Gå til innhold

database program med tabeller i 4 nivåer


Anbefalte innlegg

jeg er på jakt etter er database program der man kan bruke tabeller i flere nivåer.

i openofice kan man bare bruke tabeller i 2 nivåer .

jeg trenger et der man kan bruker tabeller 3 eller 4 nivåer.

 

med mindre man ikke får det til i et av de gratisprogrammen man finner på nettet så trenger jeg lir hjelp med å få det til i Delphi xe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Mener du 4 dimensjoner?

 

Excel kan jo brukes som en database.

 

Der kan du jo koble ark til hverandre med celler i samme posisjon. For eksempel til konsolidering av regnskapet til en bedrift med flere avdelinger.

 

Det er også mulig å lenke sammen flere excel filer og da kan du oppnå en fjerde dimensjon.

 

For øvrig er det en 4D array i språk som C, C++, php ...

 

Det skulle vel være det samme i Delphi

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Mener du 4 dimensjoner?

 

Excel kan jo brukes som en database.

 

Der kan du jo koble ark til hverandre med celler i samme posisjon. For eksempel til konsolidering av regnskapet til en bedrift med flere avdelinger.

 

Det er også mulig å lenke sammen flere excel filer og da kan du oppnå en fjerde dimensjon.

 

For øvrig er det en 4D array i språk som C, C++, php ...

 

Det skulle vel være det samme i Delphi

 

nå har jeg ikke excel , mest på grunn av at den koster en del å skaffe seg den.

 

 

Angående dimensjoner så ser jeg at jeg kunne ha forklart de lit bedre.

jeg driver å planlegger en database over tegneseriesamlingen min.

Alt dreier seg om Donnald Duck

 

det jeg ønsker å lage en oversikt over er :

  • Donald blader som blir plassert i samle permer
  • "De komplette årgangene"
  • diverse donald pocket
  • noen andre seriehefter ( onkel skrue, b-gjengen og pocketutgaver av dem)

jeg ønsker også innlemme en oversikt over hvilke blader og bøker der man finner de forskjellige historiene.

for de som ikke vet det så går mange av de samme historiene igjen i flere blader og bøker

 

Nå vet jeg heller ikke helt hvilken struktur jeg skal lagge databassen etter.

 

det jeg spekulere på er følgende :

(hvis jeg klar å forklare meg god nok )

 

Et donald blad består av flere historier

Bladene bli plassert i permer

 

Da trenger man en liste ( tabell) for permene med forbindelse ( referanse ) til bladene

bladene trenger en liste til historiene med forbindelse til bladene

 

Her ser jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til uten å bruke 3 forskjellige tabeller. der tabellen for bladene har både forbindelse til listen med historiene og permen.

 

poenget her var at hvis jeg får opp listen med permene og jeg velger en perm så skal jeg kun få opp de bladene som er plassert den valgte permen.

velger jeg videre et blad fra den listen som er kommet opp så skal en liste med historiene bare tilknyttet bladet komme opp

 

hvis jeg derimot har startet med å velge et blad fra listen så skal både listen med permer og historien komme opp.

her vil det av naturlige årsaker bare komme opp en perm (referanse)

 

Det tredje alternativet er at hvis jeg velger en historie fra listen så skal både blad og perm dukke opp

 

Hvis man tar for seg de komplette årgangene så er det bøker som inneholder gjennomtrykk av ca 8 blader i hver bok

Det kan man sammenligne lit med bladene i permer

jeg ønsker ha en tabell over bøkene , en over bladene og en over historiene. på samme måte som ovenfor.

når det gjelder de andre pocket bøkene og serieheftene så er det ønskelig med en egen tabell oversikt til hver av dem med referanse til listen med historier .

 

utfordringen her er at alle historien skal være i en liste.

samtidig som jeg ønsker induelle lister for bladene/bøkene og permene ( inkluderer bøkene "de komplette årgangene" )

"De komplette årgangene" kan her defineres som permer som inneholder 8 blader

jeg kan klare meg med 3 tabeller hvis man kan skjule de andre typene blader/bøker og permer/"de komplette årgangene" med en type kode.

 

hvike oplysninger som vil stå i de forskjellige feltene kommer an på hvilke blader eller bøker man skriver inn data for

Lenke til kommentar

"Her ser jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til uten å bruke 3 forskjellige tabeller."

 

Hvorfor vil du ikke bruke 3+ tabeller? Det er ikke noe mål i databasedesign å bruke minst mulig tabeller, snarere tvert om. Nå har ikke jeg brukt openoffice base no særlig men kan ikke tenke meg at det er noe veldig dårligere enn ms Access, og da burde det fint la seg gjøre å lage en database for dette formålet med den.

