Gå til innhold

Søke lærlingplass - jobbe gratis?


Anbefalte innlegg

For tiden er jeg ute å søker lærlingplass som telekom. montør, men er ikke så enkelt, da det ikke er så veldig mange av de her i byen.

 

Så for å skille meg litt ut blant andre søkere, vurderer jeg å spørre arbeidsgiveren om jeg kan få jobbe der i en uke gratis, for å se hvordan det er å jobbe i det yrket. Da vil jo også arbeidsgiveren se at jeg er interesert i jobben, og får i tillegg se hvordan jeg yter i arbeid. Kanskje er det mere sannsynlig for at jeg får jobben da?

 

Hva tror dere om det?

Endret av ZayCube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville ha snakket med arbeidstilsynet om dette før du spør ei bedrift. hadde du ikke en prosjekt periode på videregåande der man måtte være utplassert i bedrift eller jobbe med et anlegg på skolen? arbeidsgiver vil nok si nei. kanskje en måned er bedre å spør om. arbeidsgiver må holde arbeidskle og vertktøy med mer. det koster penger.

 

de pengene bedrifter får fra staten for å ta inn lærlinger er et tilskudd som skal stimulere til å ta inn lærlinger. tilskuddet er en sats, ikke timelønna til lærlingen. timelønna får bedrifta inn igjen gjennom kunder.

 

jeg har selv merket at hvis man ringer mye og har kontakt med de som har ansvaret for nye ansettelser eller daglig leder så er det lettere å komme inn i varmen. det gjelder å ikke virke usikker, men det å stille seg åpen til muligheter. har flere bedrifter som ville ha meg, men jeg kunne til slutt velge å vrake mellom bedrifter. jobber man på bygda så tjener man ikke så mye som de i byen. selv syns jeg at jeg er litt overbetalt da jeg ser at ex kolleger tjener mindre enn meg selv om vi gjør samme jobben. polakker og innleide tjener mye mindre enn meg, selv om hvor mye erfaring de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere har et poeng der. Tror jeg velger å la være å spørre om å jobbe gratis.

 

Grunnen til at jeg har valgt å vente, er fordi at jeg ville ha lappen i boks først, for at jeg skulle bli mer attraktiv som arbeidstaker. Men har angret litt på det i det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...