Gå til innhold

Tilatte gjenstander offshore - Medbringertillatelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som husker listen over hva man ikke fikk lov til å ta med seg offshore, og hva man måtte ha bebringertilltalse for?

Hva var maks baggasjemål og vekt?

 

(Haster)

 

edit: Baggasemål er 60x50x30, maks 10kg

 

Mobiltelefon er ikke lov, kamera må du ha medbringertillatelse for. Medisiner skal pakkes i konvolutt og medbringes til helsepersonell ved ankomst. Kniver er heller ikke lov.

 

Edit: Dette gjelder vel også i Norge, utlandet har som regel ikke noen særlige regler etter hva jeg har erfart.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptop er lovlig ja. Når det kommer til kamera så vet jeg ikke hvordan det er andre steder i landet, men på Sola blir man nå nektet å ta med nyere IPOD`er da disse har kamera. Regner derfor med at ett kompaktkamera ikke ville vært noe suksess ;)

 

Jeg har begynt å innsett dette. Fjollete i grunn, siden jeg er serviceingeniør og kunne trengt å dokumentert saker og ting.

Det blir vel papir og fargestifter istedenfor.

 

Jeg har også lest meg opp om mobilforbudet, som begynner å virke som et steinalderforbud fra den tiden det var forbudt å tanke bensin når man hadde mobilen påskrudd.

 

hva med ipad (1) da? er det mobil eller laptop?

Lenke til kommentar

Her har tillitsvalgte i SAFE noen gode poenger:

http://www.safeinorthatlantic.no/index.cfm?id=351504

 

  • Jeg har konferert med 3 Helikopter teknikere ved CHC / Bristow på Flesland og 4 helikopter piloter (Norge /Færøyene/ Aberdeen) og en sykepleier som er ansatt i helikopter redningstjenesten. Alle bekrefter at Mobilt GSM nett IKKE har innvirkning på helikopterets styrings og varslingssystemer. Vi ser ingen sikkerhetsmessige forhold som tilsier at mobiltelefoner og andre media produkter ikke kan medbringes til rigg. På UK sektor tillates det at vi har mobil telefon med inn i Cockpit. Denne er selvsagt avslått, noe som også gjelder under vanlige flyreiser.
  • Ved utreise rigg må vi fremdeles fylle ut en medbringer tillatelse. Dette er en svært uforståelig praksis. På UK sektor må lapptopp slås på for å vise at det faktisk er en datamaskin, men en papirlapp som fastslår at vi har med en lapptopp gir som kjent ingen sikkerhet. Det blir normalt ikke sjekket at den er avslått, er av samme merke type som påført medbringer tillatelsen eller om den faktisk har PC innmat. Heller ingen kontroll ved hjemreise. Vi har svært vanskelig for å forstå hensikten. På 1980 tallet var en bærbar PC noe ”gud og en hver mann” ikke hadde råd til å anskaffe seg. Jeg har en misstanke om at ordningen med medbringer tillatelse er en historisk etterlevning og innført som et tiltak for å motvirke tyveri. I dag er dette en meningsløs praksis.

 

Det er grunn til bekymring når instanser som skal ivareta vår helikopter sikkerhet ikke evner å differensiere uvesentlige elementer fra de vesentlige. Vesentlige forhold knyttet til helikopter transport er personellets kompetanse, vedlikehold og fysiske og administrative forhold knyttet til drift og vedlikehold. I-pad og mobiltelefoner har utviklet seg til å være noe mer enn noe en snakker sammen i. Vi oppholder oss på riggen periodevis i 14 dager og halvparten av dette er fritid. Dagens mobiltelefoner er for mange blitt et mye brukt hjelpemiddel både til fritid og jobb. Film, Foto album, telefon liste, spill, vekkerklokke, kamera, meldingsbank etc. Vi har tidligere etterspurt grunnlag for å forby mobiltelefon ombord, mens ingen av de gitte begrunnelsene frem til nå har vært reelle. Vi håper at dere kan se litt nærmere på dette.

Lenke til kommentar

Laptop er lovlig ja. Når det kommer til kamera så vet jeg ikke hvordan det er andre steder i landet, men på Sola blir man nå nektet å ta med nyere IPOD`er da disse har kamera. Regner derfor med at ett kompaktkamera ikke ville vært noe suksess ;)

 

Har dette skjedd nå nylig? Har aldri hatt problemer med nyere iPoder. Eneste de ber om er å få se iPoden for å sjekke at det ikke er en telefon. Tok eksemepelvis en iPod touch 4g med meg ut den 28.07.11 uten problemer. Laptoper går også helt fint, trenger ikke medbringertillatelse (noe du måtte ha for noen måneder siden).

 

iPad er jeg usikker på, viss det er mulig å ringe med den så tror jeg ikke den er lovlig å ta med ut.

Lenke til kommentar

Laptop er lovlig ja. Når det kommer til kamera så vet jeg ikke hvordan det er andre steder i landet, men på Sola blir man nå nektet å ta med nyere IPOD`er da disse har kamera. Regner derfor med at ett kompaktkamera ikke ville vært noe suksess ;)

 

Har dette skjedd nå nylig? Har aldri hatt problemer med nyere iPoder. Eneste de ber om er å få se iPoden for å sjekke at det ikke er en telefon. Tok eksemepelvis en iPod touch 4g med meg ut den 28.07.11 uten problemer. Laptoper går også helt fint, trenger ikke medbringertillatelse (noe du måtte ha for noen måneder siden).

 

iPad er jeg usikker på, viss det er mulig å ringe med den så tror jeg ikke den er lovlig å ta med ut.

 

Det er hvertfall hva jeg har blitt fortalt, men om du nylig fikk med en ut - så burde det jo være lovlig. Det ble også nevnt sist offshore tur at det skulle være en gjennomgang av hva som er lovlig å ta med seg ut offshore.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Tok med meg min Ipad 2 sist nå ut offshore, den er ikke 3G, han bak meg med 3G fikk ikke tatt med sin.

Tydeligvis slutt på medbringetillatelse for bærbare også nå. Ganske greit i grunn.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dette med mobil gjelder jo også på landanlegg. Fikk forklart at i prinsippet tillater man ikke en gang ex-godkjente mobiler på anleggene pga den "elektroniske" støyen de kan skape på instrument. En direkte fare for at det sier pang pga gnist fra mobil er relativt liten, men at den kan forstyrre følsomt elektrisk utstyr er nok en større risk. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men tenkte jeg skulle bare nevne det siden det ble tatt opp dette med GSM sendere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...