 

Delphi har jeg ikke rørt på minst 12 år så der har jeg lite kunnskap. Et alternativ vil jo være sql-databaser som postgresql/mysqc etc men de er kanskje litt "heavy" for en såpass enkel database. Et annet alternativ vil være å bruke f.eks sqlite som gjør at du ikke trenger å installere en egen databasemotor. Et kjapt googlesøk ga meg linken: http://www.yunqa.de/delphi/doku.php/products/sqlite3/index for delphi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke noe mål i databasedesign å bruke minst mulig tabeller, snarere tvert om.

Ja, man lager relasjoner mellom tabellene og kan slå kolonner fra ulike tabeller (relasjoner) sammen til de avledede tabellene man måtte ønske. Det er derfor slike plattformer kalles relasjons databaser. Der skal ikke være overlappende informsjon i de tabellene man putter data i.

Lenke til kommentar

hvilke relasjons databaser er det som finnes der ute ?

 

Ganske mange, men de har altså stort sett den samme egenskapen til felles som OpenOffice-databasen, hver tabell har kun to dimensjoner. Hvis du kjenner OpenOffice, hvorfor ikke fortsette å bruke databasen der?

 

MySQL er ellers veldig vanlig, Postgresql også. Det fins grafiske brukergrensesnitt til begge for å opprette tabeller, relasjoner og legge inn data.

 

Men det du kanskje først og fremst trenger er å lære deg datamodellering. http://en.wikipedia.org/wiki/Data_modeling og http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_forms kan være et utgangspunkt.

 

Hvis du kommer i gang og poster de første tabellene her er det sikkert noen som vil hjelpe til videre.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Her ser jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til uten å bruke 3 forskjellige tabeller. der tabellen for bladene har både forbindelse til listen med historiene og permen.

 

 

Akkurat det du skriver her tyder vel på at det ikke er databasen som er problemet, men wizard/form-verktøyet i OO som skal lage grensesnittet basert på de tre tabellene?

 

Felles for alle slike lettvint-brukergrensesnitt-verktøy som fins der ute er at de kun håndterer helt enkle ting rettfram. Så du må belage deg på å programmere litt. For å hente ut det du ønsker fra databasen bruker du SQL spørringer. Og så er det vel et programmeringsspråk i OO basert på en Basic-dialekt du sikkert kan bruke til å vise fram dataene.

 

Forøvrig er tankegangen din med å bruke tre tabeller helt riktig. Ikke la deg friste til å la begrensninger i OO-wizarden strukturere det annerledes.

Lenke til kommentar

For svært mange år siden bruket jeg en delphi versjon der man brukte Borland Dtabasse Enegine.

Det var relativt lett å forstå . Nå virker det som om man er gått bort fra det .

 

Når det gjelder programmeringsspråket som er innebygget i Open ofice så har jeg ikke klart å finne oversikten og forklaringen på alle de forskjellige kommandoene /kodene.

 

en av grunne til at jeg ikke har holdt på med databaser på flere år er at de versjonene som hadde denne muligheten kostet opp mot et 5 skifret beløp.

 

Jeg mer også at jeg forstår det grunnleggende når det gjelde databaser

 

De få gangen i senere tid når jeg forsøkte så insisterte programmet jeg brukte på at det måtte være passord på alt.

( selv om den databasen ikke brukte passord )

 

 

når det gjelder SQL har jeg ikke klart å finne none skikkelig forklaring på alle kommandoene.

 

Når det gjelder spørringer så har jeg fått det inntrykket av at man må vite hvor dataene er før man skal lete opp der de er.

eller sakt på en annen måte : man kan ikke begynne å lete etter dem før man har funnet dem

Lenke til kommentar

Det fins en rekke gratisdatabaser som er helt utmerket. MySQL, Postgresql, Oracle Express og mange andre.

 

Felles for alle er at de benytter SQL som spørrespråk, i marginalt ulike dialekter. For å lære deg SQL er det enklest å google etter "SQL tutorial". Den helt komplette referansen blir spesifikk for hver database, og du må da slå opp i dokumentasjonen. MySQL har f.eks. en helt utmerket dokumentasjon på nett, men er ikke helt 100% tro mot standarden.

 

Hvis du ikke vet hvor du har lagret dataene dine har du et problem, litt usikker på hva du mener Borland-databasen hadde som ad magisk vei kunne vise deg rett fram til akkurat de dataene du tenkte du hadde bruk for? Det eneste databasen kan gjøre for deg er å gi deg akkurat det du ber om, hverken mer eller mindre.

