Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier holder tilbake depositum


aurstad

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg avsluttet et leieforhold i midten av Juni etter 2 år. Ved inngangen av leieavtalen ble det betalt et depositum på 9100 tilsvarende en månedsleie direkte til utleier. Når vi ble enige om å si opp leiligheten så ble det avtalt med huseier at depositumet skulle dekke den siste halve måneden med leie og siste strømregning. Dette tilsvarte ca 5000,-. Resterende 4100,- skulle utbetales til meg når vi flyttet ut.

 

Det ble skrevet en skriftelig leiekontrakt og som er oppdatert og signert med denne avtalen.

 

Grunnen til at vi flyttet ut var at huseier hadde solgt leiligheten.

 

Vi vasket ut leiligheten og leiligheten var klar til avtalt dato. Huseier kom å besiktiget leiligheten, sa at han var veldig fornøyd med renhold o.l. og skulle overføre depositumet fortløpende.

 

Så oppstår problemet. Huseier overlater leiligheten til den nye huseieren, den nye huseieren klager på flere ting.

 

-Vann renner ut ifra under badekaret ved ut tapping av vann

-Sluk under badekar (selve avløpsrøret) er ikke renset for hår o.l.

-Skjolder/riper i kjøkkeninnredning

-Klosett sitter ikke fast i gulvet.

 

Utleier ringer og klager på dette 1 dag etter at den nye huseieren har overtatt boligen.

Jeg forklarer at det med badekaret var vi klar over og at dette også skjedde mens vi bodde der (feilen var der før vi flyttet inn).

 

Jeg forklarte også at jeg hadde delvis fikset feilen ved å sette på plass plexirøret ifra sluket i badekaret slik at det faktisk traff rett ned i avløpet. Jeg forklarte også at jeg selv hadde rengjort sluket ifra forrige leietaker, siden han heller ikke hadde rengjort dette. (Dette er selve avløpsrøret under badekaret det er snakk om, ikke sluket som man ser i bunnen av badekaret) Etter at jeg gjorde dette så var ikke problemet stort og det ble heller ikke nevnt når vi tilbakeleverte leiligheten.

 

Jeg forklarte at klosettet var løst var også en eksisterende feil, det hadde ikke blitt limt fast med silikon ved montering når leilgheten ble bygd.

 

 

At det var et problem med kjøkkenskapene viste jeg ikke, utleier mener at de er har skjolder i malingen som vises når sola står inn på et vist punkt.

 

 

 

Summen av visa er at huseier nå har blitt krevd 7000,- i avkortning av kjøpesummen ifra nye eier og han mener at han har rett til å holde tilbake depositumet pålydende 4100,- som han skylder oss. Han har ikke sagt noe enda om han vil kreve oss for mere.

 

Jeg har svart at jeg forventer en skriftelig begrunnelse for tilbakeholdningen av depositum og ga han ut neste uke til å svare.

 

 

Det jeg trenger er en vurdering av hva som er så grove feil / mangler ved en leilighet at en utleier kan kreve erstatning / holde tilbake depositum. Jeg skjønner at dette er en vurderingsak kanskje, men hva sier tidligere eksempler på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle feil som er i en utleie leilighet som ikke er påført leietager er han som eier leiligheten sitt problem .

 

Du skal ikke betale for dassen som ikke er montert og heller ikke der det renner vann om du ikke forårsaket dette . Og at hår ikke var fjerna fra sluk er vell heller ikke noe du kan be om erstatning for ,

 

Evt skade på kjøkken inredning må dere jo diskutere om det er leiere ( din/deres) skyld eller om det har vært der fra før .

 

Men åssen kan dette havene på 7000 kr ? Og etterfeste et toalett koster ikke så mye , Fjerne hår fra sluk koster ingenting . Fikse en liten lekasje fra et badekar kan ikke koste mer en 200 kr om han klarer det selv . og skjolder i malingen på kjøkkeninredning koster langt fra så mye om man kan male det om .

 

Med mindre han skal kjøpe alt nytt ,. dette synes jeg hørtes tullete ut .

Lenke til kommentar

Beløpet på 7000,- er noe han har avtalt med nye huseier. Akkurat spesifisert hva som inngår i det beløpet er meg uvist, jeg har bare nevnt det han har klaget på direkte til meg.

 

Uannsett så bruker utleier det som argumentasjon når han mener han kan holde tilbake depositum, jeg håper å kunne komme tilbake her med mere informasjon når jeg får den skriftelig begrunnelsen.

 

Jeg mener jo at det er av ingen betydning hva han selv har måttet avtale med nye huseier, jeg bør jo bare kunne forholde meg til utleier - og ikke til hva han avtaler med en 3dje part.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det, så har utleier en dårlig sak. Han har godkjent tilstanden på leiligheten etter at du flyttet, og da er det ikke ditt problem at han får problemer ovenfor ny kjøper. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke at ny kjøper heller har noen sak. Han har kjøpt huset "as is" som det heter på meglerspråket. Dvs at de feil og mangler som var på visning, følger med i salget. Dette med mindre selger visste om, eller burde visst om feilen (iflg Avhendingslova), for så å holde tilbake denne informasjonen. Uansett så er dette et forhold dem imellom, og ikke noe som vedgår deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden omhandler ikke forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Juss, eventuelle reaksjoner på modereringen gjøres på pm.

