant

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Tricell, du tar som nevnt ovenfor feil når det gjelder utregning av skolepoeng. I tillegg vil du ha godt av å øve på bruken av likhetstegnet.

 

Lær meg også å bruke likhetstegnet. Kom med konkrete eksempler på hvordan det skal brukes, og hvordan det ikke skal brukes. Forklar meg hvordan alle mine likhetstegn er feil bruk av tegnet?

 

Likhetstegnet betyr at venstre og høyre side skal være like. Det er de ikke i ditt tilfelle. Her er et eksemepel du selv kom med, der du bruker likhetstegnet feil.

 

Norsk hovedmål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

Her står det at 8=4. Det er det som du sikkert vet ikke. Riktig bruk ville vært (5+3)/2=8/2=4.

:)

 

Trenger du briller eller?

 

Begge sider skal være lik når en bruker likhetstegnet. 5 +3 = 8, slik jeg kan se så er verdien 8 på begge sider. Når jeg dividerer 8 med 2 i etterkant, noe som blir 4 altså 8 : 2 = 4, og da er verdien 4 på begge sider av likhetstegnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Da er vi enig, eksempel 1 som jeg hevdet var feil, fordi noen lærere hevdet noe annet. Derfor mente jeg at eksempel 2 var riktig. Men husk at jeg var ikke skråsikker, det ble nevnt nederst i mitt første innlegg, der jeg varslet at det muligens ikke spilte en rolle, fordi det for eksempel kunne være feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Vi har fått en forståelse her, vi er enig i at eksempel 1 er rett, og eksempel 2 er galt. Det med likhetstegnet er bare pirking. 5 + 3 = 8 : 2 = 4 eller 5 + 3 = 8 og 8 : 2 = 4

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hadde det vært barneskolen hadde det vært pirking. Nå er det en gigatabbe.

 

Men da anbefaler jeg at du leser mer om Divisjon.

 

Jeg skal ikke bruke skråstrek når jeg dividerer, enten kolon eller en brøkstrek. Eksempel:

 

chart?cht=tx&chl=8 : 2 = 4 eller chart?cht=tx&chl=\frac{8}{2} = 4

Lenke til kommentar

Nå datt jeg ut underveis... Hadde jeg gjort på den riktige måten?

 

Ja, du har gjort det på riktig måte, men du må ha tre siffer når du regner ut snittet. For øvrig vil jeg anbefale å legge til karakterene framfor framfor å fjerne de du allerede har. Da vil du få et høyere snitt og mer realfagspoeng.

 

Tricell: Hva har divisjonstegnet med dette å gjøre? Det er likhetstegnet du misbruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå datt jeg ut underveis... Hadde jeg gjort på den riktige måten?

 

Ja, du har gjort det på riktig måte, men du må ha tre siffer når du regner ut snittet. For øvrig vil jeg anbefale å legge til karakterene framfor framfor å fjerne de du allerede har. Da vil du få et høyere snitt og mer realfagspoeng.

 

Tricell: Hva har divisjonstegnet med dette å gjøre? Det er likhetstegnet du misbruker.

 

Der er du som er pirkete, at jeg ikke skrev en form for skille i det uttrykket spiller ingen rolle. Det er et fordømt forum innlegg, ikke en eksamensbesvarelse. 5 + 3 = 8 : 2 = 4 Dette gjorde jeg i farten. Du vil være fisefin og gjøre slik; 5 + 3 = 8 og 8 : 2 = 4. Mens jeg brukte bare det samme 8 tallet om igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det det er, er at du som vanlig ikke er villig til å innse at du tar feil.

 

Jeg tror forresten dette er siste gangen jeg gidder å involvere meg i en diskusjon med deg.

 

Det kan du like gjerne gjøre, da sparer du meg masse tid, fremfor å diskutere likhets/divisjons svada.

 

Jeg har gått med på at mitt eksempel nr 1 er riktig og ikke galt, og at det var en misforståelse når det gjelder likhetstegnet. Hvordan du da kan knytte dette opp med dette; "Det det er, er at du som vanlig ikke er villig til å innse at du tar feil." undrer meg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...