Gå til innhold

Panser 2012


FYR5TeN

Anbefalte innlegg

10 år i speideren gir deg ikke det samme grunnlaget, selvom det hjelper. Det å slaske langs veien på 'haik' blir ikke det samme som i Forsvaret. Det som derimot er veldig bra er at man kan en del triks, i tillegg til å ha god erfaring med å være ute.

 

Kommer helt ann på hvem & hvor du er det. forøvrig er det en gooood del fjellturer med tung sekk og det som er så det er ikke min største bekymring - men igjen du har vært der så da blir det ny oppstart med sekk igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv vært åtte år i speideren, og det er min erfaring at 'treningen' du evt får i speideren ikke gir noe annet enn et godt grunnlag for videre trening. Det beste du får ut av speideren mtp Forsvaret er at du blir vant til å være ute og du har tilegnet deg en del kunnskaper om nettopp det å være ute. Hvordan ligger du an formmessig nå? Testet deg på 3000m og styrketestene?

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Selv vært åtte år i speideren, og det er min erfaring at 'treningen' du evt får i speideren ikke gir noe annet enn et godt grunnlag for videre trening. Det beste du får ut av speideren mtp Forsvaret er at du blir vant til å være ute og du har tilegnet deg en del kunnskaper om nettopp det å være ute. Hvordan ligger du an formmessig nå? Testet deg på 3000m og styrketestene?

 

3k med 7-10 kg sekk på ca 13-14 min skal videre nedover mot 12-13 min på den.

sit & push = check (noe mer arbeid på push tho)

hang/pull ups 5

Lenke til kommentar

Heihei,

 

Var i kavesk i fgtj min og tjenestegjorde som sksk der i tropp 1. Skal nå til Afghanistan med Sierra-laget som kavesk stiller. Om du har noen spørsmål rundt sksk eller generelt kavesk så er det bare å fyre løs så skal jeg prøve å hjelpe deg så langt det lar seg gjøre (:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hiver meg med på tråden!

 

Innkallt August 2012 :thumbup:

 

Noen få spm.

1. Er det noen slalåmbakker i nærheten?

2. Hvilke transportmiddler er tilgjengelig til Tromsø, og ca. hvor mye koster dette?

3. Hvilke kurs er det man kan ta der? Har allerede tatt jaktprøven og oppkjøring til bil og tungsykkel.

4. Det ble nevnt noe om skytterbane/leirduebane, er det lov å ta med egen hagle og ammunisjon og fyre opp noen leirduer?

Lenke til kommentar

1: Ja er en rimlig tett på. Gangavstand

2: Buss, husker ikke pris men dersom du reiser i uniform er det ganske gode rabatter.

3: Fokus arrangerer en del kurs, båtfører, truckfører samt exhpil vet jeg om flere som tok ihvertfall. Varierer, men er generelt et godt tilbud.

4: Akkurat det er sikkert mulig, men avtal dette med befal etter rekrutten. Du får antakeligvis ikke lov til å ta oppbevare våpen og ammo selv.

Lenke til kommentar

1: Ja er en rimlig tett på. Gangavstand

2: Buss, husker ikke pris men dersom du reiser i uniform er det ganske gode rabatter.

3: Fokus arrangerer en del kurs, båtfører, truckfører samt exhpil vet jeg om flere som tok ihvertfall. Varierer, men er generelt et godt tilbud.

4: Akkurat det er sikkert mulig, men avtal dette med befal etter rekrutten. Du får antakeligvis ikke lov til å ta oppbevare våpen og ammo selv.

3. Exhpil? kan du forklare hva det er for jeg har absolutt ingen anelse hva det kan være :p

4. Jeg ser selvfølgelig ingen grunn for at befalet skulle på noen måte la en rekrutt ta med et egent våpen. Men finnes det ingen mulighet for å ta med hagla? Det blir litt kjipt å dra hele veien til Tromsø for å hente den og deretter dra tilbake med den :p

Endret av Ilcapo93
Lenke til kommentar

Exphil - Sivilt fag. Filosofer osv, er et fag du må ta om du skal studere på et universitet.

 

Les hva jeg skrev en gang til:

 

4: Akkurat det er sikkert mulig, men avtal dette med befal etter rekrutten. Du får antakeligvis ikke lov til å ta oppbevare våpen og ammo selv.

Du skal ihvertfall ikke ta med hagla på innrykket!

 

Igjen, snakk med befalet ditt om hagla di mot slutten av rekrutten, så finner du ut om det er mulig å få tillatelse til å ta med hagla etter en perm. Ja, du må dra til Tromsø og hente den dersom du får tillatelse av forsvaret til å ha den inne i leir, men antageligvis må den låses inn i en våpenkasun hvor befal \ stab må låse opp når du skal trene på den i samråd med det lokale skytterlaget.

Lenke til kommentar

Hiver meg med på tråden!

 

Innkallt August 2012 :thumbup:

 

Noen få spm.

1. Er det noen slalåmbakker i nærheten?

2. Hvilke transportmiddler er tilgjengelig til Tromsø, og ca. hvor mye koster dette?

3. Hvilke kurs er det man kan ta der? Har allerede tatt jaktprøven og oppkjøring til bil og tungsykkel.

4. Det ble nevnt noe om skytterbane/leirduebane, er det lov å ta med egen hagle og ammunisjon og fyre opp noen leirduer?

 

 

Ja, slalombakke omtrent 1 kilometer unna leiren, dog er den på andre sida av elva. Er vel 5-6 kilometer unna ved vei, og man bør ha transport for å komme seg dit. Går etter hvert ann å låne MB hvis en vernepliktig får MB-lappen

 

Går busser rundt 13:40, 16:00 og litt senere til Tromsø på fredager, og buss 10:00 og 16:00 tilbake på søndag hvis du tenker langhelg. Koster vel 133/113 kroner såvidt jeg husker per vei

 

Du kan vel ta vekterkurs og truckførerkurs etter hvert

 

Snakk med befal om å ta meg egen hagle etter rekrutten

Lenke til kommentar

Ja, slalombakke omtrent 1 kilometer unna leiren, dog er den på andre sida av elva. Er vel 5-6 kilometer unna ved vei, og man bør ha transport for å komme seg dit. Går etter hvert ann å låne MB hvis en vernepliktig får MB-lappen

 

Går busser rundt 13:40, 16:00 og litt senere til Tromsø på fredager, og buss 10:00 og 16:00 tilbake på søndag hvis du tenker langhelg. Koster vel 133/113 kroner såvidt jeg husker per vei

 

Du kan vel ta vekterkurs og truckførerkurs etter hvert

 

Snakk med befal om å ta meg egen hagle etter rekrutten

Tusen takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Les deg opp litt om hva esk 3 handler om, åsså er det bare å forklare på innrulleringen hvorfor du blir å gjøre en god jobb der. I rekrutten må du bare gunne på for å ikke bli sendt bort. Løp til du spyr og rop til stemmen skjærer men vær smart oppegående så er du garantert plass :)

 

Men la det bare være sagt, jeg angrer litt på at jeg ikke heller prøvde meg som skytter eller vognfører på vogn. Det å styre kanonen på en Leo 2 f.eks. Synes det virker mye mer interessant. Men det er en smakssak.

 

EDIT: Når det kommer til prestasjoner i esk 3 så ja det har en god del å si. Men om du ikke slækker med treningen og er pågående så går det helt fint. Jeg og de andre som kom videre hadde iallefall ikke noe problemer med det. De som ble sendt vekk var stortsett late

Endret av StAkkarr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...