Gå til innhold

Feil på bærbar, elkjøp krever penger for arbeid.


Anbefalte innlegg

Hei, min mor har en bærbar som er rundt 1-2 år gammel, hun leverte den inn til reperasjon da maskinen ikke ville starte. Hun sa at det mest sannsynlig var noe som var ødelagt, selgeren sa at det sikkert var virus. Selger oppdaget at harddisken var ødelagt, og sendte den videre til produsenten. Men om jeg forstod min mor rett, så krever selger penger for abeidet for å ta "backup" eller for feilsøking. Så for at hun skal få utlevert den bærbaremaskinen så må hun ut med rundt 950 kr. Kan dette stemme?

Endret av Catoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er under den oppfatning at han ikke klarte å hente ut noe fra harddisken. jeg skal snart stå ansikt til ansikt med selgeren, så jeg vil vite om jeg har loven på min side før jeg "går løs" på han.

 

For hvis han har klart å få ut noe informasjon fra harddisken, så er jo det på sin plass at de skal få betalt for det, men hvis skaden på harddisken var så stor at de ikke har fått ut noe. Og bare levert den direkte til produsenten, kan de vel ikke kreve penger?

 

30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Lenke til kommentar

Skulle ikke tro at Elkjøp kan kreve betaling for en tjeneste de ikke klarte å levere (backup). Hvis de har klart å ta backup før harddisk døde derimot, det kan de kreve betalt for.

 

Hvis det er viktige data liggende på harddisk, kan den sendes inn til Ibas. De klarer å hente ut det meste av de fleste harddisker, uansett hvor ødelagt den er. Men pass på, det kan fort koste fra 3500-20'000kr.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Den er nå hentet ut, måtte ikke betale noe. Fikk med flere ark der det stod, at det har blitt tatt backup av tingene og de er blitt installert på den nye harddisken. Det skulle da koste 950 kr. Og at det var en serviceavtale der i 12 måneder som kostet 1500kr. Der stod det nederst på arket at maskinen blir selgers eiendom før dette er betalt. Men dette er noe selger fikk min mor til å si ja til, da han var sikker på at det var virus. Og det er jo ikke så vanskelig å overtale folk til kjøpe slike ting for at det samme problemet skal unngås i fremtiden.

 

Men jeg blir ikke klok på situasjonen, de har jo krav på penger. Og elkjøp er vel ikke kjent for å gi seg uten kamp. men,men jeg er fornøyd min mor er fornøy. Så da lar vi det ligge med det.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...