 

De fleste databaser opererer med sikkerhetsmekanismer som brukere, passord, og ymse tilgangsrettigheter. Hvis du har opprettet en bruker, og tildelt riktige rettigheter, gjetter jeg på det er implementasjonsavhengig om du får lov til å oppgi blankt passord. Litt uforståelig hvorfor du ikke oppretter et passord, det er jo generelt nødt til å generere trøbbel ...

 

Edit: Når du skriver «en av grunne til at jeg ikke har holdt på med databaser på flere år er at de versjonene som hadde denne muligheten kostet opp mot et 5 skifret beløp.» ... hvilken mulighet er det du tenker på da?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Siden jeg aldri har brukt Openoffice base måtte jeg teste det. Rotet sammen et lite utkast til noe som muligens kan fungere.

 

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_08_2011/post-44561-0-02989700-1312311834_thumb.png

 

Bladtype er tenkt å være: blad, pocket, samlebok etc. For at en historie skal kunne finnes i flere blad brukes en mellomtabell historie_i_blad.

 

Men det her er jo bare datastrukturen hvor data lagres. Du snakker en del om grensesnittet og hva som skal skje når noe velges i ulike lister. I Openoffice Base lager du grensesnitt i såkalte Forms. Mener å huske at det heter det samme i delphi?

post-44561-0-02989700-1312311834_thumb.png

Lenke til kommentar

BDE som jeg brukt er bare database mottoren .

samme med komponentene i delphi som fungerte sammen med den var det ganske lett sette opp og se på inholdet i tabelelr i andre databaser så lenge man fikke tilgang. Det er det forsatt den dag i dag . Men det er bare sksempel databaser som følger med delphi

 

en gang i tiden viste jeg også hvordan man kunne operette egne tabeller uten å måtte bruke DB explorer eller database exolorer'.

Nå har jeg glemt det.

 

Det virker også som om DB explorer ikke virker skikkelig lenger . jeg får helle ingen DB explorer frem i delphi xe starter ( den versjonen jeg har )

 

å lage tabellen og sette relasjoner mellom det er relativt enkelt I open ofice. problemet er å kunne bruke mere en 3 tabeller når man legger inn dataene.

 

hvis jeg får litt tid på meg og tenkt gjennom hvordan jeg ønsker at relasjonene mellom tabellen skal være så kommer jeg å spørre lit mer hvordan man må gå frem.

 

nå holder jeg på med et annet program samtidig som jeg i det stille er begynt å planlegge den databasen jeg ønsker

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som forstår interbase ?

 

jeg har intercase , rettere sakt IBConsole.

 

det jeg finner ut så er det ikke mulig å operette tabeller i en database ved hjelp av menyvalget der.

 

Er dette baser på at man skal skrive det som kommandoer i stedet ?

 

Jeg trenger litt hjelp for å komme igang her

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For svært mange år siden bruket jeg en delphi versjon der man brukte Borland Dtabasse Enegine.

Det var relativt lett å forstå . Nå virker det som om man er gått bort fra det .

Delphi er i høyeste grad i bruk, men Borlands utviklingsverktøy er kjøpt av et større selskap http://www.embarcadero.com/ Blant annet ble Skype utviklet i Delphi.

 

Se her http://www.embarcadero.com/products

 

De siste versjonene selges i Norge av http://www.alfasoft.no/

 

Der er en egen Oslo Delphi Club:

som har neste møte 22 september 2011.

 

Uten at jeg har brukt Delphi, så går nok det sammen med de mest avanserte SQL database plattformene, Oracle, SyBase, MS SQL samt de enklere som er nevnt ovenfor.

 

Ser du på produktoversikten til Embarcadero, jfr. lenke ovenfor, så er databseløsninger et prioritert felt for Embarcadere. Du bestemmer nok selv hvor flink du skal bli.

 

Jeg anbefaler at du melder det inn i ovennevnte grupp og deltar på møtene. Da kommer du jo i et spisialist nettverk.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kan spørre om det meste på Embarcaderos mange forum https://forums.embarcadero.com/index.jspa Spesielt deres

 

Delphi forum: https://forums.embarcadero.com/category.jspa?categoryID=12

 

samt deres

 

Intebase forum: https://forums.embarcadero.com/category.jspa?categoryID=21

 

burde interessere deg. Jeg har aldri brukt Delphi, men C++Builder. Jeg fikk meget raske og gode svar der. Du burde få raskere svar ettersom det hevdes at det er 10 Delphi brukere for hver C++Builder bruker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...