Gå til innhold

Panser 2012


FYR5TeN

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg var på sesjon i April og er født i 1992 men grunnet omvalg på vgs etter vg1 skal jeg inn i 2012 der av tidlig sesjon og liknende.

 

Hva tenker folk

-er folk gira selvom det er tidlig

-har fler enn meg satt i gang treningen sin?

-hete tips og triks på kaserna fra tidligere kull / fortell gjerne om erfaringer fra tjenesten for oss som skal inn 2012.

 

 

Personlig skal jeg inn i August 2012.

 

 

kjør på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil først og fremst anbefale deg denne tråden: Panserbataljonen August 2011.

Etterkant så vil jeg gratulere deg med å ha valgt Panser, var en veldig veldig ok tid når jeg var inne til førstegangstjeneste.

Hvor i Panser er det du har tenkt deg inn?

 

Mitt tips er det å benytte deg av de utdanningstilbudene som er tilgjengelig, truckførerbevis, jegerprøve og annet som du kanskje kunne ha tenkt deg til å ta. Koster en slikk og ingenting i forsvaret.

Lenke til kommentar

Vil først og fremst anbefale deg denne tråden: Panserbataljonen August 2011.

Etterkant så vil jeg gratulere deg med å ha valgt Panser, var en veldig veldig ok tid når jeg var inne til førstegangstjeneste.

Hvor i Panser er det du har tenkt deg inn?

 

Mitt tips er det å benytte deg av de utdanningstilbudene som er tilgjengelig, truckførerbevis, jegerprøve og annet som du kanskje kunne ha tenkt deg til å ta. Koster en slikk og ingenting i forsvaret.

Jo, takk takk. Det blir jegerprøve og videre karriere der om alt går som jeg ønsker da, jeg ser for meg kavesk og sksk. Om ikke kavesk så ønsker jeg å se om jeg kan få en plass i stormesk 3 - time will tell! :)

 

 

EDIT: Ser du anbefalte 2011 tråden, denne er "inspirasjonen" til denne tråden igjen.

Endret av Super-Camper
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ser du vil inn i kavesk! Tropp 1 eller 2 da?

Har vært inne i kavesk nå siden august, kan ikke si jeg kjenner esken helt 100% enda, men har du spørsmål så er det bare å fyre løs :p Skal svare så godt jeg kan.

Ja, er fasinert av skarpskytting og litt det ved å ligge i OP å se på noen uten at de vet at du er der. Så vet ikke hva slags stilling du har der nå men.

 

Hvordan ser hverdagen ut, hvordan er rekrutten, under helgene kan en "dra" på skytterbanen å trene? Hva mener du ser mest interessant ut sett bort fra kavesk om du skulle valgt på nytt?

 

kult om du fyrer løs med litt historier fra tjænest :)

Lenke til kommentar

Ja, er fasinert av skarpskytting og litt det ved å ligge i OP å se på noen uten at de vet at du er der. Så vet ikke hva slags stilling du har der nå men.

 

Hvordan ser hverdagen ut, hvordan er rekrutten, under helgene kan en "dra" på skytterbanen å trene? Hva mener du ser mest interessant ut sett bort fra kavesk om du skulle valgt på nytt?

 

kult om du fyrer løs med litt historier fra tjænest :)

 

Begge troppene ligger i OP, men tropp 1 ligger vel en god del mer i OP enn tropp 2, og over lengre tid. Tropp 2 er mer en blanding av storm og patruljetjeneste, mens tropp 1 er ren patruljetjeneste. Dessuten er det bare tropp 1 som utdanner skarpskyttere. Er vel 10 stykker som skal utdannes i år, og siden det er 30ish i troppen er det gode muligheter :p Vet ikke hvordan det blir for dere, men sikkert noe av det samme.

 

Etter fagutdanningen består vel dagene for det meste av vedlikehold, trening, øvelser osv. Kanskje noen kurs innimellom. Kan ikke si konkret hvordan det er, siden jeg akkurat er ferdig med utdanningen selv :p Men det blir mye felt! Rekrutten er helt vanlig rekrutt egentlig, mye drilling, stress, kjefting og lite fritid, men det blir bedre etterhvert. Vanlig tjenestetid blir da fra 7.30 til 16.00. Under rekrutten og fagutdanning er det mye kveldstjeneste.

 

I helgene kan du gjøre hva du vil etter rekrutten, da har du fri. Kan sove så lenge du vil og ingen rominsp, men du kan nok ikke bare ta deg en tur på skytebana og skyte skarpt. Vet ikke helt hvordan det funker, men om du har med befal tror jeg det skal gå bra å dra dit i helgene. Hadde jeg kunnet valgt på nytt ville jeg nok tatt Stridsvogneskadronen. Leo 2 ftw.