 

Takker :)

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/bolig

 

Her finner du mye fint. Jeg har selv opplevd problemmer med huseier ikke ville betale ut mitt depositum.

Men pipa fikk en hel annen låt etter jeg kontaktet forbrukerrådet og de sende han et skriftlig brev med hva som er rett og hva som er galt.

 

Du er har større rettigheter som leier enn utleier sa forbrukerrådet til meg.

 

Jeg skal gi han til ut neste uke på å få en dokumentasjon på hvorfor han mener jeg ikke kan få tilbake depositumet. Har undersøkt litt og jeg har full advokatforsikring gjennom fagforeninga, kanskje det er påtide å få satt dem i arbeid på denne saken.

Lenke til kommentar

Tråden omhandler ikke forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Juss, eventuelle reaksjoner på modereringen gjøres på pm.

 

Takker :)

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/bolig

 

Her finner du mye fint. Jeg har selv opplevd problemmer med huseier ikke ville betale ut mitt depositum.

Men pipa fikk en hel annen låt etter jeg kontaktet forbrukerrådet og de sende han et skriftlig brev med hva som er rett og hva som er galt.

 

Du er har større rettigheter som leier enn utleier sa forbrukerrådet til meg.

 

Jeg skal gi han til ut neste uke på å få en dokumentasjon på hvorfor han mener jeg ikke kan få tilbake depositumet. Har undersøkt litt og jeg har full advokatforsikring gjennom fagforeninga, kanskje det er påtide å få satt dem i arbeid på denne saken.

 

 

Det er bra. Bruk det du har krav på.

Lenke til kommentar

Har dere depositumskonto i banken?

 

Nei, desverre. Det hadde gjort det enklere. Men heldigvis så ble jo deler av depositumet avtalt å dekke opp for en halv månedsleie og noe resterende strøm-regning - slik at beløpet han skylder meg ikke er så forferdelig stort.

 

Noe som irriterer meg er jo at han selv inspiserte leiligheten grundig og sa at han var meget fornøyd - han hadde ingenting å utsette. Han fikk tilbake nøklene, vi håndhilste og dro hver vår vei. Han hadde vært meget ryddig i leieforholdet, og jeg har ingenting å utsette på hverken leilighet eller noe andre forhold. Så jeg har ingen grunn til å tro at han direkte er ute etter å lure meg. Men det kan jo virke som om at siden den nye huseieren ikke er fornøyd så mener han at han har rett til å direkte gå på meg..

Lenke til kommentar

Har dere depositumskonto i banken?

 

Nei, desverre. Det hadde gjort det enklere. Men heldigvis så ble jo deler av depositumet avtalt å dekke opp for en halv månedsleie og noe resterende strøm-regning - slik at beløpet han skylder meg ikke er så forferdelig stort.

 

Om du har betalt depositumet direkte til din utleier er det et ulovlig depositum som du kan kreve tilbakebetalt med tillegg av forsinkelsesrenter. Dette kan faktisk være straffbart for utleier.

Lenke til kommentar
Om du har betalt depositumet direkte til din utleier er det et ulovlig depositum som du kan kreve tilbakebetalt med tillegg av forsinkelsesrenter. Dette kan faktisk være straffbart for utleier.
Måtte nesten finne en kilde på dette her og måtte til Kommunal og Regionaldep. for å finne en fornuftig kilde: LINK
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt ikke motatt noe skriftelig svar ang mitt krav på depositum ifra utleier.

 

Snakket med advokat igår og ble enig om at jeg skal sende et brev med kravet mitt til utleier før vi går videre.

 

 

Er det noen her som vet hva slags rentesats man skal bruke når man beregner renter på depositum? Dette er jo penger som skal tilfalle leier, men er usikker på hva slags rentesats man skal bruke.

Lenke til kommentar

www.renteberegning.no, forfallsdato er den dato du betalte utleier pengene.

 

 

Hmm, tror ikke det blir rett og benytte denne satsen i dette tilfellet - isåfall ikke lengre enn ifra når vi flyttet ut til dagens dato.

 

Den rentesatsen jeg er ute etter er satsen som brukes på en normal depositumskonto - jeg ringte og snakket med Sparebank 1, og de sa de ga en rentesats på 0,1% på sine depositumskontoer. Dog det vil jo forandre seg kanskje ifra bank til bank?

Lenke til kommentar

Dersom du har betalt depositum direkte til utleier, med andre ord ulovlig jf. husleieloven § 3-7, kan dette kreves tilbakebetalt av leietakeren. Betalingen forrentes etter forsinkelsesrenteloven fra den dagen leier kunne kreve beløpet utbetalt - som er samme tidspunkt det ble betalt.

Endret av Albiol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...