Gå til innhold

Utbrente partier


Anbefalte innlegg

Finnes det en måte å unngå utbrente partier i bildene? Det står jo at for å unngå utbrenthet i bildene skal man unngå å fotografere i høylys. Jeg får utbrente partier i det hvite enten det er overskyet, kveldslys, eller whatever.

Kan kamera stilles inn så det ikke skal bli så mye utbrent, eller er det rett og slett ikke ti å unngå?

Hvis jeg aktiverer Aktiv D-lighting, så reduseres partiene itt, men fortsatt er det utbrent selv om bildene er tatt på kvelden etter solnedgang og motivet ikke er kritthvitt. (Pels, f. eks. på hvite dyr).

Finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type lysmåling man bruker har mye å si. Hvis man bruker automatisk lysmåling så bruker man eksponeringskompensasjon for å justere eksponeringen, det er knappen med +/- på.

 

Det er en fordel hvis vi får vite hvilket kamera det er og får se et eksempelbilde. Da er det lettere å avgjøre om det er noe som ikke er helt som det skal være.

Lenke til kommentar

Nikon D90. Brennvidde 55mm. f4 Iso800. Aktiv Dlighting. 1/100 sek.

Bildet er tatt klokken 21.30 på kvelden etterat solen har gått ned.

Ser nå at automatisk ISO ikke er gunstig. Men jeg undres likevel på at det er utbrent både mot sola og det som er vendt bort fra sola.

Objektivet er ikke lyssterkt. F4 på 55 mm.

På slike bider pleier jeg å bruke autoprogram, for det er så mye uforutsigbart. Men ser nå at jeg kan stllie ISO iallefall.

post-227651-0-57135200-1312270068_thumb.jpg

Lenke til kommentar

JPEG: Senk kontrasten i kameraet - så får du med mer detaljer fra det mørke og lyse.

 

Skyt i Raw. Så kan du hente inn detaljer i det som bare er litt utbrent eller for mørkt.

 

Kikk på histogrammet når du skyter og juster eksponeringsjusteringen opp/ned hvis noe blir for mørkt eller utbrent.

 

Pass på hvilket område du har satt eksponeringsmålingen til å være. Har du lyse partier utenfor området du har satt kameraet til å måle eksponering i skal du enten endre modus eller hvordan du bruker kameraet.. Bruker du matrix, center-weighed eller spot?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nikon liker seg best i de undereksponerte områdene, ta og bruk programmet P istedenfor full auto, da kan du selv justere enkelte parametere.

 

Det som flesteparten bruker er blender-prioritert program og justerer til ønsket blender, eventuelt kjører iso opp eller ned, og lar lukkertiden bestemmes automatisk.

 

Uansett hvilken program du bruker utenom full auto er det lurt og bruke eksponerings-kontrollen i tillegg, den justerer du utifra histogrammet som du kan legge til på forhåndsvisningene av bildene.

 

Hvis det er kraftig sollys kan du også bruke blits som fyllinnlys hvis hovedmotivet er relativt nært.

Lenke til kommentar

Har brukt Matrise og automatisk eksponering. Er ikke så veldig inne i det med lysmåling, så jeg har bare brukt eksponeringskompensasjon litt på gefühlen.

Vel, det er visst bare å skyte videre og prøve ut. Og nå har jeg nettopp hentet Nikon 50mm fastobjektiv med f1,8. Så jeg får ta en runde til og prøve ut forslagene.

Bruker for det meste høyeste JPEG, litt RAW, men siden jeg bruker PICASA mye så har jeg ikke skutt så mye i RAW. Det fungerer ikke så bra sammen.

Takk for svarene, jeg har visst enda mye å lære!

Lenke til kommentar

JPEG: Senk kontrasten i kameraet - så får du med mer detaljer fra det mørke og lyse.

 

Skyt i Raw. Så kan du hente inn detaljer i det som bare er litt utbrent eller for mørkt.

 

Kikk på histogrammet når du skyter og juster eksponeringsjusteringen opp/ned hvis noe blir for mørkt eller utbrent.

 

Pass på hvilket område du har satt eksponeringsmålingen til å være. Har du lyse partier utenfor området du har satt kameraet til å måle eksponering i skal du enten endre modus eller hvordan du bruker kameraet.. Bruker du matrix, center-weighed eller spot?

Du (eller var det ikke du)? hadde en tråd der du hadde redigert et bilde av et brudepar i kirkedøren. Vet du hvor denne tråden ligger?

 

Spm. 2: Hvordan senker jeg kontrasten i kamera?

Endret av Nikona
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke bruk Auto!

 

Bruk evt enkelste program hvor du kan styre litt selv. På Canonkameraer har det gjerne betegnelsen P.

 

Sørg for at du kan over eller undereksponere etter ønske. Man har eksempelvis en skala som ser ut omtrent sl

 

2 - - - 1 - - - 0 - - - 1 - - - 2. Følg med på historgram eller bildet. De fleste kameraer i dag har gjerne en funksjon hvor utbrente områder blinker. Begynn på 0 som er normaleksponering. Flytt så evt gradvis nedover til venstre om du har utbrente områder.

 

Har du veldig stor forskjell mellom lyse og mørke områder må du kanskje bruke HDR for å få kurant eksponering i alle områder av bildet. Eksempelvis solnedganger vil det meste vises som sort siluett bortsett fra himmlen. Kameraet kan ikke klare alt.

 

 

På kubildet ditt vil du fint klare deg ved å gå litt ned for hver gang så lenge noe blinker eller histogrammet "bulker" i høyre kant.

 

Tar du i RAW kontra jpg vil du ha større sjanse for å redde utbrente områder etterpå. På dyrere kameraer vil du bli svært overrasket over hvor mye info som faktisk ligger i tilsynelatende utbrente områder. Derfor overeksponerer jeg gjerne et hakk eller to på bilder i vanskelige forhold da deet er bedre å lage bildet mørkere etterpå enn å lage det lysere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...