Lenke til kommentar

Forsvaret stiller nok neppe med ammunisjon til 'helge-skyting'. Lite ammo nok fra før av, om ikke soldatene skulle stikke på skytebanen på eget insj og fyre løs. Ellers er livet i Pbn bra, og som tidligere BK-OP er jeg jo pliktig til å informere om at man her også får OP-tjeneste. Og at det er myyye bedre der enn i Kavesk :wee:

Lenke til kommentar

Forsvaret stiller nok neppe med ammunisjon til 'helge-skyting'. Lite ammo nok fra før av, om ikke soldatene skulle stikke på skytebanen på eget insj og fyre løs. Ellers er livet i Pbn bra, og som tidligere BK-OP er jeg jo pliktig til å informere om at man her også får OP-tjeneste. Og at det er myyye bedre der enn i Kavesk :wee:

hehe - tenkte da iform av å ha med eget våpen opp på feltet iform av jaktrifle eller pistol ?

 

Har du bro-tips til en skal opp dit i august ? >:]

Lenke til kommentar

Er jo jegerlag der oppe, med blant annet lerdue-bane. Er muligheter for å stikke dit å skyte i regi av jegerlagene, men jeg er usikker på om dette er hver helg. Når det kommer til lån av militære skytefelt tipper jeg man må ha med godkjent skyteleder selvom man har eget våpen. Men dette er bare synsing.

 

Noe spesifikt du lurer på?

Lenke til kommentar

Er jo jegerlag der oppe, med blant annet lerdue-bane. Er muligheter for å stikke dit å skyte i regi av jegerlagene, men jeg er usikker på om dette er hver helg. Når det kommer til lån av militære skytefelt tipper jeg man må ha med godkjent skyteleder selvom man har eget våpen. Men dette er bare synsing.

 

Noe spesifikt du lurer på?

ja, ehrm, innrykkstips er alltid kjekt =)

 

Okei, ja jeg vurderer å ta pistolkurs før jeg drar inn, dog usikker på om jeg skal ta det nå før jeg skal inn eller om jeg tar det etter isteden ~ .

Lenke til kommentar

1. Ta med laptop med en gang. Det er mange som sier at man ikke trenger det fordi det skjer såpass mye i rekrutten at du ikke får tid til å bruke den, men ta den med. Ja, det vil i enkelte perioder være mye som skjer, men etterhvert som ukene går og rekrutten går mot slutten blir det roligere og roligere. Det er da kjekt med pc'en. Om du ikke får bruk for den, så er det bare å ha den i skapet. Ikke verre enn det.

 

2. Ta med masse sivile boxere. Forsvarets boxere er helt forjævlige, og ikke bare glir de opp i rassen ved hver anledning, men de gnager også.

 

3. Q-tips. Supert å bruke til å pusse våpen, og noe det ikke er mye av på pusserommet.

 

4. Tren masse før du skal dit. Med fokus på kondisjon. Jo bedre form du er i, jo lettere er det å få den stillingen man vil ha. I tillegg til at alt går lettere. Jeg aner ikke hvilken form du er i nå, men du har tid frem til august på å komme i form. Om du velger å gå med sekk som trening, som kanskje kan være kjekt om du ønsker Kavesk, begynn med lite vekt, og jobb deg sakte oppover. Overbelastningsskader er no dritt. Dette vil du også forebygge i Forsvaret ved å trene før du kommer inn.

 

5. Ikke vær en 'streber'. Greit, du har lyst en spesiell stilling og må insje for å få den, men ikke streb og smisk. Dette kan virke mot sin mening, og befalet, i alle fall de jeg har vært borti, hater smisking. Hadde en i troppen min som smisket som et uvær og var sikker på at han kunne velge og vrake i stillinger inad i troppen. Feil, han fikk så absolutt ikke det. Vis initiativ, men ikke smisk. Ikke bare vil befalet mislike deg, men andre i troppen vil heller ikke synes noe særlig om det.

 

Generelle tips for Setermoen:

 

1. Livet på Setermoen kan bli ganske kjett innimellom, og det er ikke så mye å gjøre. Sett deg inn i ting som kan gjøres i nærområdet. Feks Polarbadet på Bardufoss, Tromsø-tur osv. Når det kommer til Tromsøtur ville jeg heller spart lønna og tatt en tur til Tromsø hver mnd istedet for å stikke på Skilderen hver helg. Ikke bare er det bedre uteliv i Tromsø, men man kommer også litt unna kasernelivet.

