Gå til innhold

Snittkarakter + vitnemål spørsmål mm


treant

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger litt hjelp med å regne ut snittet mitt :)

 

1) Jeg har i dag ikke elektronisk vitnemål på samordnaopptak, regner med at det er fordi jeg mangler norsk sidemål og hovedmål på vitnemålet, grunnet at jeg var sjuk under eksamenstida, og tok derfor ikke norsk hovedmål- og sidemålseksamen. Det er derfor?

 

2)Har spurt privatskolen om jeg kan melde meg opp i sidemål og hovedmål, men drite i muntlig da jeg allerede har en karakter i det. Dem sa ja, men har hørt at dette tidligere ikke gikk? Satser på 3er i hovedmål og sidemål da jeg har hørt at eksamene i norsk er vanskelige...

 

3)Alle standpunkt på karakterkortet blir da erstattet med eksamenskarakteren som står alene uten den gamle standpunktkarakteren?

 

Jeg regner med å avtjene førstegangstjeneste neste høst, og da har jeg hørt at militæret tilbyr kveldskurs. Tenkte å ta kjemi1+2 da.

 

Tenker at jeg blir 24 år når jeg skal begynne å studere.

M = Muntlig

S = Skriftlig

Eks = Eksamen

Real = Realfagspoeng

 

VGS 1

Naturfag.........5

Engelsk..........4

Geografi.........3

Matematikk P.....4

Samfunnsfag......5

 

VGS2

TyskC M..........4

TyskC S..........5

Fysikk1..........3 Real 0,5

 

(Engelsk M.......4)

(Engelsk S.......4)

-Tenkte å bytte ut Engelsk med Kjemi1, satser på 4er

Kjemi1...........4 Real 0,5

 

ToF..............4 Real 0,5

Matematik S1.....4 Real 0,5

 

VGS3

Historie.........4

Gym..............5

Norsk Muntlig....3

Norsk Hovedmål...3

Norsk Sidemål....3

Religion.........4

Religion Eks M...3

 

(Fysikk2.........2 Real 1)

-Tenkte å bytte Fysikk2 med Kjemi2, satser på en 3er

Kjemi2...........3 Real 0,5

 

IT2..............4 Real 0,5

Matematik S2.....4 Real 0,5

 

 

sum 81, 21 karakterer om jeg gjør byttet Engelsk M&S - Kjemi1, og Fysikk2-Kjemi2

81/21 = 3,9*10 = 39

 

3,5 Realfagspoeng

 

Folkehøgskole 2 skolepoeng

 

20,21,22,22 år 8 alderspoeng

 

39 + 3,5 + 2 + 8 = 52,5

 

Kan det stemme? Syntes at det ble usakelig høyt? Om det er riktig, så blir det kanskje noe ut av meg :)

 

Takker for svar, håper at det ikke ble så krunglette...

Endret av JohnnyDepp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser riktig ut det. Men jeg ser ikke hvorfor fjerne engelsken i VG2. Du kan jo bare ta kjemi i tillegg. Karakterene du har i engelsk er jo høyere enn snittet du beregner deg.

 

Trodde det ikke gikk ann å ha "flere fag" enn tillatt (x timer sammenlagt iløpet av et skoleår)

 

Tenkte at snittet blir høyere om jeg fjerner 2x 4ere og erstattet dem med en 4er + 0,5 i realfagspoeng.. Men kan hende at jeg tenker veldig feil og da :p

 

Har du peiling på noen av de andre spørsmålene jeg lurte på og? tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Du kan ha så mange fag du vil...

 

Snittet blir høyere om du har 3x4 enn 1x4 siden du "reparerer" flere lave karakterer da. Realfagspoengene legges til senere. Men forskjellen blir antagelig ikke stor, men hvis ikke du MÅ fjerne dem, hvorfor gjøre det så lenge karakterene er høyere enn snittet du ellers vil oppnå?

 

Du har ikke elektronisk vitnemål fordi du ikke har vitnemål fordi du ikke er ferdig med VGS ja...

 

Resten kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men du må ikke regne feil karakter utregningene. Se følgende eksempel på norsk VG3;

 

Standpunkt

Norsk hovedmål 5

Norsk sidemål 5

Norsk muntlig 5

 

Eksamen

Norsk hovedmål 3

Norsk sidemål 3

Norsk muntlig 3

 

Feil utregning:

5 + 5 + 5 + 3 + 3 + 3 = 24 : 6 = 4 i snitt

Her kan du få et feil resultat dersom det hadde vært mange flere fag i eksempel, fordi de dårlige karakterene vil trekke ned hovedsnittet fremfor fag snittet.

 

Riktig utregning:

Norsk hovedmål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

Norsk sidemål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

Norsk muntlig: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

 

Nå har du fått de egentlige karakterene:

 

4 + 4 + 4 = 12 : 3 = 4 i snitt.

