Gå til innhold

Livets store spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Mennesket har alltid stilt dei store spørsmåla som t.d

Kva er meininga med livet? (kvifor er vi her)

Kva skjer etter døden?

 

 

Den lettaste vegen og finne svar på desse spørsmåla er å ty til religion. Å tru er så mykje lettare en å vite. Derfor vil eg svare på deg eg trur, Er svara på desse spørsmåla

 

Here vi gu:

 

Kva er meininga med livet?

 

Eg trur eg vil svare dette med å stille eit spørsmål. Kva er meininga med livet til... Ein Hjort? Tiger,ku etc.

Dei fleste vil vel svare : Ete - Få avkom - Dø. Altså å leve. Kva er det som skille dyrearten menneske frå dyrearten Tiger. ja.ok vi har to bein den har fire. Får å skaffe seg mat så bruker tigeren klør og skarpe tenner, Medan vi bruker den massive hjernen vår.

 

Så vi ser forsjellige ut. Har har andre reiskap, men intensjonen er den samme.

 

Avkom, Dei fleste har vel vert på ein fest eller ute på byen. Og sett den perfekte dama/mannen, fiksa håret for å smyge deg bort til den personen og legge an. Og Så kjem selfølgelig. Kjem typen til dama som er 3 ganga større en deg og tar sikkert 400 kg i benk. Og du må vimpse vekk for ikkje å bli skamprylt.

Samme greiene ser du på Animal Planet berre der skjer det i naturen og ikkje på ein pub.

 

Men vertfall for mitt vedkommande er målet når eg har funne mi drømme dame o.O er å bringe mine sexy lubne gener videre. Det har mr tiger og i tankane når den ser Miss Tiger i parrings sesongen.

 

 

Så kort svar : Meininga med livet er å leve, til du har skapt liv.

 

 

 

Kva skjer etter døden?

 

Dette er eit spørsmål som faktisk er umulig å svare på. Er liksom få som har opplevt det og som kan komme tilbake å svare. Men slik som eg ser det, Når du er død så er du død. Skuffande ja kansje. Men grunnen som eg ser det for at folk trur at ein kan komme til himmelen etter ein er død. eller at ein får masse flotte jomfruer. Er for å takle døden betre. Å tenke på at kansje bestefar reiser til eit betre sted. Er meir trøstande en å høyre at han er død og alt er svart.

 

 

Men no har eg delt mine meiningar. Kva tykjer dykk? Er det andre spørsmål som BERRE kan svarast på av ein gudsperson?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det finnes noen overordnet mening med livet. Selv ikke det å få avkom er noen mening, utover at vi ikke hadde eksistert uten. Dermed kan du bruke samme logikken på alt annet vi ikke kan overleve uten, som mat og vann.

 

Jeg tror heller ikke det skjer noe etter en er død. Synapsene slutter å fyre, og bevisstheten forsvinner til du ikke lenger er i live, på samme måte som et stearinlys slukner når det ikke er mer voks igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meninga med livet er hva du gjør det til. Vi har alle mål i livet, og/eller ønsker og drømmer som vi prøver å oppnå. Det trenger ikke være noen vanskelige filosofiske svar på det. Vi har den tida vi har i livet og vi velger selv hva vi bruker den til.

 

Ingenting skjer etter døden. Når man er død så er man død.

 

Og man trenger ikke å være religiøs for å svare på sånne spørsmål. Og det er så klart ingen fasit. Det kommer helt ann på hva hver enkelte tror selv.

Lenke til kommentar

Du kan begynne med å spørre deg selv "hva vil jeg ha ut av mitt liv?" og "hva skal jeg bli når jeg dør?"

 

Mange går gjennom livet med innstillingen, jeg må komme i jobb, stifte familie, skaffe barn og så sikre mine barn. Når døden kommer har jeg gjort mitt bidrag.

 

Jeg mener alle bør sette egne mål for å bli bedre enn andre. Gjerne ordne familie og alt det der, men også mye mer. Forsøk å bli husket som "han, han var ikke som alle andre, han gjorde ditt og datt, oppnådde mye i sitt liv, han vil nok bli husket i fremtiden".

 

Døden trenger ikke å være bare en brå slutt, dersom du gjør noe som menneskeheten anser som spektakulært(oppfinne en ting som alle "må" ha f.eks: bilen, data, internett, ostehøvel etc) så vil du bli husket og udødeliggjort.

