Gå til innhold

Dine favoritt PHP IDE-er, frameworks og verktøy


Anbefalte innlegg

Hey. Jeg har kasta meg ut i PHP havet, og er ganske fersk på PHP. Akkurat nå bruker jeg Dreamweaver for å skrive PHP, og phpMyAdmin til å redigere databaser. Vet ikke helt om Dreamweaver er det beste valget, siden ikke har noe debugging og slikt, så lurer på om jeg skal prøve Eclipse istedet.

 

Hva bruker dere?

 

Så fattern satt med asp i Visual Studio og en plugin som han bare kunne legge ut saker og ting på sida uten og skrive kode! Det blir jo en helt annen verden! Og går så mye fortere! Er det noe slikt for PHP? Fant den her: http://www.pcsoft-windev-webdev.com/videos14/us/PHP/PHP.html men aner ikke om den er noe tess.

 

 

(Sorry om dette har blitt spurt før, men fikk ikke søkefunksjonen til å søke spesifikt i dette forumet :S )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan folk kan bruke dreamweaver forstår jeg ikke, mulig det har skjedd mye der de siste årene men det jeg husker var bare dårlig syntax og rare highlights. Aptana / PHPdesigner er mine favoritter, gir god oversikt når du jobber med rammeverk som jquery/codeigniter etc

Lenke til kommentar

Netbeans PHP. Dreamweaver er laget til design, og er kjempeflott til å designe med, men til programmering er det ikke sammenliknbart. Har prøvd Eclipse med PHP-extension også, det blir ikke det samme.

 

Da burde du ta en titt på Dreamweaver CS5 :thumbup:

 

Et av de beste verktøyene til webkoding etter min mening.

Selv har jeg sist brukt Dreamweaver 5.5, og sitter igjen med samme inntrykket. Vil anbefale seg å prøve et skikkelig IDE.

 

Netbeans er for øvrig også gratis, kontra de par tusen du må ut med for en lovlig kopi av Dreamweaver. Ellers innebygd FTP-klient med upload on save, så du kan lett teste filene eksternt.

 

Har ikke prøvd alt som finnes, men kan ikke si jeg ønsker meg så mye mer fra et IDE til web.

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

Ellers innebygd FTP-klient med upload on save, så du kan lett teste filene eksternt.

Dreamweaver har da også FTP-klient. Samt egen "Live View" funksjon som kan være kjekk. "Multiscreen"-funksjonen i DW er også veldig grei om du lager websider til forskjellige skjermstørrelser (tlf, pads osv).

 

En annen ting som er veldig grei, er at når man åpner en fil, så åpner den samtidig alle de andre filene som hører til den fila

slik;

04Aug_Thursday_vSasV.png

 

Nå har jeg ikke testet PHP Eclipse noe særlig, men kan ikke se hva som skulle være så bra med det, i forhold til DW.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Notepad++ er smart hvis du har programmert en del fra før. Veldig clean, enkelt og krever lite. Lett å holde oversikt også. Har riktignok ikke innebygget php-loopup for funksjoner, men markerer koder med farger i mange forskjellige språk.

 

Brukt det i sikkert 5 år og nekter å bruke noe annet. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

En annen ting som er veldig grei, er at når man åpner en fil, så åpner den samtidig alle de andre filene som hører til den fila

slik;

04Aug_Thursday_vSasV.png

 

Nå har jeg ikke testet PHP Eclipse noe særlig, men kan ikke se hva som skulle være så bra med det, i forhold til DW.

Akkurat det liker jeg ved Dreamweaver. Netbeans lar deg ctrl+klikke rett på en include(), <link href="">, <script src="">, etc., som åpner fila.

 

Men på kodehinting har DW mye igjen. Igjen, om du ikke har prøvd Netbeans før, vil jeg virkelig anbefale det.

Lenke til kommentar

Netbeans lar deg ctrl+klikke rett på en include(), <link href="">, <script src="">, etc., som åpner fila.

Det er jo veldig tungvindt om man har store filer åpne.

 

Men på kodehinting har DW mye igjen. Igjen, om du ikke har prøvd Netbeans før, vil jeg virkelig anbefale det.

Er igrunnen veldig fornøyd med DW, så skal vel noe til før jeg prøver noe nytt av software. Har alt jeg trenger der. Er det noe spesielt Netbeans er bedre på enn DW som du kan utpeke?

Lenke til kommentar

Har prøvd Eclipse PDT litt nå, og det gruser DW når det kommer til selve programmerings delen. Mye bedre kodehinting, og mere utfyllende error meldinger isteden for å bare si at "det er en feil her!". Også har det inkludert oppslagsverk for PHP. Men savner design delen, og det Merko nevnte..

 

Skal ta en titt på Netbeans!

 

Forresten, noen som har prøvd Artisteer for design?

Endret av WillY-
Lenke til kommentar

Netbeans lar deg ctrl+klikke rett på en include(), <link href="">, <script src="">, etc., som åpner fila.

Det er jo veldig tungvindt om man har store filer åpne.

Her misforstår enten jeg deg eller du meg. Hvorfor mener du det blir tungvint?