 

2. Er det fisk i messa, ikke spis i kantina. Det å vente over en time på burger er ikke for alle, og en tur på Stripa er et bedre alternativ. Klart, om du liker fisk er det jo bare å gå i messa.

 

3. Paintball. Ikke bare er det morsomt, men når man får mulighetene til å spille hvor man normalt trener stridsteknikk og bruker det man har lært, blir det ekstra morsomt. Det koster ikke mye for ustyr, og går man sammen og spleiser på baller i større kvanta blir det ennå rimeligere. Anbefales. Btw, kjøp paintball med luft. Luft kan fylles på brannstasjonen, men dere er avhengig av å ha egen tank.

 

Vanskelig å komme på slike generell tips, så om det er noe spesifikt du lurer på er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

 

 

5. Ikke vær en 'streber'.

 

Generelle tips for Setermoen:

 

1. Livet på Setermoen kan bli ganske kjett innimellom, og det er ikke så mye å gjøre. Sett deg inn i ting som kan gjøres i nærområdet. Feks Polarbadet på Bardufoss, Tromsø-tur osv. Når det kommer til Tromsøtur ville jeg heller spart lønna og tatt en tur til Tromsø hver mnd istedet for å stikke på Skilderen hver helg. Ikke bare er det bedre uteliv i Tromsø, men man kommer også litt unna kasernelivet.

 

2. Er det fisk i messa, ikke spis i kantina. Det å vente over en time på burger er ikke for alle, og en tur på Stripa er et bedre alternativ. Klart, om du liker fisk er det jo bare å gå i messa.

 

3. Paintball.

 

 

Hvis man vil vise seg fram, som sagt, ikke vær en streber. Bare gjør det du får melding om å gjøre, på en ordentlig måte, ikke klag og vær militært høflig med befal.

 

Dette vil befal legge merke, og du får goodwill. Jeg gjorde kun dette, og fikk en meget god stilling med ekstra ansvar.

 

 

Angående utesteder... Skilderen er legendarisk på sin måte... Tromsø er fantastisk, spesielt hvis du har fylt 20 år. Kontakt velferden for meget billige hotell.

 

 

Fisk i messa? Tror jeg spiste en fiskemiddag i løpet av året mitt der som kan beskrives som over gjennomsnittet god. Og jeg liker fisk

 

 

Paintball? Setermoen leir har da hatt en paintballbane som skulle stått ferdig i 2007 :p Blir nok aldri spilleklar før neste århundre dog

Lenke til kommentar

 

 

5. Ikke vær en 'streber'.

 

Generelle tips for Setermoen:

 

1. Livet på Setermoen kan bli ganske kjett innimellom, og det er ikke så mye å gjøre. Sett deg inn i ting som kan gjøres i nærområdet. Feks Polarbadet på Bardufoss, Tromsø-tur osv. Når det kommer til Tromsøtur ville jeg heller spart lønna og tatt en tur til Tromsø hver mnd istedet for å stikke på Skilderen hver helg. Ikke bare er det bedre uteliv i Tromsø, men man kommer også litt unna kasernelivet.

 

2. Er det fisk i messa, ikke spis i kantina. Det å vente over en time på burger er ikke for alle, og en tur på Stripa er et bedre alternativ. Klart, om du liker fisk er det jo bare å gå i messa.

 

3. Paintball.

 

 

Hvis man vil vise seg fram, som sagt, ikke vær en streber. Bare gjør det du får melding om å gjøre, på en ordentlig måte, ikke klag og vær militært høflig med befal.

 

Dette vil befal legge merke, og du får goodwill. Jeg gjorde kun dette, og fikk en meget god stilling med ekstra ansvar.

 

 

Angående utesteder... Skilderen er legendarisk på sin måte... Tromsø er fantastisk, spesielt hvis du har fylt 20 år. Kontakt velferden for meget billige hotell.

 

 

Fisk i messa? Tror jeg spiste en fiskemiddag i løpet av året mitt der som kan beskrives som over gjennomsnittet god. Og jeg liker fisk

 

 

Paintball? Setermoen leir har da hatt en paintballbane som skulle stått ferdig i 2007 :p Blir nok aldri spilleklar før neste århundre dog

 

Ang punkt 4. er i generelt god form nå, med noe ups and downs og er veldig vandt til sekk da jeg har 10 år i speidern bak meg sluttet der for 5+ år sia, men har vedlikeholdt turer med sekk.

 

Takker for alle tips så langt! Gleder meg til å se flere hive seg på i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...