Gå til innhold

Kjøpt 191T, 2 døde pixel - hvor irritert bør jeg være?


htrodal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du flere enn en død pixel har du krav på ny skjerm. I ditt tilfelle er det heller ikke snakk om en død pixel, men en lysende. Da har du krav på ny skjem umiddelbart. Lysende grønne pixler er ikke tillatt i følge standarden som tillater opptil 1 død pixel.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med komplett, så får du nok byttet skjermen.

 

Helt feil det er opptil 10 døde pixler med slike "vanlige" lcd skjermer ...har du ikke lest dead pixel policyen?

 

Vil også anbefale deg å sjekke litt. Antall pixelfeil som godtas avhenger av størrelsen på skjermen. altså en 17" som har rundt 3 900 000 pixler eller noe slikt kan godta opptil 5-6 om jeg husker rett, mens en 19" kan godta 2-3. Var det jeg leste på Samsung sine sider ihvertfall

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om crt med døde pixler, det er nemlig den samme elektronstrålen som bombarderer alle punktene i en crt.

 

Du kan oppleve døde fosforpunkter på en CRT skjerm skaper døde pixler. Elektronstrålen kan jo selvsagt være ødelagt den også, men da er jo hele skjermen død og ikke bare en pixel :)

 

men som jeg påpekte, døde pixler på CRT skjermer er ikke så vanlig som på LCD skjermer.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om crt med døde pixler, det er nemlig den samme elektronstrålen som bombarderer alle punktene i en crt.

 

Du kan oppleve døde fosforpunkter på en CRT skjerm skaper døde pixler. Elektronstrålen kan jo selvsagt være ødelagt den også, men da er jo hele skjermen død og ikke bare en pixel :)

 

men som jeg påpekte, døde pixler på CRT skjermer er ikke så vanlig som på LCD skjermer.

 

Disse skjermene kommer aldri ut til forbrukere.....

Jeg har aldri sett en crt med døde pixels enda, jeg har hatt fagbrev som Radio-TV reparatør siden 1992. Har også jobbet som selger i radio tv bransjen i 4 år.

Lenke til kommentar

Jeg har en 19" CRT som har en svart prikk nær midten av bildet... og på jobben er det en til med svart prikk mot høyre kant. Det er ikke støv eller noe på utsiden, det er noe feil på fosforbelegget på innsiden. Så nå har dere hørt om to CRT med svarte prikker. :)

 

Jeg kjøpte en Targa 18" 23ms LCD for litt over en uke siden. Selgeren mente han aldri hadde sett en LCD med døde piksler før så jeg følte meg heldig. De har LCD-skjermer over alt i butikken. Da jeg kom hjem så jeg to døde piksler, en 5mm fra toppen av skjermen og en 10mm fra høyre kant. Begge er svarte og i kanten av skjermer så jeg gidder ikke å bytte. Jeg risikerer bare å få en som er verre, noe jeg har erfaring med fra projektorverdenen. Dersom jeg hadde hatt en lysende grønn piksel vill det vært en annen ting... men nå forsvant vel din? :) Røde låste piksler er vel ikke så veldig synlige... eller hvordan ser din ut?

 

Jeg har hatt fire XGA LCD-projektorer og alle hadde en lysende blå piksel rundt midten av bildet. Dette dekkes desverre ikke av garantien og jeg gikk lei og solgte den bilig. Nå har jeg en bra DLP-projektor i stedet og døde piksler tolereres ikke på DLP. Jeg er mye mer nøye med bildekvaliteten på projektorer enn på dataskjermer, men jeg er ekstremt oppmerksom på feil i bildet.

 

En annen ting som plager LCD-skjermer er ujevnhet i bildet.

Lenke til kommentar
Har også en CRT skjerm (19") kjøpt ca i 2000. Denne har nå 2 stk døde pixler nær midten. La ikke merke til dette til og begynne med og tror det må ha oppstått etter et par års bruk.

 

Skyggemasken i et crt rør består av 350000-400000 hull (TV) og i hvert hull ligger det en fargetriplet som består av de 3 fargene rødt,grønt og blått. Så har du igjen 3 elektronstråler som skal belyse hver sin farge.

Oddsen for at alle 3 fosforbeleggene i et maskehull skal brenne opp er minimal. En annen mulighet er at skyggemasken har forskjøvet seg, men det vil berøre hele skjermen siden ett hull alene ikke kan flytte seg.

Den siste muligheten er at en elektronstråle slutter å virke, men dette vil da føre til at alle av den fargen slutter å virke.

Lenke til kommentar
Deretter kan du f.eks. kjøpe tilsvarende panel fra en annen nettbutikk, eller prøve deg på å kjøpe fra samme butikk evt. under et annet navn (en venn, et annet medlem av husstanden etc...)

 

Eller i eget navn fra samme butikken. Bestiiler du før du returnerer skjerme er du dessuten garantert å ikke få samme skjerm to ganger.

 

En annn løsning for de med go likviditet er selvsagt å bestille 10 skjermer. Sjanse for at minst en er 100% feilfri burde da være ganske stor. Koster deg en del i porto selvsagt...

Lenke til kommentar
Dersom jeg hadde hatt en lysende grønn piksel vill det vært en annen ting... men nå forsvant vel din? :) Røde låste piksler er vel ikke så veldig synlige... eller hvordan ser din ut?

Joda, den grønne prikken har ikke dukket opp igjen - håper den var et engangstilfelle.

Det røde pixelet er der derimot fremdeles. Du ser den veldig lett med svart bakgrunn - men den lyser ikke. For å si det slik; hvis du er kjent med triniton og linjene du får der, er ikke denne ene prikken noe å bry seg om. Har bestemt meg for at det ene pixelet ikke skal avgjøre en tilbakelevering.

Lenke til kommentar
Vil også anbefale deg å sjekke litt. Antall pixelfeil som godtas avhenger av størrelsen på skjermen. altså en 17" som har rundt 3 900 000 pixler eller noe slikt kan godta opptil 5-6 om jeg husker rett, mens en 19" kan godta 2-3. Var det jeg leste på Samsung sine sider ihvertfall

 

Er det ikke sånn at det tillates flere døde pixler på en større skjerm enn en liten. Mao du kan ha flere døde pixler på en 19" enn på en 17". Som du skriver Mello, er det jo motsatt...

 

Correct me if I'm wrong :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...