Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lodde høyttaler-koblinger (trenger litt hjelp)


Anbefalte innlegg

Hei, holder akkurat nå og setter inn noen høyttalere jeg fikk gratis fra en som ikke trengte de noe mer. De gamle høyttalerene som satt i bilen var koblet via en enkel kobling. Så istedenfor at jeg klipper kablene og så kobler de sammen igjen, så vil jeg prøve å bruke den gamle koblingen på den nye. Men jeg lurer da på om jeg kan lodde de på slik jeg viser på bildet nedenfor.

 

post-106399-0-36911800-1311939931_thumb.jpg

 

Og så er jeg temmelig usikker i hvilke (bokser) pluss og minus skal være.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke loddet kabelsko til kabelsko slik, det er bare et spørsmål om tid før det ryker. For å lage en god lodding bør da heller ledningene loddes direkte, etter at de er snurret fast.

 

Det som er med polaritet på høyttalere er at det er ikke så nøye hvilken vei det går, men alle høyttalerene må stå med samme polaritet slik at alle beveger seg samme vei.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke loddet kabelsko til kabelsko slik, det er bare et spørsmål om tid før det ryker. For å lage en god lodding bør da heller ledningene loddes direkte, etter at de er snurret fast.

 

Det som er med polaritet på høyttalere er at det er ikke så nøye hvilken vei det går, men alle høyttalerene må stå med samme polaritet slik at alle beveger seg samme vei.

 

Altså jeg ikke lodder de i skoene, men i kablene som går under skoene. Forsto jeg det riktig?

 

cossiemk1

Ah, smart tips. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Er veldig takknemlig for all hjelpen og tipsene dere har kommet med =). Satte nye sko på ledningene slik at det bare var å "klipse" de over de som stikker opp fra høyttalerene. Testet lyden og det fungerer. Men nå har jeg ett (lite) problem med bilstereoen, som jeg har hatt lenge men som jeg aldri har giddet å fikse før nå. Problemet er at når jeg starter bilen så starter ikke spilleren automatisk, jeg må manuelt slå den på og dette er irriterende fordi den sletter alle lagrede radiokanaler og instillinger. Jeg legger ved noen bilder som kanskje kan hjelpe dere til å hjelpe meg.

 

post-106399-0-49309100-1312211096_thumb.jpg

 

Den gule er altså konstantstrøm. Har hørt folk snakke om å bytte på rød og gul, men hva i praksis innebærer dette?

 

 

post-106399-0-97831300-1312211385_thumb.jpg

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

På SPILLEREN så er gul konstant strøm, og rød er tenningstrøm, men noen har av en eller annen grunn valgt å bytte om på dette i isokontakten. Så du kan prøve å bytte om på gul og rød, og se om den husker radiokanalene da ;)

Men hvor skal jeg bytte den? Er det den siste iso-kontakten som går inn i spilleren? Er vel en 2-3 iso-kontakter mellom batteriet og selve spilleren =/. Så mye for å ikke prøve sjøl =). Fiksa det og den starter ved start av bilen og den husker kanalene. Følte at det var dårlig kontakt mellom kablene i iso-kontakten og derfor koblet jeg om iso. Jeg har nå koblet ledningene rød - rød og gul-gul via to sånne gule rør. Men før jeg fester spilleren i dashen, lurer jeg på om jeg må teipe noe vanntett rundt røret og litt over ledningene? Er dette noe dere ville anbefalt? Og i såfall hvilken type teip ville dere brukt?

 

Takk igjen for alle svar :)

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...