 

Ikke alle vil eller ønsker å bli husket, men jeg anser at alle burde forsøke å bli husket etter sin død for å ha gjort eller forsøkt gjøre verden til en bedre plass for alle.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Døden trenger ikke å være bare en brå slutt, dersom du gjør noe som menneskeheten anser som spektakulært(oppfinne en ting som alle "må" ha f.eks: bilen, data, internett, ostehøvel etc) så vil du bli husket og udødeliggjort.

 

Ikke alle vil eller ønsker å bli husket, men jeg anser at alle burde forsøke å bli husket etter sin død for å ha gjort eller forsøkt gjøre verden til en bedre plass for alle.

 

Jeg vet ikke om alle burde det, det er stor uenighet om hva som er "bedre" og mennesker har gjort og fortsetter å gjøre forferdelige ting i god tro, men apati løser heller ingenting.

Lenke til kommentar

Ingen vet jo selvsagt med sikkerhet om noe skjer, og det går vel mer på et filosofisk plan om hva man selv tenker, men takket være vitenskapen vet vi at ingenting spesielt skjer, hjernen bare slutter å operere.

 

Meninga med livet er å knulle oss ut av solsystemet vi foreløpig er fanget i, og kanskje en dag ut av galaksen og videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålene er egentlig ganske små, og at vi synes de er store har først og fremst med egoet å gjøre, et behov for å være spesielle. Sannheten er at vi ikke er noe mer spesielle enn det meste av annet liv på denne planeten, og Jorden er ikke mer spesiell enn Mars. I det minste ikke før vi klarer å forlate planeten permanent og spre oss videre, som Bunnskrap nevnte. Ellers vil alt være over om noen hundre millioner år, kanskje helt uten at resten av universet har lagt merke til at vi var her. Dvs. vi må gjøre en innsats, akkurat som vi må i det begrensede livet vi har i dag, for at det skal være mer mening i oss enn det vi er født med. Som bare er å overleve til vi har produsert enda noen individer med samme mål.

Lenke til kommentar

Jeg må virkelig beklage, men jeg må le litt for meg selv når mennesker forsøker å besvare et emosjonelt spørsmål ved å resonere seg frem til det. Man kan ikke vite hva meningen med livet er, kun føle det, og siden vi ikke kan føle hverandres følelser så er dette individuelt. Hva føles riktig for deg? Uansett har denne følesen rotfeste i kjerlighet, hva du elsker. Vi har kommet langt med teknologi men så kort på de områdene som betyr noe.

Endret av Oneiromancer
Lenke til kommentar

Jeg må virkelig beklage, men jeg må le litt for meg selv når mennesker forsøker å besvare et emosjonelt spørsmål ved å resonere seg frem til det. Man kan ikke vite hva meningen med livet er, kun føle det, og siden vi ikke kan føle hverandres følelser så er dette individuelt. Hva føles riktig for deg?

Nei? Jeg kan resonere meg til mange ting, som er helt feil følelsesmessig, og slik tror jeg de fleste har det.

Lenke til kommentar

Everything has been figured out except how to live

- Jean Paul Sartre

 

I en ideell verden er jeg en helt - Den snedige vandreren som reiser overalt, møter på alskens forskjellige farer og hindringer og overkommer dem. En helt som inspirer lojalitet og vennskap, redder og forfører attraktive unge kvinner og redder landsbyer fra troll, orker og alskens andre farer. Ja, et slik eventyr hadde vært passende for min del. Heldigvis er det ikke altfor lenge til Skyrim.

 

Dessverre taler nok det meste for at jeg kommer til å følge et ganske forutsigbart levemønster. Jobb, studere, fyll og fanteri, mer jobb, ekteskap, unger, midtlivskrise, pensjon og død - og alt det med et snevert håp om å ha tilført noe av verdi til verden før jeg forsvinner til intet. Mine barn og mine barnebarn vil huske mitt navn, men deres barn vil neppe vie noen tanker til meg. Og slik vil livet fortsette.

 

Work-buy-consume-die.jpg

 

Noe jeg ofte drømmer om, bortsett fra å bekjempe drager, er å leve hundrevis av liv. Jeg skulle levd i alle tidsepoker og vært så mange forskjellige mennesker. Jeg skulle vært en tjener, en soldat, en bonde, en keiser, en filosof, en slave, en kunstner... Jeg skulle opplevd menneskets tilstand i sin fulle spennvidde, med all den lidelse og nytelse det innebærer. Istedet er jeg bare meg, og det er det eneste livet jeg får. Uff så kjedelig.

 

 

Jeg ser nå at dette innlegget ble en smule rart, hvilket jeg må beklage for. Det er ganske enkelt jeg som skriver det første som faller meg inn når jeg blir konfrontert med slike spørsmål. God natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...