 

Vi kan se at begge utregningene gir samme resultat, det er fordi det er ingen andre fag med i eksempel utregningen. Det jeg prøver å si er at, hvis du har 5 i norsk, men 3 i eksamen, så har du egentlig ikke 5 i norsk, men 4, selv om det ikke står på papiret. Man regner først ut fagsnittet, så legger man resultatet på hoved utregningen for å få den mest presise utregningen. Mulig at dette ikke spiller en rolle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Et eksempel på hva jeg mener. Nå skal jeg ta meg selv i utgangspunkt fra VG3 allmenn påbygg. Jeg tar kun med siste året, ikke hele videregående.

 

Norsk skriftlig: 3

Norsk muntlig: 3

Norsk sidemål: 4

Gym: 5

T2-matte: 6

Historie: 5

Naturfag: 5

Biologi 1: 5

 

Eksamen skrifltig 1: 3 (norsk hovedmål)

Eksamen skriftlig 2: 2 (norsk sidemål)

Eksamen muntlig 1: 5 (historie)

 

Feil utregning: (fet skrift eksamenskarakter) Eksempel 1

3 + 3 + 4 + 5 + 6 + 5 + 5 + 5 + 3 + 2 + 5 = 46 : 11 = 4,18 i snitt X 10 = 41,8 konkurransepoeng

 

Nå slo jeg sammen standpunkt karakterene og eksamens karakterene.

 

Riktig utregning: Eksempel 2

Norsk hovedmål: 3 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 6 : 2 = 3(fagsnitt)

Norsk sidemål: 4 (standpunkt) + 2 (eksamen) = 6 : 2 = 3 (fagsnitt)

Historie: 5 (standpunkt) + 5 (eksamen) = 10 : 2 = 5 (fagsnitt)

 

Nå har du fått de egentlige karakterene for følgende fag: (fet skrift fagsnitt)

 

3 + 3 + 5 + 3 + 5 + 6 + 5 + 5 = 35 : 8 = 4,37 i snitt X 10 = 43,7 konkurransepoeng

 

Grunnen til at jeg får ulike resultater er at jeg regnet ut fagsnittet først, så la jeg til resultatet på hovedutregningen, dette fører til at jeg får et annerledes resultat, og flere konkurranse poeng, selv om "fagsnittet" ikke sto på papiret. Snittet ble annerledes med engang vi la til andre fag, noe som ikke hendte i forrige eksempel. Med denne måten så eliminerer du unødvendige variabler.

 

Edit: gjorde det mer barnevennlig for et hvis vedkommende

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Tricell tar feil når det gjelder utregningene.

 

Karakterpoeng

 

Gjennomsnittskarakteren blir beregnet på grunnlag av alle karakterene på vitnemålet, både standpunkt- og eksamenskarakterer. Summen av karakterene deles på antall karakterer. Gjennomsnittskarakteren multipliseres med 10 og gir karakterpoeng.

 

Karakterpoeng (gjennomsnittskarakter x 10)

+ Realfags-/språkpoeng

+ Kjønnspoeng

+ Poeng for opptaksprøver

= Skolepoeng

Poengberegning i ordinær kvote

 

ORDINÆRKVOTEN:

Skolepoeng (inkl. eventuelle nye fag og forbedringer)

+ Alderspoeng

+ Tilleggspoeng

= Konkurransepoeng

 

Alle søkere blir også vurdert i ordinær kvote. Her blir du poengberegnet på grunnlag av dine konkurransepoeng. Tilbud om opptak blir gitt i den kvoten der du først kommer over poenggrensen.

 

I ordinær kvote kan du få tilleggspoeng for alder, høyere utdanning, militær/sivil førstegangstjeneste eller folkehøgskole. Du kan også få regnet med forbedringer eller nye fag.

 

Har du forbedret karakteren i et fag med privatisteksamen, vil den nye karakteren erstatte både gammel standpunkt- og eksamenskarakter (hvis dette gir høyere gjennomsnittskarakter).

 

Kilde

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvordan tar jeg feil? Jeg tok kun et eksempel for mitt aller siste år på videregående. Jeg la ikke til mine 2 alderspoeng for å være 20år og 0,5 realfagspoeng for Biologi 1.

 

Skal du ha det nøyaktig da blir det slik:

 

Eksempel 1: 41,8 + 2,5 = 44,3 konkurransepoeng eller 4,4 i snitt.

 

Eksempel 2: 43,7 + 2,5 = 46,2 konkurransepoeng eller 4,6 i snitt.

 

Kan du forklare konkret der jeg har gjort feil? ifølge Samordna opptak? For problemet her er at Samordna opptak er min referanse på dette. Alle karakterer er blitt summert og delt på antall karakterer, da fikk vi snittet. Hvis vi ganger dette med 10, da flyttes komma 1 gang til høyre, og vi får konkurransepoeng, men dette tok jeg i hodet, kanskje du trenger en kalkulator?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tricell, du tar som nevnt ovenfor feil når det gjelder utregning av skolepoeng. I tillegg vil du ha godt av å øve på bruken av likhetstegnet.

