Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Megasquirt. Er der noen her som kjører med dette?


Anbefalte innlegg

Som topic sier, så lurer jeg på om det er noen her på forumet som har personlige erfaringer med Megasquirt (versjon 2 eller 3)?

 

Grunnen til at jeg spørr er at jeg vurderer et MS oppsett på bilen, både for å lære meg meg motorstyring, men også for å hente litt mer effekt, og muligheter som feks flatshift, NOS styring og Coil-on-plug oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet om flere som kjøer MS med veldig gode resultater. Virker som det er mye for pengene, men kan selvfølgelig ikke konkurrere med de dyrere sprutene. Men disse koster gjerne fort det dobbelte og vel så det, og man kommer ganske langt med et MS oppsett også.

 

Skal hive inn MS selv i min bil snart, så får vel litt erfaringer når den tid kommer. :)

Lenke til kommentar

Vet om flere som kjøer MS med veldig gode resultater. Virker som det er mye for pengene, men kan selvfølgelig ikke konkurrere med de dyrere sprutene. Men disse koster gjerne fort det dobbelte og vel så det, og man kommer ganske langt med et MS oppsett også.

 

Skal hive inn MS selv i min bil snart, så får vel litt erfaringer når den tid kommer. :)

Vet du hvor de har fått tunet det da? eller har de gjort det selv via landevei og bredbåndslambda? På min så er det gammel VAF typ luftmåler så det er i hvertfall 20 hjulhester å hente på MS fra dynoplots jeg har sett (2.5l NA), og MS skal da være verdt pengene, pluss litt morro å pussle med om høsten/vinteren.

 

Den gjør det jo også mye lettere å kjøre med NOS da man kan kjøre NOS shots på WOT fra ECU.

Lenke til kommentar

I Trondheimsområdet vet jeg iallefall at Bjørnstad bil er veldig flink, og mapper blant annet MS. Har ikke så stor kjennskap til hvor folk mapper ellers i landet. Vet om en som holder til ved våler også, som lager MS enheter, men vet ikke om han mapper.

 

Du kan selvfølgelig grovmappe den selv med bbl, men det vil likevel aldri bli helt optimalt. Tenning og slikt er også greit å få justert skikkelig, og da er det benk som blir best. Jeg kommer selv til å mappe min på landevei i starten for å få en grov startmap for å spare penger pga mindre tid i benken.

 

Fjerner du denne til fordel for MAP som MS bruker så er det effektgevinst å hente ja, blir jo tross alt en fysisk hindring med slik gammeldags løsning på innsugsrøret.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Har selv en turbokonvertert BMW M50B25 uten vanos på MS2. Bruker COP med wasted spark på denne. Har gått problemfritt i ca 2 år.

 

En kamerat har samme motor på MS3 med sekvensiell innsprøytning og tenning. Denne motoren er fortsatt NA. Har kun vært i drift et par måneder, så er ikke perfekt mappet enda, men fungerer meget bra.

 

Begge bilene er mappet etter landevei, og er meget fornøyd med resultatet på begge to. Det er selvsagt ikke optimalt, men jeg mener bestemt at det ikke er langt ifra :)

 

Jeg vil absolutt anbefale MS, men du må vite at dette systemet krever at du bruker mye tid på å sette deg inn i hvordan ting virker. Jeg mener den største fordelen i forhold til andre systemer, er at om du skulle få problemer i fremtiden har du mulighet til å feilsøke selv.

 

Nå har jeg ingen erfaring med andre motorstyringer, men hvorfor MS ikke skal kunne måle seg med disse kan jeg ikke skjønne. En MS-styreenhet kan du jo bygge til å styre nærmest hva du vil..

Lenke til kommentar

Har selv en turbokonvertert BMW M50B25 uten vanos på MS2. Bruker COP med wasted spark på denne. Har gått problemfritt i ca 2 år.

 

En kamerat har samme motor på MS3 med sekvensiell innsprøytning og tenning. Denne motoren er fortsatt NA. Har kun vært i drift et par måneder, så er ikke perfekt mappet enda, men fungerer meget bra.

 

Begge bilene er mappet etter landevei, og er meget fornøyd med resultatet på begge to. Det er selvsagt ikke optimalt, men jeg mener bestemt at det ikke er langt ifra :)

 

Jeg vil absolutt anbefale MS, men du må vite at dette systemet krever at du bruker mye tid på å sette deg inn i hvordan ting virker. Jeg mener den største fordelen i forhold til andre systemer, er at om du skulle få problemer i fremtiden har du mulighet til å feilsøke selv.

 

Nå har jeg ingen erfaring med andre motorstyringer, men hvorfor MS ikke skal kunne måle seg med disse kan jeg ikke skjønne. En MS-styreenhet kan du jo bygge til å styre nærmest hva du vil..

 

Takker for innspill! Mye av gleden og målet er jo å få økt kunnskap om vhordan ting fungerer under panseret, og med megasquirt så har jeg inntrykk av, som du sier, at bare fantasien setter grenser. En ting jeg spesifikt lurer på er dette med triggerhjul. BT her i trondheim er litt Nazi, og jeg vil helst ha ting seende så orginalt ut som mulig, og derfor unngå en veldig åpenbar løsning, da trigerhjul er give-away på uorginal tenning. Er det andre måter å få en tilregnelig tenningsopsett på uten å montere triggerhjul?

 

Et annet spørsmål er hvordan det stiller seg med tanke på utslipp. Den skal jo innom PKK og da er det greit å ikke få stryk på avgassene. Den orginale motoren ble levert med EGR, mens JDM utgaven (som skal inn snart) ikke har dette. Og jeg er derfor litt bekymret for utslipp.

Har du noen formening om hvordan, om i noen grad, MS har forandret utslippstallene på bilen din?

 

Målet med MS vil da for min del også inkludere et lavutslipsmap, som går gjennom PKK uten problemer. Da er jo muligheten også tilstede for å kjøre med E85 der det er tilgjengelig, noe som burde gjøre utslipp til en smal sak.

Lenke til kommentar

Spiller da vel ingen rolle hvilken motorstyring du har så lenge avgasser er OK..? Uansett har de fleste på BT såpass lav kompetanse at de vil vel ikke legge merke til det en gang. Hvis du lakkerer triggerhjulet i en anonym farge vil de ihvertfall ikke se det. Det er heller ingen selvfølge at en motor med triggerhjul har uoriginal motorstyring. All min erfaring ligger i BMW, og alle motorer fra de siste 20-30år har triggerhjul..

 

Så lenge du ikke endrer noe mekanisk i/på motoren vil det ikke være noe problem å oppnå de samme avgassene med MS. Det er det blandingen og tenningstidspunktet som bestemmer, og dette justeres i programvaren. Ser heller ingen grunn til å ha et eget map for avgassene, for disse måles kun på tomgang og forhøyet tomgang, og kan ikke skjønne hvorfor motoren skal ha "feil" blanding/tenning her.

Endret av Frank Stokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...