 

 

Men på kodehinting har DW mye igjen. Igjen, om du ikke har prøvd Netbeans før, vil jeg virkelig anbefale det.

Er igrunnen veldig fornøyd med DW, så skal vel noe til før jeg prøver noe nytt av software. Har alt jeg trenger der. Er det noe spesielt Netbeans er bedre på enn DW som du kan utpeke?

Kodehinting. Notepad -> DW : Mind blown. DW -> Netbeans : Mind blown.

Hvis du skriver det aller meste av koden din selv, og ikke bruker DW til å generere, er Netbeans bedre. Vil tippe at jeg skriver kode ca 20 % raskere i Netbeans enn i DW. Og du kan autoformatere stygg kode så alt får riktig innrykk.

 

Har prøvd Eclipse PDT litt nå, og det gruser DW når det kommer til selve programmerings delen. Mye bedre kodehinting, og mere utfyllende error meldinger isteden for å bare si at "det er en feil her!". Også har det inkludert oppslagsverk for PHP. Men savner design delen, og det Merko nevnte..

Enig ift. previews, men synes ikke jeg taper mye tid på å alt-tabbe til en nettleser (som har bedre utviklings- og debuggingsverktøy) hver hver gang jeg lagrer. Igjen, ctrl+s, vent to sekunder, og du kan teste sida fra serveren.

 

 

Forresten, noen som har prøvd Artisteer for design?

Artisteer er i alle fall ikke laget for koding. Start med et forhåndslaget design, endre litt farger og bilder, og promp ut HTML / CSS / CMS-templates. Kjempeflott om man ikke kan kode, men du kommer til å ha null oversikt sammenlikna med sider du skriver selv.

Lenke til kommentar

Netbeans lar deg ctrl+klikke rett på en include(), <link href="">, <script src="">, etc., som åpner fila.

Det er jo veldig tungvindt om man har store filer åpne.

Her misforstår enten jeg deg eller du meg. Hvorfor mener du det blir tungvint?

Vel, om man har mye kode i en fil, så skal gjøre en liten endring i enten js, css eller annen php-fil, så er det litt tungtvindt at man må lete etter en link man må trykke på, før siden åpnes for redigering. Da er det greit med den metoden DW bruker.

 

Mulig det er en vanesak.

Jeg bruker kunn Kodevisning og Live View, funkerer fint for mitt bruk :thumbup:

Lenke til kommentar

Har brukt Netbeans noen dager nå, og er veldig fornøyd med det! Mye mere ryddig enn Eclipse. Men er mye jeg savner fra Dreamweaver. Spesielt kodehinting for CSS og diverse verktøy som for å lage tabeller og slikt uten og måtte kode alt selv. Jeg er helt på trynet når det gjelder CSS (prøver og feiler mye), så må ha noe som har en kjapp preview som Dreamweaver har. Fant nettopp noen kjekke plugins til Netbeans som muligens vil hjelpe endel til det!!

 

Men har fortsatt ikke fått til debugging med Xdebug :\ Skjønner ikke så mye av det, heh :p

 

Edit: Der fikk jeg debugging til å fungere! Oh yes, nå snakker vi!

Endret av WillY-
Lenke til kommentar

...

Vel, om man har mye kode i en fil, så skal gjøre en liten endring i enten js, css eller annen php-fil, så er det litt tungtvindt at man må lete etter en link man må trykke på, før siden åpnes for redigering. Da er det greit med den metoden DW bruker.

 

Mulig det er en vanesak.

Jeg bruker kunn Kodevisning og Live View, funkerer fint for mitt bruk :thumbup:

Skjønner hva du mener, men har ikke vært noe jeg har irritert meg over, så vil ikke si at det har vært noe stort problem for min del. Bruker stort sett tabs for å bytte mellom filer uansett, og er vant med å åpne fra mappestrukturen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

(Sorry om dette har blitt spurt før, men fikk ikke søkefunksjonen til å søke spesifikt i dette forumet :S )

 

Her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1314970 er en relatert tråd.

 

Se også denne: http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/110473-PEAR-How-would-you-rate-it

 

Merk det som er skrevet i den siste tråden om Yii

 

http://www.phpframeworks.com/top-10-php-frameworks/

 

Ble mye om editorer her.

 

Anbefaler en nybegynner å begynne med noe så enkelt som WordPad http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=212 når det gjelder koding.

 

Personlig bruker jeg en gammel versjon av DreamWeaver til Web design. Har sett på Eclipse og NetBeans, men gammel vane er vond og venne.

Lenke til kommentar

Har jeg skjønt det riktig at et framework inneholder editors og andre verktøy (også med PHP, Apache osv..), ikke bare et bibliotek med funksjoner?

 

Anbefaler en nybegynner å begynne med noe så enkelt som WordPad http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=212 når det gjelder koding.

Kan ikke si meg enig i det. F.eks Visual Studio har mye av æren for å få meg oppe og gå med programmering. Kodehinting, "Go to definition/declaretion", tekst farging som gjør det mer oversiktlig, og for ikke å glemme syntaks sjekking med errors og warnings når man har skrevet noe feil. Det har hjulpet meg veldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...