 

Jeg brukte likhetstegnet for å vise at det var svaret.

 

Siden dere insisterer på at begge eksemplene mine er feil, så forklar dette for meg?

 

Dere kan også regne ut snittet mitt og mine konkurranse poeng. Her er lista:

 

Norsk skriftlig: 3

Norsk muntlig: 3

Norsk sidemål: 4

Gym: 5

T2-matte: 6

Historie: 5

Naturfag: 5

Biologi 1: 5

 

Eksamen skrifltig 1: 3 (norsk hovedmål)

Eksamen skriftlig 2: 2 (norsk sidemål)

Eksamen muntlig 1: 5 (historie)

 

Den første utregningen legger dere ikke til tilleggspoeng, så på den andre utregningen så legger dere til mine tilleggspoeng. 2p alderspoeng for å være 20år og 0,5p realfagspoeng for Biologi 1.

Dere har feilet dersom deres utregning får samme resultat som i enten eksempel 1 eller 2 i innlegg 6 eller 8!

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hvordan tar jeg feil?

 

Feilen er at du regner ut snittet i et fag som snittet av standpunkt- og eksamenskarakter før du regner ut det totale snittet. Det skal man ikke gjøre.

 

Gjennomsnittskarakteren blir beregnet på grunnlag av alle karakterene på vitnemålet, både standpunkt- og eksamenskarakterer. Summen av karakterene deles på antall karakterer.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tricell, du tar som nevnt ovenfor feil når det gjelder utregning av skolepoeng. I tillegg vil du ha godt av å øve på bruken av likhetstegnet.

 

Lær meg også å bruke likhetstegnet. Kom med konkrete eksempler på hvordan det skal brukes, og hvordan det ikke skal brukes. Forklar meg hvordan alle mine likhetstegn er feil bruk av tegnet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis meg, vi er blind her.

Det er

1+1+1+1+1+1=6/6

ikke

((1+1)/2)+1+1+1+1=5/5

 

Regn ut mine karakterer, det er alt jeg ber om. Jeg nevnte også at eksempel 2 i mitt første innlegg muligens ikke spilte noen rolle, det står nederst. Innlegget er uredigert.

Lenke til kommentar

Tricell, du tar som nevnt ovenfor feil når det gjelder utregning av skolepoeng. I tillegg vil du ha godt av å øve på bruken av likhetstegnet.

 

Lær meg også å bruke likhetstegnet. Kom med konkrete eksempler på hvordan det skal brukes, og hvordan det ikke skal brukes. Forklar meg hvordan alle mine likhetstegn er feil bruk av tegnet?

 

Likhetstegnet betyr at venstre og høyre side skal være like. Det er de ikke i ditt tilfelle. Her er et eksemepel du selv kom med, der du bruker likhetstegnet feil.

 

Norsk hovedmål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

Her står det at 8=4. Det er det som du sikkert vet ikke. Riktig bruk ville vært (5+3)/2=8/2=4.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tricell: Hører du til 94-reformen? Mener at det ble regnet på den måten du sier i den reformen.

 

Tilhører kunnskapsløftet. Min eksempel 2 utregning baserer seg på en lærers utsagn. Jeg har regnet et eksempel rett og et eksempel feil, mens dere mener at alle mine eksempel er helt feil.

Lenke til kommentar

Dere har feilet dersom deres utregning får samme resultat som i enten eksempel 1 eller 2 i innlegg 6 eller 8!

 

Problemet er at det eksempelet du påstår er feil er riktig, mens det du påstår er riktig er feil.

 

Følgende metode er riktig:

 

 

Feil utregning:

5 + 5 + 5 + 3 + 3 + 3 = 24 : 6 = 4 i snitt

Her kan du få et feil resultat dersom det hadde vært mange flere fag i eksempel, fordi de dårlige karakterene vil trekke ned hovedsnittet fremfor fag snittet.

 

Følgende metode er feil:

 

Riktig utregning:

Norsk hovedmål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

Norsk sidemål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

Norsk muntlig: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

 

Nå har du fått de egentlige karakterene:

 

4 + 4 + 4 = 12 : 3 = 4 i snitt.

 

 

Altså er det stikk motsatt av det du sier.

 

Det er for øvrig også her du bruker likhetstegnet feil:

 

Lær meg også å bruke likhetstegnet. Kom med konkrete eksempler på hvordan det skal brukes, og hvordan det ikke skal brukes. Forklar meg hvordan alle mine likhetstegn er feil bruk av tegnet?

 

Ikke alle, men noen.

 

Norsk hovedmål: 5 (standpunkt) + 3 (eksamen) = 8 : 2 = 4 (fagsnitt)

 

Her står det at 5+3=8:2=4

Altså 8=4=4. Da har du brukt det feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...