Gå til innhold

Bilder ble BORTE fra minnekort


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt et sd-kort fra utlandet, og tok det i bruk uten formatering.

 

Etter en dag med fotografering på mitt canon 550d, hadde jeg ca. 5 gb med bilder som jeg flyttet over til pc'n.

 

 

Oppdaget at det manglet mange bilder og stappa minnekortet inn i leseren igjen.. men der var det ingen bilder, men jeg kunne se at 6 gb var brukt på minnekortet. Startet dos ledetekst og der fant jeg igjen alle bildene i katalogen found.000 (som ikke er synlig under windows selv med "vis skjulte kataloger og filer") Filene var nummerert fra 0 og oppover og hadde etternavn .chk

Kopierte disse skjulte filene over til maskinen min og endret filetternavn til .jpg

 

Dette fungerte heldigvis, men jeg lurer på hva som skjedde!? Var det fordi jeg ikke hadde formatert? En feil med minnekortet? eller noe helt annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jalla minnekort, ikke formatert i kameraet eller gremliner i maskinen.

 

Formater alltid kortet i kameraet. Se om det skjer igjen. Skjer det igjen - kast minnekortet og kjøp Lexar eller SanDisk.

 

 

Det er formatert i kameraet nå i ettertid. Får håpe det ikke skjer igjen. Veldig skummelt når man tror man har mistet masse bilder. Forøvrig er det et Kingston minnekort, men jeg er jo ikke 100% sikker på om det faktisk er kingston. Ikke noe å si på hastigheten. klarer fint filming i 1080

Lenke til kommentar

.chk filer er vanligvis filer som er gjenopprettet fra et filsystem som har blitt korrupt. Det skjer vanligvis hvis kortet blir fortyrret når det skrives til det, eller hvis det er problemer med kortet.

 

Hvis jeg ikke visste at jeg hadde tatt ut kortet mens det ble skrevet til det eller gjort noe annet dumt så hadde jeg ikke stolt på det kortet. Jeg hadde i allefall gått på Egenskaper/verktøy/feilsøking og gjort en full sjekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...